Raskas vaihtoehtomusiikki näytti parhaat puolensa – Blowup Vol. 4, osa 2/2

Suuret, mahtavat ja hämmentävät Blowup-kokemukset jatkuivat jälleen lauantai-iltana. Ennen varsinaisia festareita tarjolla oli myöskin jo ennakkoon loppuunmyyty ”Viha – La Haine” -elokuvan näytös ja sitä säestävä konsertti Bio Rex -elokuvateatterissa. Itseltäni tämä jäi valitettavasti väliin näytöksen suuren kysynnän vuoksi.

Ennen Korjaamon ovien aukeamista oli aikaa katsella ympärille ja kirjata eilisen illan ajatuksia muistiin. Opin myös uuden viisauden ihmiskehon ravitsemisesta. Mitä ikinä teettekin, älkää syökö kebab-annosta tyhjään vatsaan, mikäli mielitte pysyä kiinni todellisuudessa.

Hällas

Toisen festaripäivän keikkakimara laitettiin alulle mystisissä avaruusmaisemissa. Vuoden 2017 lopulla julkaistun ”Excerpts from a Future Past” -albumin myötä suosiotaan melkoisella vauhdilla kasvattanut Hällas antoi iltamille lennokkaan lähdön. Nokkelat sävellykset pääsivät oikeuksiinsa kun livenä levyjen äänimaailmaa raskaammalta soundaava yhtye lisäsi kierroksia merkittävästi myös soittoonsa.

Hällas

Hällasin moniulotteisista ja syvistä kappaleista löytyy monien kuuntelukertojenkin jälkeen uutta ihmeteltävää. Näin liveolosuhteissa salaisuudet paljastuivat vielä paremmin ja musiikki avautui koko kauneudessaan. Hällas kuulostaa ja tuntuu musiikiksi muutetulta fantasiamaailmalta. Sen tahtiin on helppo uppoutua aivan toisiin ulottuvuuksiin.

Conan

Vaunusalissa palattiin jälleen doom metalin pariin vuorenvarmana esiintyneen Conanin astuttua lavalle. Kuultu musiikki rakentui rujosta soundista ja rajusti räjähtävistä riffeistä. Toisaalta myös tantramaisella jumitusriffittelyllä oli osansa tunnelman tiivistämisessä. Uusi ”Existential Void Guardian” -albumi oli esillä vahvasti parhaine puolineen. Ja miksipä ei noin kovasti potkivaa kokonaisuutta esittelisi. Myös aiemman tuotannon helmiä, kuten ”Hawk as a Weapon”, iskettiin läpi katsojien kalloista.

Conan

Conanin minimalistinen ja yksinkertainen tyyli soittaa musiikkia on täynnä voimaa ja energiaa. Sen me saimme kokea Blowupissa jo toistamiseen, kovilla ja raivokkailla iskuilla iskevän doom metalin kulminoituma elävänä, hengittävänä ja elämänsä kunnossa.

Godflesh

Ehkäpä koko tapahtuman raskaimpiin tunnelmiin sukellettiin Godfleshin tehdessä odotetun paluunsa Suomeen pitkien vuosien jälkeen. Mekaanista väkivaltaa takonut kahden miehen industrial metal -kone runnoi maailman raskaimmalla musiikilla niskanikamia uuteen järjestykseen. Näin tukahduttavan raskaat ja tappavan tehokkaat riffit voidaan luokitella murha-aseeksi. Yksinkertainen teki tässä tapauksessa todella rumaa jälkeä, mutta vain hyvällä tavalla.

Godflesh

Godfleshin musiikki ei ole kuitenkaan vain raskailla riffeillä jyräämistä, sillä siinä yhdistyvät myös post-punkin ja industrialin mielipuolinen sekavuus ja painostavan ahdistuksen keskellä leijailu. Erilaisista raskaan tunnelman elementeistä muodostunut valtava äänimassa täytti Korjaamon Vaunusalin ääriään myöten ja hukutti ihmiset alleen. Tunnin jälkeen täpärästi elossa selvinneet haukkoivat henkeään ja yrittivät käsittää, mikä heidän tajuntaansa juuri riepotteli.

Amenra

Festareiden lopuksi vajottiin lohduttomaan kylmyyteen. Amenra tarjosi visuaalisesti näyttävän, jopa elokuvallisen live-elämyksen. Pelkistetyltä taideperformanssilta tuntunut keikka eli paleltavan kylmän ja lamaannuttavan surullisen musiikin lisäksi tyylikkään hämärän ja sopivasti hämärän peittoon jättäneen valaistuksen ja bändin takana pyörineiden haikeutta henkineiden ja toivon hylkäämien kuvien kautta.

Amenra

Amenran keikkaa katsellessa ja kuunnellessa ei voinut muuta kuin pysähtyä vastaanottamaan tuon valtavan tunnelatauksen, joka Amenran musiikista ja esiintymisestä välittyi. Amenran musiikki oli kuin jäätävää surua, jota soittettiin soittimilla ja jaettiin kaikkien koettavaksi. Tämän keikan jälkeen oli melko tyhjentynyt olo, eikä mikään olisi voinut lisätä tähän enää mitään. Amenra oli lähes täydellinen lopetus tällaiselle tapahtumalle.

Amenra

Blowup tarjosi jälleen joukon omien alojensa kiinnostavimpia nimiä, joita ei välttämättä oltaisi muuten edes saatu tänne esiintymään. Korjaamolla kuultiin paljon kiinnostavaa vaihtoehtoista musiikkia, mikä piristää aivan suunnattomasti näinä aikoina kun joka puolella tuputetaan lähinnä tylsää ja tyhjää kertakäyttömusiikkia. Blow Up That Gramophone tekee todella tärkeää työtä.

Blowup-festivaali järjestetään viidennen kerran 10.-12.10.2019 jälleen Helsingin Korjaamolla. Tähän mennessä julkaistuja esiintyjiä ovat Cirith Ungol, Morne, Arktau Eos ja Kælan Mikla.

Pahoittelut raportin toisen osan viivästymisestä. Suurin osa raportin ajatuksista on kirjattu ylös pian tapahtuman jälkeen, mutta tekstin viimeistelemisessä on ollut vaikeuksia.

Kuvat: AJ Johansson

Kommentit