Pain Of Salvationin ”Panther” on paikoitellen melkoinen sillisalaatti, mutta myös puhutteleva kokonaisuus

Kirjoittanut Aleksi Parkkonen - 21.8.2020

Ruotsalainen Pain Of Salvation julkaisee elokuun lopussa uransa yhdennentoista albumin. Vuonna 1984 11-vuotias vokalisti-kitaristi Daniel Gildenlöw perusti Reality-nimisen yhtyeen, joka vaihtoi nimensä Pain Of Salvationiksi vuonna 1991 ja julkaisi debyyttialbuminsa vuonna 1997. Tuon jälkeen albumeita on tullut tasaiseen tahtiin, ja vaikka miehistö on vaihtunut, on Gildenlöwin visio kantanut. Nuoren miehen haaveesta on kehittynyt vuosikymmenten aikana merkittävä progressiivisen metallin nimi, joka inspiroi sisukkuudella ja taidollaan.

Pain Of Salvation on tullut tutuksi kompleksimaisesta soundista, jossa erilaiset harmoniat ja lauluosuudet muotoutuvat progressiivisen metallin aallokoksi. Tätä tavaramerkkiä yhtye hyödyntää myös uusimmalla albumillaan, joka pursuaa erilaisia sävellyksiä ja sovituksia. Pitkäsoiton aloittaa pop-metalmainen ”Accelerator”. ”Restless Boy” tuo enemmän esiin psykedeliaa ja synkkyyttä, kun ”Keen To A Fault” keskittyy harmoniaan ja polveilevaan progesoundiin. ”Fur” on instrumentaalinen teos, joka on suoraan kuin keskiajalla eläneen trubaduurin luutusta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Panther” on monipuolinen albumi, jolta löytyy kappaleita jokaisen tunnelmaan ja hetkeen. Äänimaiseman suhteen mitään punaista lankaa levyllä ei ole, mutta sanoitukset heijastelevat Gildenlöwin ajatuksia maailmanmenosta. Hänen ajatuksiaan on helppo kuunnella etenkin ”Keen To A Fault” – ja ”Species” -kappaleilla. Tietynlainen rauhattomuus vaivaa albumia, mutta se on varmaan ollut Gildenlöwin tavoitteenakin. Pain Of Salvationin ”Panther” ei ehkä ole ehein mahdollinen kokonaisuus, mutta puhutteleva se on ainakin.

6½/10

Kappalelista:

  1. Accelerator
  2. Unfuture
  3. Restless Boy
  4. Wait
  5. Keen To A Fault
  6. Fur
  7. Panther
  8. Species
  9. Icon

Pain Of Salvation Facebookissa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirjoittanut: Aleksi Parkkonen

Luetuimmat

Uusimmat