Patriarkaatti ja valtio paskaksi kansainvälisin voimin Kerubissa
Ilta aloitettiin patriarkaatin murskaamisella. Queer punkia veivaava norjalaisryhmä Intetskjøn synnytti Kerubin salin vähälukuisen yleisön joukkoon rennon ja välittömän tunnelman, jota omalla tavallaan korosti sekin, että kiertue oli kuluttanut bändin laulaja-kitaristin ääntä pahan kerran. Laulu kulki genre huomioiden aivan tarpeeksi hyvin, mutta välispiikit kuultiin käheällä ja särkyneellä äänellä. Laulaja tokaisikin, että kun harvakeikkaisella kiertueella ehtii juhlia paljon, niin voi käydä näin.
”Set your pussy free” -tekstillä varustettu paita ja ”Not Safe for Capitalism” -tarra kitarassa kertoivat selkeästi mistä on kyse. Laulujen aiheet kulkivat rakkaudesta kuukautisiin ja systeemin vastustamiseen hyvin luontevasti. Kontakti yleisöön oli mutkaton, välillä kitara lyötiin jonkun mellakka-aitaan nojailevan kouraan paukutettavaksi.
Seuraavaa bändiä odotellessa eräs tuttu kommentoikin hiukan liikuttuneen oloisena, että Intetskjøn tarjoili melkoisen ikonisia punk-hetkiä. Ja kyllähän siinä voi vanhalla punkkarilla silmäkulma kostua, kun artisti julistaa viimeisen biisin välispiikkinä, että nyt tulee laulu asiasta, jota eniten vihaamme: patriarkaatista!
Joensuulais-helsinkiläinen The Everybody Knows on nimenä pyörinyt tietoisuudessa jo jonkin aikaa ja taitaa streamauspalveluistakin pari biisiä löytyä, mutta aika tuntematon bändi se vielä on. Poliittisuutta hilattiin illan aloittajaan verrattuna monta piirua alaspäin, mutta bändi vetää iskevää voimapoppia juuri sopivasti teatraalisella ja klassisen rockin perinteeseen nojaavalla tavalla sekä onneksi myös tinkimättömällä taidolla. Esiintymisrutiinia vaikuttaa riittävän ja poppoo oli lavalla kotonaan.
Paikallisia soittajia selvästi harmitti yleisön vähäisyys – ei niinkään omasta vaan ulkomaalaisten soittajakollegoiden puolesta. Tämä tuli selkeästi ilmi basistin passiivis-aggressiivisesta välispiikistä. Bändi ei ehkä ihan kaikkeaan lavalla antanut, vaikka keikka pirun hyvä olikin.
Odotan isolla mielenkiinnolla tilaisuutta nähdä The Everybody Knows niin, että se pääsee kunnolla kommunikoimaan ja vaihtamaan energiaa isomman yleisön kanssa. Se voi olla aika hiton kova keikka.
Illan pääakti, kanadalainen voimapoppiryhmä Fashionism ei ollut minulle yhtään sen tutumpi kuin muutkaan illan orkestereista, mutta vei kyllä perusteellisesti mennessään jo heti alkuun kappaleellaan ”Smash The State (With Your Face)”. Laulaja ei antanut vähäisen yleisömäärän haitata ja bändi näytti muutenkin viihtyvän lavalla. Vielä edellistä bändiä teatraalisempi, kevytmielinen ja silti dramaattinen esiintyminen sekä kiinnostavat biisit kantoivat erinomaisesti sellaistakin kuulijaa, jolle kappaleet olivat täysin uusia.
Yksikään bändeistä ei palannut soittamaan ainuttakaan encorea ja itse vanhana encorenvihaajana arvostin ratkaisua, mutta en osaa sanoa johtuiko se periaatteesta vai yleisön vähälukuisuudesta.
Kuten ne muutkin kolmisenkymmentä (kirjoittajan hatusta vetämä hyvin epäluotettava arvio) paikalla ollutta uskoakseni allekirjoittavat, tämä oli todella kovatasoinen keikkailta, josta löytyi kolme uutta bändiä soittolistalle.
Teksti ja kuvat: Pasi Huttunen