Saturnian Mist

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 8.5.2015

Saturnian Mist 2014Saturnian Mist on vuonna 2006 perustettu bändi, joka sai lähtönsä fra. Zetekhin pakkomielteestä okkultismiin, mystiikkaan ja magiaan. Jo alkuajoista lähtien se on ollut suuri inspiraation lähde. Nyt Candlelightin leivissä oleva tamperelaisyhtye julkaisee toisen albuminsa “Chaos Magick”, jossa käsitellään hyvin laajasti näitä alueita. fra. Zetekhin tekemät musiikkivideotkin ovat hyvin vaikuttavia ja levyn äänimaailma kuvastaa hienolla tapaa koko levyn kokonaisuuutta kylmyydessään ja raakuudessaan. Herrat eivät jätä mitään epäselvää siitä, että mikä on homman nimi, vai jättävätkö? Haastattelin Saturnian Mistin fra. Zetekhiä, joka on bändin keulakuva sekä levyn miksaaja ja videoiden tuottaja.

Tämä on nyt teidän toinen täyspitkänne ja sisältö menee koko ajan vain haasteellisemmaksi. Millä tavoin omin sanoin kuvailisit levyä kokonaisuutena ja mikä on oma mielipiteesi levystä näin julkaisun jälkeen?

fra. Zetekh: Levystä tuli juuri sellainen, kun pitikin. Oikeastaan jokaisella osa-alueella tuotannosta lähtien. Tästä kiitos monelle asialle, joista tärkeimpinä varmaan hyvin yhteenhitsautunut bändikemia ja oman studion rakentaminen Saturnal Recordsin avustuksella, joten työskentely meni täysin omilla ehdoillamme. Studiolla tuli vietettyä paljon aikaa, jotta levystä saatiin oikeasti raaka, vaarallinen ja kaoottinen; eli juuri sellainen, kuin me olemme esimerkiksi livenä. Halusimme joka tapauksessa saada meidän välittämän energian myös levylle, mikä ei ole niin helppoa kuin luulisi. Levystä kokonaisuutena… On tosi hyvä juttu, että taas ollaan onnistuttu ravistelemaan ihmisiä, ja se tuntuu näyttäytyvän täysin erilaisena yllättävän monille. Jopa niinkin erilaisena, että erilaiset kuvaukset levystä tuntuvat välistä ristiriitaisilta jopa keskenään. Kun haastaa itsensä, niin tuntuu haastavan muutkin. Levyn nimi ”Chaos Magick” olkoon oma kuvaukseni levystä kokonaisuutena, eli en halua antaa sen kummempia suuntaviivoja kokonaisuuden tulkinnan suhteen, vaan antaa kuuntelijan löytää levyltä itsensä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mitä ajattelet matkastasi tässä bändissä, kun mietitään sitä, että olette suhteellisen nuoria ja ensimmäisen demon jälkeen ajatukset ja inspiraation lähteet ovat voineet vaihdella?

Saturnian mist chaos magick_cover_smallfra. Zetekh: Hankala kertoa tiivistetysti, sillä matka tässä bändissä on ollut yhtä aikaa parasta ja vaikeinta aikaa elämässäni, josta mitään askelta tai vaihetta en vaihtaisi kuitenkaan pois tai tekisi mitään edes toisin. Eikä loppua ole edes näkyvissä. ”Rakkaudesta lajiin”, niin kirjaimellisesti, kun vain kyseisen fraasin voi ottaa. Vaikka kilometrejä on takana jonkin verran, niin tuntuu vieläkin, että ollaan otettu vasta ensimmäisiä askeleita ja kaikki on vasta alussa. Palo ei ole kadonnut, vaan nälkä kasvaa syödessä. Inspiraation lähteet eivät ole muuttuneet mihinkään, vaan ”tajunta on laajentunut” ja ajatukset kypsyneet kilometrien karttuessa. Demolla jo oli tarkoitus tehdä musiikkia Saatanasta, okkultismista ja mystiikasta ja niin tehdään vieläkin. Nämä inspiraation lähteet ovat kuitenkin sen verran laajoja kenttiä, että koluttava ei ihan äkkiä lopu

Miten musiikista itsestään kuvastuu teidän kehityksenne alkuajoista tähän päivään?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

fra. Zetekh: Opittiin ainakin ekan demon jälkeen virittämään kitarat. Ja ehkä soittamaankin vähä paremmin. Vakavasti puhuen, ehkä se ”oma ääni” on selkeytynyt ja vahvistunut aina vain julkaisu julkaisulta. Tyylillisesti kuitenkin kuulijalle voi olla aikamoinen harppaus kuunnella ”Repellings” EP vuodelta 2009 ja sen jälkeen ”Chaos Magick”. Tai ainakin minulle on näin vakuutettu, sillä vaikka soundimaailmat ovat täysin erilaiset, niin omiin korviin hahmottuu sama ”henki” sieltä taustalta. Tämän ”hengen” havaitsemiseen liittyy ihan hauska juttu, sillä on noita projekteja Saturnian Mistin ohella ollut itsellä muitankin, esimerkiksi tuollainen yhden demon tehnyt experimental black metal -bändi nimeltä Shia-Ixa, jonka line-up on itseasiassa ollut tähän haastatteluun asti salaisuus, mutta menkööt nyt. Joka tapauksessa, kyseessä on lo-fi pörinän ja rituaaliambientin sekoitusta, joka on muodoltaan ihan jotain muuta kuin esimerkiksi Saturnian Mist, mutta siitä huolimatta eräs kriitikko sanoi arviossaan, että ”Tulee jostain kumman syystä mieleen Saturnian Mist, mutta en osaa sanoa miksi” vaikka kytkökset Mistiin eivät olleet tiedossa tai millään tavalla selkeät. Tyylillisestä kehityksestä… En mieti asioita oikein tuolta kantilta, joten en edes osaa vastata ns. ”oikean muusikon” tavoin tähän. Ideoita tulee, ja niitä aletaan sitten toteuttaa ja matkan varrella kaikki ”kehitys” tapahtuu sitten itsestään jos on tapahtuakseen.

Eräässä haastattelussa sanoit, että musiikkinne on saanut alkunsa pakkomielteestä okkultismiin, haluaisitko avartaa asiaa, että millä lailla se ilmenee musiikissanne muuten kuin lyriikoina?

fra. Zetekh: Vastatakseni tähän joudun kyllä kirjoittamaan tarpeettoman pitkän ja kuivan johdannon, so behave: ”Okkultismi eli salaoppi tai salatiede tarkoittaa taikuuden (magick) tai salaisten oppien avulla tavoiteltavaa tietoa tai tähän tietoon perustuvaa mystistä oppisuuntaa”. On rituaalimagiaa (joka on taas ihan vitun laaja kattokäsite), joogaa (joka sekin pitää sisällään suurimmaksi osaksi paljon muutakin kuin mitä länsimaalaiset käsittää joogana), meditaatiota, Tarot kortteja, itsesuggestiota, psykodraamaa, astraalitrippailua yms.. jotka kaikki kyllä toimivat ja saavat aikaan tuloksia, laajentavat tajuntaa ja kehittävät tietoisuutta kohti… jotain (tai saavat sinut vain hulluksi ja entistä enemmän sekaisin, näkökulmakysymys ehkä). MITEN ne toimivat, on taas toinen juttu ja enemmän psykologian, filosofian tai biologian/kemian alaa – joten pysyköön suutari lestissään… Joka tapauksessa, mitä jos KAIKKI edellä mainitut salatieteen alueet saisi jotenkin koodattua musiikkiin? Mitä jos musiikki voisi toimia noina kaikkina edellä mainittuina yhdessä? Jos jollain ihmisellä ei ole omasta mielestään tietoa mistään ”yliaistillisesta” (paska termi btw.), niin kannattaa muistella parhaita musiikillisia kokemuksia ja minkälaisia tuntemuksia ne saavat ihmisessä aikaan, niin voilá – meillä on jo kokemusperäistä todistusaineistoa jostain ihmismieltä laajemmasta tietoisuuden tilasta. Musiikki on parhaimmillaan hengellinen kokemus ja se on meidän toimikenttämme, johon ja josta vaikutamme niillä välineillä mitä käytämme.

Mikä teidän mielestänne yhdistää okkultismin ja black metallin?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

fra. Zetekh: Paha sanoa yleisellä tasolla. Meidän käsitys ja toteutusmalli okkultismista on kuitenkin aika riskaabelia, kyseenalaista, valtavirrasta poikkeavaa, ihmismielelle potentiaalisesti vaarallista, väkivaltaista, arvaamatonta, mitään kumartamatonta ja Satanismilla höystettyä, joten meillä ei ole mitään ongelmaa yhdistää black metallia ja okkultismia toisiinsa.

Vaikka ette olekaan perinteinen black metal -bändi, löytyvät ne piirteet sieltä kuitenkin. Olette varmasti kohdanneet paljon eriäviä mielipiteitä siitä, että oletteko black metal -bändi vai ette. Mitä ajattelette tästä, että monet ajattelevat että black metal musiikkina menee vain tiettyjen kaavojen mukaisesti?

fra. Zetekh: Kai se on joillekin parempi seurata muiden asettamia kaavoja ja saada seläntaputuksia, kun ”kuulostaa vähän Darkthronelta”. Säännöt on kuitenkin tehty rikottaviksi ja kaikki kovat jutut ovat olleet aluksi ”vieraita aikansa silmissä”. Yllättävän vähän meidän ”black metalliutta” ollaan kuitenkin kyseenalaistettu, olisin odottanut (ja toivonut) enemmän, kun aika paljonhan nuo death metal, thrash ja punk vaikutteet paistavat läpi – mutta se vain kertoo siitä, (black) metallin kuuntelijat oikeasti tietävät, mistä black metallissa on kyse! Ts. että se on enemmän kuin musiikkia ja tyylilliset vivahteet eivät tee black metal bändiä, vaan sisältö ja sanoma. Onhan se toki suloista, kun joidenkin elämän sisältö koostuu genremäärittelystä ja skenepoliisina toimimisesta. Keep up the good work, you are the best!

Uudella levyllänne on jo paljon psykedeliaa, mikä näyttäisi olevan ”iso juttu” tällä hetkellä musiikissa kuin musiikissa. Teiltä löytyy uudelta levyltä myös sello ja perkussiot tuovat levylle hyvinkin ritualistisen tunnelman. Lopullinen mielikuva onkin hieman kiukkuisen poppamiehen majasta sademetsässä. Mistä löytyi inspiraatio tällaiseen teemaan musiikissa, kun lyriikoissa kallistutaan suht paljon hindujen jumaliin ja länsimaiseen kristinuskoon.

fra. Zetekh: No jaa, levyn nimi ja kattoteema on ”Chaos Magick”, johon kuuluu – kuten myös okkultismin filosofiaan ylipäätään – ajatus, että kaikki opit, ideologiat, teoriat, traditiot, uskonnot, myytit yms. ovat saman asian symboleita ja vertauskuvakieltä pinnaltaan eri painotuksilla, mutta ytimeltään samoina ja että jokainen ihminen, mistä tahansa uskomusjärjestelmästä loppujen lopuksi käy läpi samoja asioita kuin kuka tahansa. Hindulaisuuden ja kristinuskon mytologiaperinne on siellä läsnä kyllä, onhan esimerkiksi ”Saatana” kristinuskon lanseeraaman perinteen nimitys tälle paholaisen arkkityypille, joka löytyy kyllä mm. kaikista uskonnoista – mutta mistään kallistumisesta tähän suuntaan ei ole kyse. Onhan yhtyeemme nimessäkin roomalaisten ”vastine” Saatanalle, eli Saturnus-jumala (jonka mukaan ko. planeetta nimettiin myöhemmin), joka on itseasiassa hallitsevimmassa asemassa tälläkin lätyllä. Kaaos magiaan, joka on ihan oikea ajatussuuntaus okkultismin piirissä (Magick:in K kirjain lopussa toimii taas puolestaan meidän puoleltamme kunnianosoituksena Aleister Crowleyn filosofialle ja käsitykselle magiasta), liittyy vähän tällainen ”mutkat suoriksi” periaate, jossa edellämainittuja yhdistellään ja niiden välille vedellään yhtäläisyysviivoja aika rankallakin kädellä, jotta oppisi erottelemaan kaikesta tarjottavasta sen oikeasti merkityksellisen ja että voisi alkaa keksimään parempia metaforia tai parempaa kieltä kuvaamaan tätä ”kaikille samaa totuutta”. Perinteisen hevibändikokoonpanoon lisättiin muita soittimia, joista tärkeimpänä perkussiot kyllä. Inspiraatio tähän lähti viehtymyksestäni voodoohon ja shamanismiin, joissa aina papeilla tai shamaaneilla oli käytössä rituaali-instrumenttina rumpu tai rumpuja, joiden käyttötarkoitus tietoisuuden tasojen tutkimiseen oli aika lailla päinvastainen kristillisen tai tiibetiläisen ”hiljentymisen” kanssa. Avainsanat, alkukantaisuus, raivo, kontrollinmenetys, todellisuudentajun hämärtyminen ovat oikein oivia keinoja saatanalliselle hevibändille koittaa löytää sellainen kieli, jota ymmärtäisi kaikki sanoista ja termeistä huolimatta ja joka menee aika hyvässä analogiassa levyn lyyrisenkin teeman kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Ovatko teidän näkemyksenne okkultismista, saatanasta ja mystiikasta samat kuin alkuaikoina?

fra. Zetekh: Vain ”yours truly” ja Chaoswind ovat olleet alusta asti mukana, niin vastaan siitä vinkkelistä: Ovathan ne. Miten ne ovat muuttuneet on aika laaja kysymys, niin ei lähetä esseelinjalle tällä kertaa. Sen voi kuuntelijakin kuitenkin huomata, kun vain tutustuu julkaisuihimme. Näistä asioistahan siellä jauhetaan eri näkökulmista ja eri muotokielellä varustettuna. Joten, väistämättä ne kehittyvät ja muuttuvat, jos pitää oikeasti totuutta korkeimpana velvoitteenaan, mutta mitään u-käännöksiä ei kuitenkaan kyllä ole tapahtunut. Tekemällä oppii, kokemuksista karaistuu ja tietoa tulee lisää – niin kyllähän sitä, kun ”kasvaa ihmisenä”, niin näkemyksetkin muuttuvat, tai paremminkin sanoisin täsmentyvät, vahvistuvat ja tulevat kokonaisvaltaisemmaksi. Toisin sanoen oppii erottamaan tarpeeksi päätä seinään hakattuaan ns. jyvät akanoista, luopumaan turhista asioista, keskittymään olennaiseen vielä suuremmalla tarmolla. Tulipa vähän liian aikuiselta kuulostava vastaus, hah. Omasta puolestani voin kuitenkin sanoa, että toivon mukaan en ”aikuistu” koskaan, mikäli ”aikuistumisella” tarkoitetaan palon ja innon loppumista ja antautumista muiden (lue. yhteiskunta) asettamille vaatimuksille kypsyydestä. Päin vastoin. Sitten, kun tietää minkä puolesta seisoo, niin täysillä vaan. Bruce Leetä lainatakseni: ”Knowing is not enough, we must apply, willing is not enough, we must DO”.

Entä sitten näkemys black metallista, onko sekin muuttunut paljon alkuajoista?

fra. Zetekh: Eipä juuri. Black metal on soundtrack Saatanalle, sekä maailman, ihmisen ja universumin pimeälle puolelle, jossa totuus piileskelee päivänvaloa ja odottaa löytäjäänsä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Se on totta, että joka levyllä kyllä kuulee sen, että tämä on Saturnian Mist. Osaatko selittää mistä tämä teidän soundi tulee?

fra. Zetekh: En. Spekuloida aina tietysti voi. Ehkä meidän käsittelemämme teemat, myytit ja ”voimat” oikeasti käsittelevät meitä ja sitä kautta me vain luulemme tekevämme tätä omasta tahdostamme ja näiden olevan omia ideoitamme. Ehkä musiikki löydetään jostain Platonin esittämän kaltaisesta ideoiden maailmasta, eikä sitä oikeasti luoda ja me olemme olleet yhteydessä samojen jumaluuksien asuttamaan sfääriin yhtyeen alusta asti? Koska kaikki on viime kädessä ääntä (so. värähtelyä), niin ehkä meidän kappaleidemme sävelet, nuotit, ja rytmit vastaavat oikeasti Saatanan itsensä tai hänen alempien emanaatioidensa värähtelytaajuuksia? Tai sitten vaan se johtuu siitä, kun mie laulan jokaisessa kappaleessa oli tyyli mikä tahansa.

Miksi hait tuollaista soundia tuolle levylle?

fra. Zetekh: Oma käsitys hyvästä soundista on se, että äänimaailma myötäilee materiaalia. Toimisivatko Motörheadin klassikot jollain triggeroidulla Göteborg-soundilla? Tai A Blaze In The Northern Sky jonkun liukuhihnastudion tuotannolla? Sama sääntö pätee toisinkin päin, sillä ei jostain Nilestä saisi mitään irti jos pitäisi kuunnella jonkun itäblokki-mankkapöhinä-soundien kautta. ”Chaos Magick” käsittelee kaaosta, hulluutta ja ihmismielen nurjan puolen tutkiskelua, meidän kappaleemme ovat pinnalta raakoja ja armottomia – niin soundienkin pitää heijastaa tätä. Oli myös tärkeää, että kuulostaisimme levyltä samalta kun livenä, koska musiikki on elävää, niin olkoon meidän nauhoitteemmekin.

Kertoisitko vähän noista musiikkivideoista ja niiden värimaailmasta ja aiheesta?

fra. Zetekh: Elokuvat ja videokuva ylipäänsä ovat ihan omiaan tarjoamaan samoja matkoja mielen syvyyksiin, kuin musiikki, maalaukset tai kirjat ilman, että tarvitsee erikseen harjoittaa visualisointia. Musiikkivideoita tuli ruvettua tekemään ihan vain tuumasta toimeen periaatteella, ihan vaan surrealismirainojen fanituksen pohjalta ja koska esim. jotkut Alejandro Jodorowskyn leffat mm. ”The Holy Mountain” ja ”El Topo” vakuuttivat, että esoteerisia aiheita voi erittäin mallikkaasti saada esitettyä videoilla ilman, että tarvitsee tehdä mitään perinteistä lineaarista ja juonellista rainaa (vaikkakin ”The True Law” on aikalailla tällainen). Jos symboliikkaa ja allegorioita haluaa viljellä, niin mikäs sen konkreettisempaa kuin musiikkivideot, jos olisi aikaa ja resursseja, tekisin jokaiseen kappaleeseen musiikkivideon, hah. Debyytin ”Aura Mystica”-videon tekeminen oli sen verran palkitsevaa puuhaa, että lähdin sen jälkeen hakemaan jopa koulutuksen moiselle alalle, jotta oppisi toteuttamaan teknisestikin kaikki villeimmätkin ideat. Kaikki videot ovat ihan tolkuttoman pienellä budjetilla tehtyjä, ettei varmaan edes kehtaa mistään budjetista puhua, kyse on paremminkin kaljarahoista – mutta bändin lisäksi omassa lähipiirissä on sen verran osaavia ja tarmokkaita kavereita, että ei tehnyt edes tiukkaa (mikään muu kuin editointi). Videoiden aiheista ja tarkoituksista kertovat kyseisten kappaleiden lyriikat paremmin, sillä niiden pohjalta videot on tehty ja ne toimivatkin ”käsikirjotuksen” pohjana. Värimaailmoista… Musiikki aiheuttaa itselleni voimakkaita väriassosiaatioita, ja kuulenkin musiikin väreinä. Sen kummempaa mystiikkaa ei värivalintojen taustalla siis ole, vaan halusin musiikkivideoiden hallitseviksi värimaailmoiksi sellaiset värit, jollaisena kyseiset kappaleet voimakkaimmin kuulen.

Olet itse miksannut ”Chaos Magick” levyn ja päässyt tekemään sen omassa studiossanne, millanen homma siinä oli?

fra. Zetekh: Aika monella julkaisulla tuli oltua mukana joko nauhoittajana, tuottajana, miksaajana tai masteroijana tai sitten vain sivusta seuraajana, kun isot pojat ruuvailivat soundeja, joten oman studion rakentaminen oli aika lailla unelmien täyttymys. Suurien hyötyjen lisäksi on tietysti tämänkaltaisessa vapaudessa haittapuolensakin, ainakin meikäläisen kaltaiselle persoonalle. Kun on aikaa periaatteessa loputtomasti, niin mieli tekisi hioakin sitä loputtomasti – mutta jossain vaiheessa on pakko pistää jalat maahan tai muuten mistään ei tule koskaan valmista. Aika lailla hulluuden partaalle ja partaalla siis meni koko tuotanto, varsinkin kun kyse on omasta matskusta niin siihen satsaa todella paljon muutakin, kun vain teknistä osaamista. fra. Ptahazin kanssa nauhotettiin koko lätty. Ilman hänen panostaan nauhoitusvaiheessa, lätystä olisi tullut oikeasti paljon pliisumpi. Meillä alkaa olla muodostunut ihan hyvä työnjako jo, jossa P vastaa enemmän nauhoitusvaiheesta meikäläisen paukutellessa henkseleitä tuottajana ja meikäläinen taas miksausvaiheesta, jolloin taas P:n mielipiteet on aika arvokkaita. Muiden materiaalia on paljon mukavampi ja rennompi nauhoittaa, tuottaa ja miksata – siitä on tarpeeksi etäällä vs. itse kirjoitettu materiaali, joka veistetään omasta ”sielusta” sinne narulle.

Miten rentoudutte?

fra. Zetekh: Milloin mitenkin. Nyt olen katsonut NHL:n Playoffseja. On se Ovechkin elukka.


Occult black metal of death
http://www.saturnianmist.net

Record label, mail-order & distribution of extreme music
http://www.saturnalrecords.com

Record label of esoteric arts
http://pavitrakunta.org

Recording studio, mixing & mastering services
http://www.blackvoxstudio.com

Haastattelu: Anette Antonsen