”Pyrin jokaisen levyn myötä syntymään uudestaan” – Haastattelussa Iterum Nata -yhtyeen Jesse Heikkinen
Kotimainen psykedeelistä occult folkia tekevä Iterum Nata on julkaisemassa seuraavan ”From the Infinite Light” -nimisen albuminsa maaliskuun 15. päivä. Kaaoszine tavoitti sähköpostitse yhtyeen takaa löytyvän, myös The Abbey sekä Henget -yhtyeistä tunnetun Jesse Heikkisen ja vaihtoi tämän kanssa kuulumisia albumin tiimoilta. Voit lukea haastattelun kokonaisuudessaan tästä:
Morjensta Jesse. Miten alkuvuosi on lähtenyt itselläsi käyntiin?
Jesse Heikkinen: Tervehdys! Alkuvuosi on ollut lähinnä keskittymistä perheeseen ja Iterum Nata -asioihin; julkaisimme tammikuussa toisen singlen tulevalta levyltä sekä saimme Iterum Nata -nettisivut valmiiksi. Myös kevään ja kesän keikka-asioita on tullut hoidettua sekä nyt viime päivinä vastattua useampaan haastatteluun. Seuraava single julkaistaan helmikuun puolessavälissä ja se antaa hyvän kuvan tulevan levyn ”doom folk” -äänimaisemasta. Talvi on aikaa, jolloin on pakko pitää itsensä kiireisenä, muuten kaamosmasennus ottaa vallan ja lamauttaa.
Teemme tätä haastattelua, koska olet julkaisemassa Iterum Nata -nimisen yhtyeesi kanssa uuden albumin ”From the Infinite Light” maaliskuun 15. päivä. Kertoisitko meille hieman albumin syntyprosessista? Missä vaiheessa aloit tekemään albumia ja oliko sen tekeminen samankaltainen prosessi kuin ”Trench Of Loneliness” -albumin tekeminen oli?
Jesse Heikkinen: ”Trench of Lonelinessin” kohdalla olin selkeästi tekemässä uutta Iterum Nata -levyä, mutta ”From the Infinite Light” oli pitkään nimetön projekti, joka sitten muovautui uudeksi IN -albumiksi. ”From the Infinite Light” sai alkunsa, kun aloin nauhoittaa black metal -riffejä uudella kitarallani (jonka tosin olen jo ehtinyt myydä). Näiden riffien päälle soitin vielä 12-kielistä akustista, mellotronia ja syntetisaattoreita sekä sovitin niihin mielestäni parhaat kirjoittamani bassoraidat, kun huomasin, että materiaali alkoi olla julkaisukelpoista. King Satan -yhtyeestä tuttu Petri Heinonen soitti biisien pääle rummut ja päätin ottaa riskin ja julkaista nämä Iterum Nata -nimen alla, vaikka kappaleet olivat jotain täysin muuta, mitä Iterum Natalta oltiin totuttu odottamaan. Osittain sen takia tein levylle muutaman perinteisemmän akustisen dark folk-tunnelmoinnin – kuromaan kiinni eroa menneisiin Iterum Nata -levyihin. Kokonaisuudesta tuli todella vahva ja olen etenkin tuotantojälkeen varsin tyytyväinen. Jo tulleiden arvosteluiden perusteella myös muut ovat pitäneet uudesta albumista!
Mikäli ymmärsin oikein, ”Trench Of Loneliness” -albumilla on varsin synkkä teema. Millaisia aiheita ”From the Infinite Light” puolestaan käsittelee ja onko maailman viime vuosien tapahtumilla ollut jotain vaikutusta albumiin?
Jesse Heikkinen: ”Trench of Lonelinessin” jokainen biisi käsitteli jollain tavalla itsemurhaa ja kirjoitan yleensä aiheista, jotka ovat kirjoitushetkellä esillä oman mieleni varjoissa. ”Trench of Lonelinessin” aikana koin myös paljon ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden tunteita ja nuo teemat heijastuivat tuolle levylle. ”From the Infinite Light” on puolestaan tarina siitä, kuinka pimeys syntyi rajattomasta valosta ja kuinka levyn päähenkilö, pimeyden löydettyään, muuttuu itse Kuolemaksi. Ulkomaailman tapahtumat ovat heijastuneet levyn teemoihin ehkä alitajuisesti, mutta mitenkään tahallisesti niitä ei ole sinne kirjoitettu.
Millaisen vastaanoton levyn pari ensimmäistä singleä ovat saaneet? Mistä yleisesti ottaen ammennat ideoita kappaleiden lyriikoihin?
Jesse Heikkinen: Etenkin ”A Darkness Within” -single on saanut paljon huomiota ja siitä on tullut valtavasti positiivista palautetta. Uskon että Rob Coffinshakerilla, joka singlellä laulaa, on ollut vaikutusta tähän. ”This Gleaming Eternity” oli joillekin melkoinen shokki tuplabasareidensa, blast beatin ja tremolokitaroidensa takia, mutta siitäkin on tullut paljon kehuja ja se on mielestäni yksi levyn vahvimmista kappaleista.
Mitä lyriikoihin tulee, en oikein osaa aina sanoa, mistä ammennan ideani. Esoteria ja psykologia ovat sellaisia isoja teemoja, jotka ovat läsnä kaikessa mitä kirjoitan. Yleensä mielessäni saattaa pyöriä yksi tai kaksi lausetta, joiden ympärille kirjoitan kappaleen, mutta kirjoitushetkellä minulla ei välttämättä ole mitään hajua siitä, mihin suuntaan sanoitukset menevät; annan yleensä lyriikoiden johdattaa itse itseään. Tämän levyn sanoitukset tein aika nopeasti ja vasta suurimman osan ollessa valmiita ymmärsin, että tästä on tulossa teemalevy. ”From the Infinite Light” lainaa ideoita esimerkiksi kabbalasta ja C.G. Jungin ajatuksista ja teksteissä on melko vahva okkulttinen pohjavire. Osa levyn teemasta on myös kääntynyt kirjalliseen muotoon ja julkaisen todennäköisesti vielä kuluvan vuoden aikana lyhytproosateoksen, jossa käsitellään myös ”From the Infinite Lightin” teemoja.
Löytyykö levyltä kappaletta, joka on oma suosikkisi?
Jesse Heikkinen: Varsinaista suosikkilasta ei tältä levyltä löydy, mutta edellämainitut singlet sekä levyn päätösraita ”The Crown of All” ovat olleet ehkä kovimmassa kuuntelussa. Myös Nick Cave ja Johnny Cash -henkinen ”The Drifter” on saanut lähipiiriltä paljon kehuja. Tuosta kappaleesta on tulossa myös musiikkivideo.
Jos nyt en täysin väärin ole ymmärtänyt, niin bändin nimi kääntyy jotakuinkin ”uudestisyntyneeksi”. Onko nimellä jotain henkilökohtaista merkitystä itsellesi?
Jesse Heikkinen: Sillä on valtavan suuri henkilökohtainen merkitys. Olen yrittänyt tehdä jokaisesta Iterum Nata -levystä eräänlaisen initiatorisen portin itselleni; pyrin jokaisen levyn myötä syntymään uudestaan ja ymmärtämään olemassaolosta, mikro- ja makrokosmoksesta, jotain uutta. Tuntuu, että jokaisen Iterum Nata -levyn myötä elämässäni onkin tapahtunut jonkinlainen suuri mullistus, joten jonkin suuren voiman äärellä liikutaan.
Onko Iterum Natan tarkoitus keikkailla lähiaikoina? Millaisia suunnitelmia itselläsi on yhtyeen suhteen?
Jesse Heikkinen: Pari päivää sitten varmistui esiintyminen Tallinn Music Week -tapahtumassa huhtikuussa, ja kesäkuun puolessavälissä teemme pienen Suomen-kiertueen ruotsalaisen Griftin kanssa. Kesäkuun keikat teemme ensi kertaa akustisena triona, jossa on mukana perkussionisti ja toinen kitaristi. Haaveissa on myös täydellä bändillä tehtävät sähköiset keikat, mutta ne ovat vielä ajatuksen tasolla. Kansainvälisen keikkamyyjän saaminen olisi lottovoitto!
Vaikutat Iterum Natan lisäksi myös The Abbey sekä Henget -yhtyeissä, joilta kummaltakin tuli viime vuonna debyyttialbumi ja ilmeisesti uudet albumit on työn alla. Missä mallissa albumeiden tekeminen kummankin yhtyeen osalta tällä hetkellä on?
Jesse Heikkinen: Olen tehnyt molemmille levyille jo melko paljon biisejä, mutta The Abbey -levyllä tulee todennäköisesti olemaan myös muita säveltäjiä. Aika paljon materiaalia on siis valmiina, joten aika varmasti kuluvan vuoden aikana studio kutsuu kumpaakin yhtyettä. The Abbeyn toinen albumi tulee olemaan ehkä hieman raskaampi ja sillä tulee olemaan erittäin tulisia kitarasooloja! Henget puolestaan ottaa ehkä yhden askeleen lisää hulluuteen ja materiaali tulee olemaan vielä yllätyksellisempää kuin debyytillä.
Kiitoksia paljon ajastasi ja kaikkea hyvää alkavaan vuoteen. Haluatko vielä lopuksi jättää jotain terveisiä Kaaoszinen lukijoille?
Jesse Heikkinen: Tukekaa arvostamianne bändejä ostamalla levyjä ja merchiä ja käymällä keikoilla. Spotify-aikana bändit tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen, että keikkailu ja levyjen tekeminen onnistuisi!