Pohdintoja radiosta ja soittolistoista
Ilta-Sanomat kysyi ja lukijat vastasivat: 95 % yli 17 000 vastaajasta on sitä mieltä, että radiot soittavat liian paljon samoja kappaleita.
Radio Suomipopin juontaja Jenni Alexandrova ja kanavan musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilä keskustelivat siitä, miksi ihmisistä tuntuu siltä, että samoja kappaleita soitetaan koko ajan.
Vastauksia tähän kysymykseen oli, enemmän tai vähemmän huonosti harjoiteltuna, useita, eikä mikään oikein vastannut kysymykseen suoraan. Päällimmäisenä mieleen jäi kuitenkin vastaus, että tarkoituksena on soittaa yksinomaan tunnettuja kappaleita, jotta palvellaan Suomipopin 1,5 miljoonaa kuuntelijaa. Erikoista on, että koetaan palvelevansa enemmistön toiveita, vaikka kyselyyn vastaajista 95 %:n mielestä soitetaan liiaksi samoja kappaleita.
Biisit.info-sivusto listaa kaikki soitetut kappaleet ja niiden soittomäärät 21 eri radiokanavalta. Suomipopin kohdalla erityisesti pisti silmään se, että 20 soitetuinta kappaletta vastaa 30 % kaikesta, mitä heillä tämän vuoden puolella on soitettu. Samoin huomionarvoista on, että vajaan kahden kuukauden aikana kanava on soittanut yli 15 000 kappaletta ja nämä soittokerrat jakautuvat vain noin 380 eri kappaleelle.
Sivuston datan perusteella Suomipop on Loopin ohella pahimpia, ellei jopa kaikkein pahin, toistamaan samoja kappaleita. Nimenomaan nämä hittikanavat siis luukuttavat samoja kappaleita ylenmäärin. Esimerkiksi Radio Rockin vastaavat luvut ovat 13 000 kappalesoittoa, johon sisältyy yli 1000 eri kappaletta. Tähän todennäköisesti vaikuttaa kuitenkin esimerkiksi Keskiyön ensisoitto, jossa uusia kappaleita kertyy helposti toistakymmentä, vaikka ne soitetaankin vain kertaalleen. Silti myös 20 soitetuimman kappaleen kärkipäätä on soitettu tämän vuoden puolella vain n. 200 kertaa/kappale, kun Suomipopilla lähennellään 500 soittokertaa/kappale.
Tilastot puhuvat siis karua kertomaansa siitä, että työpäivän aikana pari sen hetken hittikappaletta ehtii kuulla yhdeltä kanavalta 2-3 kertaa. Tämä ei kuulosta pahalta sinällään, mutta jos työpaikalla radio on päällä aina ja kanava on aina sama, kahden kuukauden ajanjaksolla tuon saman kappaleen ehtii kuulla n. 100 kertaa. Hittikappaleiden soitto ei kuitenkaan rajoitu siihen kahteen kuukauteen. Esimerkiksi Apulannan ”Valot pimeyksien reunoilla” on soinut jo syyskuusta asti ja on edelleen Suomipopin soitetuin kappale. Viiden kuukauden aikana kappale on siis soinut jo pitkälti toistatuhatta kertaa.
Musiikki on yksi vahvimmin subjektiivisista asioista maailmassa ja juuri siksi aihe herättääkin helposti vahvoja reaktioita. Radio Suomipop on radiokanava, joka soi monessa julkisessa tilassa, toimistossa yms., missä radio on aina päällä ja missä sille ennemminkin altistutaan kuin hakeudutaan kuuntelemaan. Tämä tarkoittaa kuulijamäärissä sitä, että todella iso osa tilastollisista kuulijoista on muita kuin radiokanavan tietoisesti valinneita. Juontajilla on myös suuri merkitys kanavan valintaan. Tämä mahdollistaa sen, ettei soittolistoja tarvitse laajentaa, vaan voidaan soittaa muutamaa kappaletta, joiden soittamisesta isoimmat levy-yhtiöt maksavat eniten. 1,5 miljoonaa kuulijaa tavoittava kanava ei kuitenkaan tavoita 1,5 miljoonaa radiovastaanotinta.
Musiikkipäällikkö Koivusipilä sanoi haastattelussa myös, että jos radiosta tulee tunnin ajan pelkkiä tuntemattomia kappaleita, se on liian rankka tunti kuulijalle. Ihmetystä aiheuttaa tämä ääripään valinta. Miksi pitäisi soittaa tunti putkeen tuntemattomia kappaleita, kun jo yksi tuntemattoman artistin biisi tai tunnetun artistin tuntematon biisi (tai edes se ei-puhkisoitettu sinkku) kahden tunnin välein nostaisi soittolistojen kappalemääriä 12 kappaletta päivässä ja 360 kappaletta kuukaudessa? Suomipopin tapauksessa se siis toisi kaksinkertaisen määrän kappaleita soittoon jo kuukaudessa. Toki tämä saattaa maksaa hieman enemmän kanavalle, mutta jos halutaan palvella kuulijoita, kuten väitetään, tämä olisi yksi tapa. Jopa yksi uusi kappale päivässä nostaisi eri kappaleiden vaihtelun määrän moninkertaiseksi. Kuinkahan tällainen tuoreus ja raikkaus näkyisi kanavan vakiintuneiden kuuntelijoiden määrässä?
Radiokanavat myös kaiken aikaa sulautuvat yhdeksi massaksi, jossa toista ei erota toisesta, eli lähes sama soitetuimpien kappaleiden lista pyörii monella kanavalla. Kaikki saavat osansa isojen levy-yhtiöiden rahoituksesta ja artistin/kappaleen tehosoitosta. Kiss (ent. Voice), Suomipop, NRJ, Loop, aikuisemmille näennäisesti suunnattu YLE Suomi ja hetkisen ajan päivässä myös Radio Rock ovat kuin yhtä kanavaa, jossa pyörivät samat kappaleet ja kanavasurffari iskeytyy aina uuteen aaltoon Sannia tai Napatequilaa. Miksi siis esimerkiksi Nelonen Medialla on useampi radiokanava, jos kaikki soittavat samaa? Kolme sanaa: Valinnan mahdollisuuden illuusio.
Toisaalta, miksipä muuttaa asiakaspalvelukonseptia, jossa ei tarvita asiakaslähtöisyyttä, ja silti rahaa tulee ja diagrammissa nuoli näyttää ylöspäin.
Kirjoittanut: Riku Kelvola