”Primitiivisen ilkeää säveltaidetta” – arviossa The Troops Of Doom -EP ”The Absence Of Light”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 18.10.2021

 

Sepulturan alkuperäisenä kitaristina ja biisintekijänä yhtyeen ensimmäisillä tuotoksilla, ”Bestial Devastation” -EP:llä ja ”Morbid Visions” -LP:llä toimineen Jairo “Tormentor” Guedzin tuoreehkon The Troops Of Doom -yhtyeen toinen tuleminen on tässä. Yhdessä laulaja Alex Kaferin (Enterro, Explicit Hate, ex-Necromancer), rumpali Alexandre Oliveiran (Southern Blacklist, Raising Conviction), ja kitaristi Marcelo Vascon (Patria, Mysteriis) kanssa koronasulkujen aikaan niputettu EP on parhaimmillaan oikein tymäkkää tavaraa. Yhtyeen uusimman julkaisun konsepti toisintaa hyvin pitkälle viime vuonna ilmestyneen debyytti-EP:n, ”The Rise of Heresyn” tarjontaa.

”The Absence of Lightin” ytimekkäin osuus pitää sisällään kolmen kappaleen taidemetallikokonaisuuden, jonka lyyrinen anti perustuu höllästi 1600-luvun brittifilosofi Thomas Hobbesin kirjalliseen tutkielmaan ”Leviathan”. Teoksen politiikan ja uskonnon yhteen kietovan valtiojärjestelmän mädännäisyyden kritiikki on myös trilogian kappaleiden kantava, lyyrinen teema.

Norjassa Crosound Studiolla taltioidun ja miksatun ”The Absence Of Lightin” raskaasta mutta silti liiaksi silottelemattomasta äänityöstä vastaa masterointeineen Øystein G. Brun (Borgnagar).

Neo-klassisena introna tumman jylhään tunnelmaan kasvava, Dave Devillen orkesterille sovittama “Introduction – The Absence Of Light” avaa mahtipontisuudellaan sarkaa yhtyeen kolkosti alkukantaiseen thrashiin nojaavalle raa’alle paukutukselle. Näistä nopeampi ja kulmikkaampi “Act I – The Devil’s Tail,” ja lyijynraskaasti muotoaan muuttava “Act II – The Monarch” edustavat alkuvoimaisen anarkistista, kollektiivisen pahuuden esiin kaivavaa ja sille tupenrapinat näyttävää säveltaidetta. Näistä jälkimmäisessä napakasta vokaalisuorituksesta vastaa Possessed-legenda Jeff Beccerra. Trilogian jatkeena yhtye tarjoilee brutaalin coverin primitiivisestä ja varhaisesta Sepultura-rytistyksestä ”Antichrist” sekä sinällään toimivat demoversiot trilogian varsinaisista kappaleista.

The Troops Of Doomin tyyli edustaa kaikessa alkukantaisuudessaan 1980-luvun puolivälin Celtic Frostin taiteellisempia muotoja ja proto-death metalille ominaista, raakaa antaumuksellisuutta, jossa on mukana myös himpun verran somaa kotikutoisuutta. Yhtyeen ainoa teknisesti heikompi lenkki on luolamiesmäisellä otteella rumpuja kolisteleva Oliveira, joka onnistuu toisaalta kääntämään heikkoutensa edukseen tekemällä biiseihin rytmiikassa hyvin omaperäisen alkukantaista yhdessä vierailevan basistin, Lars Nedlandin (Borknagar, Solefald ja White Void) kanssa.

”Tormentorin” ja myös eturivin metalliyhtyeiden (mm. Slayer, Kreator, Testament, Machine Head, Soulfly ja Hatebreed) kansitaiteilijana toisaalla tunnetun Vascon yhteiskitarointi on kauttaaltaan tyylilleen uskollista: primitiivisen ilkeää, koukuttavan konstailematonta ja ruhjovan raskasta, speed-thrash-vetoista riffityötä. Välillä käydään sopivassa määrin myös kokeilevien kuvioiden ja välillä suoraan päälle käyvän hardcore punkin puolella.

Itse trilogia Sepultura-lainoineen on kaikessa kulmikkuudessaan verrattaen onnistunut pienkokonaisuus, vaikka osassa kappaleiden rytmityötä olisi yhtyeen ehkä kannattanut pysytellä demoversioiden viitoittamilla, suoremmilla linjoilla.

7½/10

Kappalelistaus:

1. ”Introduction – The Absence Of Light”
2. ”Act I – The Devil’s Tail”
3. ”Act II – The Monarch feat. Jeff Beccerra”
4. ”Antichrist (Sepultura-cover)”
5. ”Act I – The Devil’s Tail (demo version)”
6. ”Act II – The Monarch (demo version)”