Sabbath Assembly – Quaternity

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 3.4.2014

Amerikkalainen akustinen duo Sabbath Assembly julkaisi kolmannen albuminsa ”Quaternity” 28.maaliskuuta, jonka Eurooppalainen levittäjä on turkulainen Svart Records. Yhtye perustettiin alunperin tulkitsemaan Process Church Of Final Judgement-kirkon hymnejä musikaalisesti, minkä levyn lyyrinen osasto hyvin osoittaakin. Tämä uskonnollinen liike on 70-luvun peruja ja kehittyi skientologian erillisestä solusta luoden oman näkemyksensä maailmasta.

Albumi on teemalevy joka on jaettu neljään pääosaan, niitä edustavat myös ryhmän teologiasta tutut Jehova, Saatana ja Lucifer, joiden katalyyttinä toimii Kristus. Albumin viimeistä kappaletta ja samalla sen loppua teemoittavat Ilmestyskirjasta tutut neljä ratsastajaa. 70-luku paistaa vahvasti läpi myös yhtyeen soundimaailmasta ja tyylistä. Viime vuosina päätään nostaneen occult rock-genren suosio, etunenässä hollantilainen jo kuopattu The Devil’s Blood, on myös luonut kysyntää tämäntyyppiselle materiaalille ja monia jo vuosia sitten aloittaneita yhtyeitä on alettu pikkuhiljaa nostamaan pintaan menestyksekkäästi.

Ensimmäinen varsinainen kappale ”The Burning Cross Of Christ” on hyvin tunnelmallinen akustinen balladi, jota hallitsevat naispuoliset vokaalit. Teksti on hyvin vahvassa osassa tunnelman luojana ja syntyvä mieliala on pehmeä sekä syksyinen. Mieleen nousee vivahteita Current 93:n Michael Cashmoren säveltämästä tuotannosta, missä akustinen kitara on myös pääosassa. Tätä seuraava ”Jehovah On Death” esittelee mies- ja naisvokaalien dialogia ja tunnelma muuttuu hieman pahaenteisemmäksi edeltäjästään, vaikka tietynlainen jousisoittimen luoma pehmeys on edelleen läsnä. Kolmas raita ”I, Satan” esittelee nimestään pääteltävästi hieman raskaampaa soundia ja tunnelma kasvaa varsin painostavaksi. Akustiset elementit ovat toki edelleen läsnä, nitoutuen hyvin yhteen sähköisten instrumenttien kanssa. Kappaleesta tulee elävästi mieleen Ulverin ensimmäisen kokeellisen levyn ”Themes From William Blake’s The Marriage of Heaven And Hell” materiaali. Seuraavaksi lyhyesti ja ytimekkäästi nimetty ”Lucifer” aloittaa yllättävästi luomaan positiivista tunnelmaa tummien pilvien sijasta. Mieleen nousee väistämättä tanskalaisen Of The Wand And The Moonin samoin nimetty levy vuodelta 2003, jonka nimikkokappale on myös duurissa. Kyseessä oleva arkkityyppi onkin usein tulkittu väärin ja Luciferhan on nimenomaan valonkantaja, joka edustaa pyyteetöntä pyrkimystä elämäniloon ja onneen. Kappale on utuinen pilkahdus muuten niin tummassa äänimaisemassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nämä neljä edustavat levyn A-puolta. Viimeinen kappale ”The Four Horsemen” taas B-puolta sen ollen pituudeltaan 18:21 minuuttia. Teemansa mukaisesti se esittelee lyyrisesti Ilmestyskirjan ratsastajat yksi kerrallaan. Aiemmin mainittu Ulver-vivahde nostaa jälleen päätään, vaikka pääpaino onkin akustisella ilmaisulla. Loppupuolella kuullaan myös lyömäsoittimia, jotka ovat tervetullut lisä yhtälöön.

Vierailevina tähtinä kappaleessa toimivat Hexvesselin Mat McNerney ja Marja Konttinen, jotka lukevat ”pyhiä tekstejä”. Vierailevana vokalistina toimii myös mm. Sunn 0))):sta ja Wolves In The Throne Roomista tuttu Jessika Kinney. Myös aiemmin mainitussa ”I, Satan” -kappaleessa kitarassa kuullaan Gorgutsin Kevin Hufnagelia.

Musiikillisesti levy on hyvää keskitasoa. Teemalevynä ja kokonaisuutena se on kuitenkin vertaansa vailla ja vaatii kuulijaltaan tiettyä aktiivisuutta ymmärtäkseen merkityksen musiikin takana. Tämä levy sai minut ajattelemaan ja näkemään maailmaa jälleen kerran hieman uudesta näkökulmasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

7/10

Kappalelista:
01. Let Us Who Mystically Represent…
02. The Burning Cross Of Christ
03. Jehovah On Death
04. I, Satan
05. Lucifer
06. The Four Horsemen

Kirjoittanut: Tuukka Franck

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat