Pentagramin fanit syyttävät Justin Bieberiä yhtyeen logon varastamisesta
Legendaarisen doom metal -yhtye Pentagramin ja poppari Justin Bieberin Purpose Tour -kiertueen logot muistuttavat erehdyttävästi toisiaan. Käytönnössä Bieberin kiertueen logossa on täysin sama fontti, jota Pentagarmin logossa on käytetty vuosikymmenet. Pentagramin kitaristi Victor Griffin on kirjoittanut asian tiimoilta pitkähkön päivityksen Facebook-sivulleen. Hän huomauttaa, että logon fontti mukailee Black Sabbathin ”Sabbath Bloody Sabbath” -albumin kannessa käytettyä fonttia, eikä siten ole alunperin täysin heidän itsensä keksimä. Griffinin mukaan se on kunnianosoitus yhdelle rock- ja metallimusiikin mahtavimmista yhtyeistä. Hän arvelee, että Bieber ja hänen ympärillään pyörivä koneisto näkevät Pentagramin joukkona tyhjäntoimittajia eivätkä täten viitsineet edes kysyä lupaa logon käyttämiseen. Lopuksi hän kiittää Pentagramin faneja ja kertoo olevansa ylpeä siitä, etteivät he ole minkään bisnesmiesten laskelmoima rahantekokone.
From our side of the Bieber logo/font issue…….Pentagram does not, and has never claimed our logo font as an original design. The name only is trademarked. We obviously borrowed the font from Black Sabbath’s cover art on the ’Sabbath Bloody Sabbath’ album released in 1973.
We didn’t have an actual logo at the time of our debut album release in 1985, hence the traditional Old English lettering. Prior to the release of our second album ‘Day Of Reckoning’ in ’87, I sketched out the initial Pentagram logo which has evolved to its current style over the years with longer tails on the end letters.
The difference here in the use of the font comes from our roots as heavy music fans and musicians as a nod to one of rock’s greatest bands ever. It’s doubtful that Bieber and/or his management/label/promo team gave any such consideration to what they probably view as a band of nobody’s. They simply liked the logo and decided they were above any discretion or respect to Pentagram, and to hell with a group of road-dogs who have struggled for well over 30 years…now fortunate enough to have some opportunities ONLY because of our beloved fans and peers around the world.
Obviously our popularity is meager compared to 76 million Bieber fans, or most of the pop ”music” participants generated by media-machine elites who churn out electronic, auto-tuned, over edited & sampled chum which is now generally accepted as art. Unfortunately, it will only get worse unless the mainstream commercial consumers begin to realize that just because it’s on the radio or tv, does not make it good. Judging from the path we’re on…that isn’t likely to happen.
Thankfully & respectfully, we in Pentagram are proud that our modest (and hopefully growing) loyal fan base is solely the reason we’re able to do what we do…not by the influence of a number crunching establishment.
Thank you Pentagram fans, we love you.
Victor