”Paluu uuteen renessanssiin” – arviossa Kreatorin ”Violent Revolution” (20:th Anniversary Edition)

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 21.1.2022

Essenin thrash-veteraani Kreatorin menestysalbumin, ”Violent Revolutionin” julkaisusta oli syyskuussa 2021 kulunut 20 vuotta. 1990-luvun loppua kohti kehnohkosta levystä toiseen kahlannut teutoninelikko iski uuden vuosituhannen alussa tiskiin erään uransa tärkeimmistä levytyksistä. SPV / Steamhammerin julkaiseman albumin julkaisun myötä tehtiin osaltaan myös merkittävää, suomalaista metallimusiikin historiaa ja lunastettiin odotuksia kotimaisesta, kansainvälisestä metalliosaamisesta. Reilu 20 vuotta myöhemmin Nuclear Blast Records julkaisee albumin uudelleen höystettynä Kreatorin tuon aikakauden ennen julkaisemattomalla lisämateriaalilla.

Albumi esitteli ensikertaa Kreatorin soolokitaristina ja sittemmin Mille Petrozzan kanssa biisejä kirjoittavana aisaparina Waltari– ja Jimsonweed-kitaristina aiemmin tunnetun Sami Ylisirniön. Yhtyeen luottomiehistöön pitkän aikaa kuulunut rytmiryhmä, basisti Christian Giessler ja rumpali Ventor pistävät ”Violent Revolutionilla” uutta, kipakampaa mutta samalla aiempaa kontrolloidumpaa vaihdetta silmään. Kreatorin uran myöhempien vaiheiden kannalta on erittäin olennaista, että ”Violent Revolutionin” myötä yhtye löysi uudelleen thrash metal -yhtyeen identiteettinsä ja kurssinsa

Kaupallinen yhteistyö

Vinyylien suosio kasvaa kasvamistaan - Backstage Rock Shop tuo myyntiin kiinnostavia harvinaisuuksia ja uudelleenjulkaisuja →

Väkevän albumin julkaisun myötä yhtye onnistui luomaan nahkansa ja alkoi elää uutta renessanssiaan, ensi kertaa sitten 1980-luvun lopun nuoruusvuosiensa. Roppakaupalla väkevää uusiutumista, uutta puhtia, mutta myös virtaviivaista melodisuutta saksalaisen, tiukkaotteisen thrash-ryhmän ilmaisuun tuoneet kappaleet valoivat uskoa, itseluottamusta ja kosolti uutta virtaa paitsi Kreatorin fanikuntaan, myös yhtyeeseen itseensä.

1990-luvun lopun albumeilla kohti Kreatorin albumeilta ”Outcast” (1997) ja ”Endorama”(1999) yhtyeen tyylisuunta lientä ja muuttui lähemmäs goottimetalin sekaista industrialia ”Renewalin” (1992) jalanjäljillä. Samalla kuitenkin Kreatorin vanha fanikatras alkoi vierastaa tätä uusia tuulia tavoittelevaa kokeellisuutta. Yhtyeen paluu juurille tuntuikin tässä kohtaa enemmän kuin luontevalta ratkaisulta. Jopa elinehdolta.

Kreatorin uran teknisesti aggressiivisemman albumin ”Cause For Conflictin”(1995) brutaali mutta silti rytmisesti monipuolinen thrash metal hellitti ”Violent Revolutionille” hieman kierroksia, mutta sai vastapainona, Ylisirniön mukaantulon myötä, rakennusmateriaalikseen biisejä juuri oikeista kohtaa rikastuttavaa, thrash metalille poikkeuksellisen sulavalinjaista melodisuutta.

Ei tarvitse edes vetää kotiin päin todetakseen, että Ylisirniön ansiosta albumin kitarasoolojen rakenteista muotoutui astetta ilmeikkäimpiä aiempien Kreator-albumeiden biisien soolokitaraosuuksiin verrattuna. Mainittavaa on myös, että poikkeuksena tavanomaisten ’tuhattajasataa-tiluttajien’ edesottamuksiin, Ylisirniön soolosoitosta paistaa läpi herran vaihtoehtorock-tausta. Soolokitarointinsa luonne huokuu albumille hyvin sopivaa maltillisuutta ja ennakkoluulotonta tyylikkyyttä.

Albumin rässikarkelot avaava ”Reconqueeing the Throne”, albumin nimikkobiisi ja kokonaisuuden puolivälin tuntumassa ”Second Awakening” ovat rouheampaa, perus piiskaamiseen perustuvaa, mutta kappalerakenteellisesti entistä tiukempaa ja raskaampaa, modernia Kreatoria. Millen raaka, kireäsoundinen, tunteella sosiaalisista ja yhteiskunnallisista epäkohdista lankeemukseen vajonnutta kansaa läksyttävä ja ripittävä vokalisointi on eräs albumin kantavimpia elementtejä.

Melodisempaan, jopa power metal-elementtejä sisältävään suuntaan albumilla painottuvat puolestaan ”Ghetto War”, Replicas Of Life” ja ”Bitter Sweet Revenge”, mikä sinällään oli Kreatorille uusi, tyylillinen aluevaltaus. Noston ansaitsevat myös alkulevyn tunnelmaa keventävä, puoliakustinen instrumentaali ”Patriarch”, ”Servant In Heaven, King In Hell”, sittemmin yhtyeen livebravuurina pitkään ollut ”All Of The Same Blood” ja albumin päättävä ”System Decay”.

”Violent Revolutionilta” alkoi usean vähintään onnistuneen Kreator-albumin sarja, jolla kiteytyi 15-vuoden ikään ehtineen yhtyeen moderni ilmaisu että vanhan materiaalin vahvimmat puolet. Myös metallituottajien eliittiin tuolloin matkalla olleen Andy Sneapin pestaaminen albumin tuottajaksi oli avainasemassa yhtyeen soundin päivittymiselle, kirkastumiselle ja jalostumiselle.

Albumin 20-vuotisjuhlapainoksen erikoisversion kylkiäisenä saapuva ”Bootleg Revolution” koostuu ympäri maailman tallennetuista, verrattain hyvälaatuista konserttitallenteista. ”Violent Revolutionin” materiaaliin painottuva, mutta varhaisempaakin materiaalia tarjoileva livepläjäys on auditiivinen dokumentti yhtyeen silloisesta keikkakunnosta.

Bonuslevyn arvo on kohtalainen, mutta ottaen huomioon sen seikan, että Kreator on julkaissut virallisia ja huolitellusti tuotettuja livealbumeita kuluneen vuosituhannen aikana miltei jokaisen studioalbumin kiertueelta, on suuri vaara, että ”Bootleg Revolution” tyydyttää ainoastaan yhtyeen tosi-fanien tarpeita.