Rage Against The Machinen anteliaisuus auttoi Coachellaa toipumaan mahdollisesti tuhoisasta alusta

Kirjoittanut Ingeborg Roos - 9.10.2024

Rage Against The Machinen Tom Morello muisteli tuoreessa AL.comin haastattelussa Coachella-festivaalin kivikkoista alkua. Lokakuussa 1999 ensimmäistä kertaa järjestetyn Coachella Valley Music and Arts Festivalin artistikattaukseen kuuluivat RATM:in lisäksi muun muassa Beck, The Chemical Brothers, Underworld, Spiritualized, Tool ja Pavement.

Goldenvoicen promoottoreille oman räätälöidyn festivaalin lanseeraaminen oli kunnianhimoinen hanke. Yhtiön perustaja Gary Tovar oli alkanut järjestää punk-rock-keikkoja Santa Barbarassa, Kaliforniassa, vuoden -81 loppupuolella ja yhdeksän kuukauden kuluttua buukkasi Black Flagin keikkoja Los Angelesin 10 000 paikkaiseen Olympic Auditoriin. Mutta ensimmäisen Coachella-tapahtuman olisi pitänyt myydä noin 70 000 kappaletta 50 dollaria maksavia lippuja päästäkseen omilleen, ja lopulta lippuja myytiin vain hieman yli puolet tästä, joka johti 850 000 dollarin velkoihin. Promoottoreiden vahvat juuret punk- ja rock-yhteisössä kuitenkin tarkoittivat, että he olivat keränneet vuosien varrella paljon hyvää tahtoa ja karmapisteitä, eivätkä heidän ystävänsä bändeissä aikoneet katsoa vierestä, kun kahden vuosikymmenen työ musiikkipiireissä oli vaarassa tuhoutua.

Morello kertoo festivaalin menettäneen niin paljon rahaa, että se päätyi pyytämään Rage Against The Machinelta keikkapalkkionsa takaisin, jonka yhtye palauttikin ystävilleen. Tool ja Beck suostuivat myös maksujärjestelyihin auttaakseen yritystä.
Morello kertoi:

“The festival lost so much money they asked us for our fee back, which we gave them because they were friends.”

Goldenvoicen Paul Tollet muisteli tilannetta vuonna 2012 Billboard Touring Conferencessa:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

“They let us pay some talent three, four, five months later. Employees were willing to take a paycheck guaranteed to bounce.”

Haastavan alun jälkeen, vuonna 2003, 60 000 fania saapui katsomaan Red Hot Chili Peppersiä ja Beastie Boysia. Bloomsbergin mukaan vuoteen 2013 mennessä Coachellasta oli tullut Yhdysvaltojen tuottoisin festivaali, myyden 158 000 lippua viikonlopputapahtumaan 20 minuutissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy