Save The World ei ehkä pelasta maailmaa, mutta tuo uutta perspektiiviä melodiseen rockiin – arviossa yhtyeen ”One”-albumi
Dan Traceyn, Robert Wrightin ja Jon Wysockin muodostama Save The World julkaisi tänä keväänä kaksi albumia, jotka on mielikuvituksettomasti nimetty ”One” ja ”Two” -pitkäsoitoiksi. Itse musiikkia ei voi kuitenkaan syyttää mielikuvituksettomaksi, vaikka Save The World operoikin klassisen AOR-vivahteisen rockin tasangolla. ”One”-albumi suorastaan loistaa rikkaiden melodioiden ja asenteensa puolesta.
Traceyn, Wrightin ja Wysockin muodostama trio on pitkälti omavarainen kokoonpano, sillä jokainen muusikko hoitaa usean toiminta-alueen. Siitä huolimatta ”One”-albumille on päätynyt useampi vieraileva muusikko, kuten Alan Parsons lausumaan muutamat sanat ”Circus Maximus” -kappaleelle. Pitkäsoitolla kuullaan myös viulunsoittoa Deena Bistodeaulta ”Bleed”-kappaleella sekä Todd Cooperin saksofoniosuus ”Cecilia Weiss” -sävellyksellä.
Vaikka Save The World on luonut monipuolisen kappalelistan pitkäsoitolleen, minkä turvin levy etenee mutkattomasti, varastaa kuuntelijan huomion pitkälti Traceyn karismaattinen ääni. Oikeastaan ei ole väliä, mikä kappale on kyseessä, on Traceyn ääni sitä kannatteleva elementti. Vokalistin ääni kun kuulostaa hyvälle niin ”Bleedin” kaltaisissa rock-julistuksessa kuin ”This Little Pillin” tyyppisessä kevyemmässä tulkinnassa.
”One” on vahva taidonnäyte ja tasapainoinen kokonaisuus Save The Worldiltä. Vaikka melodisen rockin ja AOR:n genret ovat tulvillaan osaavia tekijöitä, on Save The World onnistunut löytämään oman lähestymistapansa kyseiseen tyylilajiin.
8/10
Kappalelista:
- Bleed
- Comic Con
- Pieces
- Circus Maximus
- Let Love Win
- This Little Pill
- I Wish
- Black Pearl
- Cecilia Weiss
- Princes And Thieves
- Cern
- The Light
Kirjoittanut: Aleksi Parkkonen