Scar Of The Sun: ”Musiikkiteollisuus ei luota kreikkalaisiin yhtyeisiin”
Kreikkalainen Scar Of The Sun julkaisi toisen albuminsa, “In Floodin” tämän vuoden toukukuussa. Yhtye on tällä hetkellä tekemässä uusia kappaleita ja siirtyykin äänittämään seuraavaa pitkäsoittoaan studioon tässä kuussa. Kaaoszine sai mahdollisuuden haastatella yhtyeen vokalistia Terry Nikasta. Haastattelussa Nikas avartaa yhtyeen tulevasta albumista, vertaa sitä kahteen edelliseen julkaisuun sekä kuvailee kuinka poliittinen ja taloudellinen tilanne Kreikassa heijastuvat maan metalli-yhtyeisiin. Jos pidät Bring Me The Horizonin, Tesseractin tai Archtitectsin kaltaisista yhtyeistä, kannattaa sinun ehdottomasti tutustua Scar Of The Suniin, sillä tämä yhtye tekee hyvää musiikkia.
(English version below)
Hei Terry! Kuinkas yhtyeenne vuosi on mennyt tähän mennessä?
Terry: Alkuvuosi oli todella kiireinen kun julkaisimme toisen albumimme ”In Floodin” toukokuussa. Samaan aikaan annoimme paljon haastatteluja ja teimme valmisteluja vuoden 2017 alun kiertuetta varten. Kiertueemme alkaa helmikuussa ja kierrämme Keski-Eurooppaa ja Englantia yhdessä Firewindin ja Manimalin kanssa. Aika toukokuun ja kesäkuun välillä oli myös todella kiireistä ja oikeastaan syksykin on ollut, kun valmistaudumme äänittämään uutta albumia. Mutta kiireisyys ei haittaa, sillä olemme yhtye joka tykkää tehdä töitä.
Kerroit minulle vähän aikaa sitten, että olette aloittamassa uuden albumin äänittämisen, mutta olisitko halunnut kertoa enemmän tulevasta albumista?
Terry: Totta kai! Aluksi haluan sanoa sen että se tulee olemaan erilaisempaa kuin kaksi aiempaa levyämme. Luulen että monet tulevat yllättymään siitä. Haluamme tehdä asioita eri lailla emmekä välitä tehdä samaa albumia kahdesti. Tykkäämme käyttää erilaisia rakenteita kappaleissa ja minun täytyy myöntää, että kolmas albumimme tulee olemaan raskaampaa kuin aiemmat levyt. Lauluosuudet tulevat olemaan rankempia eikä puhtaita vokaaleita kuulla niin paljon kuin aiemmin. Tuleva levy on myös yhtenäisempi kappaleiden suhteen, eikä sillä tulla kuulemaan keskenään kovin erilaisia kappaleita. Mielestäni se ei ole huono asia – se näyttää yhtyeemme tulevaa musiikillista suuntaa sekä kappaleet sopivat paremmin yhteen.
Kuten totesitkin että SOTS ei halua tehdä samaa albumia kahdesti, niin luuletko että yhtyeenne on löytänyt äänensä tulevalla albumilla? Vai onko soundinne jo löytynyt?
Terry: Näkisin asian niin, että kolmas albumi on menossa siihen suuntaan, jolta yhtyeemme haluaa tulevaisuudessa kuulostaa. Kaksi ensimmäistä albumiamme eivät ole niin yhtenäisiä. Kaikki yhtyeessämme luonnollisesti kasvavat ja muuttuvat. Voit katsoa kolmatta levyä käännekohtana musiikissamme ja ensimakuna neljännestä albumista. Mutta kyllä, kuten sanoin, näkisin kolmannen levyn osoittavan sen suunnan, johon yhtyeemme on matkaamassa.
Mainitsit myös aiemmin että olette käyttäneet erilaisia elementtejä musiikissanne, kuten orkesterijärjestelyjä ja vierailevia laulajia ensimmäisellä levyllä sekä cover-kappaletta toisella albumilla. Tulemmeko kuulemaan jotakin näistä kolmannella albumilla vai aivan päinvastaista?
Terry: Tulevalla albumilla ei ainakaan tule olemaan cover-kappaletta. En kuitenkaan tarkoita etteikö sellaisia tulevaisuudessa kuultaisi. Meillä on ajatuksissa tehdä ep tai vastaava, joka sisältää neljä tai viisi cover-kappaletta. Tästä on hiukan aikaista puhua – se on enemmänkin tulevaisuuden suunnitelmia. Ja mitä tulee vieraisiin, emme tiedä vielä. On suuri mahdollisuus että toteutamme levyn täysin omin voimin, mutta olemme tehneet kappaleen Firewindin Bob Katsioniksen kanssa. Bob on ollut mukana aiemmilla levyillä mukana, joten olisi luonnollista jos hän olisi tälläkin mukana. Tältä tilanne toistaiseksi näyttää, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Tässä välissä minun on pakko todeta, että pidin kovasti Depeche Moden coveristanne. Ja odotan mielenkiinnolla cover-ep:ttä kun sen aikananne julkaisette.
Terry: Kiitos, alkuperäinen kappale on upea ja coverimme on oikeastaan kunnianosoitus tälle valtavalle yhtyeelle. Olemme soittaneet useita covereita keikoillamme, kuten Killswitch Engagen “The End Of Heartache”, Paradise Lostin “No Celebration” ja mielenkiintoisin on ollut Dion “Egypt – The Chains Are On”, jota muutin melko paljon. Dion kappale on uskomaton, ja toivottavasti äänitämme sen joku päivä.
Ensimmäiset albuminne omaavat hienot kansitaiteet, jotka tuovat mieleen kreikkalaisen mytologian. Aiotteko jatkaa kolmannen levyn kannessa samalla teemalla?
Terry: Aiomme jatkaa samalla teemalla tulevan albuminkin suhteen. Kansitaiteet sekä albumien ulkonäkö ovat alkuperäisen rumpalimme, Achilleas Gatsopouloksen käsialaa. Hän ei ole enää osa yhtyettämme, koska on ammatiltaan ohjaaja/graafinen suunnittelija. Hän tekee kansikuvia, musiikkivideoita, valokuvaa ja paljon muuta taiteeseen liittyvää. Hän on paras ystäväni ja lisäksi basistimme Panagiotis Gatsopouloksen veli. Haluamme jatkaa kansikuvaan liittyvään taiteen käyttöä, sillä se on osa yhtyeemme persoonallisuutta ja brändiä. Lisäksi sen kautta ihmiset tunnistavat kyseessä olevan Scar Of The Sun.
Huomasin että äänitit, editoit sekä tuotit yhtyeenne toisen albumin. Miksi?
Terry: Olen ammatiltani ääni-insinööri ja minulla on oma studio, joten oli luonnollista hyväksikäyttää tätä mahdollisuutta. Se on helpottava asia kun emme joudu miettimään äänitykseen liittyviä kustannuksia. Tulevan albumin aion äänittää ja miksata itse. Olen työskennellyt monien metalli-yhtyeiden kanssa, kuten Suicidal Angelsin, Firewindin ja Ravencultin kanssa. Sen lisäksi viimeistelin Nightragen viimeisimmän levyn. Olen myös Septic Fleshin ääni-insinööri. Työskentelen heidän kanssaan keikoilla ja he ovat tulossa joulukuussa studiooni (Zero Gravity Studios) äänittämään uutta albumia. Tämä on oikeastaan millä elätän itseni.
Toinen albumi ”In Flood” julkaistiin vasta puoli vuotta sitten ja olette nyt jo aloittamassa uuden levyn äänittämisen. Jäikö teiltä kappaleita yli vai oletteko olleet tuottoisalla tuulella?
Terry: Meiltä on jäänyt yksi kappale yli ”In Floodin” äänityksistä, mutta en usko että tulemme käyttämään sitä, koska se ei välttämättä sopisi uudelle albumille. Kappaleessa on käytetty elementtejä, jotka ovat jo hiukan vanhoja uudelle soundillemme, joten osa SOTS:n jäsenistä on alkanut epäillä voidaanko sitä käyttää. Me emme ole sellainen yhtye joka tekee 20 kappaletta ja valitsee kymmenen parasta niistä ja heittää loput pois. Keskitymme niihin kappaleisiin jotka tuntuvat toimivan ja ne jotka eivät ole mieleisiä, jätämme kesken. Toki meiltä jää välillä riffejä ja melodioita yli, mutta sitten työstämme niitä lisää ja joskus ne päätyvät seuraavalle albumille.
Mainitsitkin että yhtyeenne äänimaailma on muuttunut vuosien varrella, mutta haluaisinkin että kuvailisit kuinka yhtyeenne on kasvanut ja kehittynyt vuosien varrella.
Terry: Kun aloitimme yhtyeemme 8-9 vuotta sitten, päätimme heti ettemme aio jäädä paikalliseksi yhtyeeksi, joka soittaisi satunnaisesti keikkoja ja olisi tyytyväinen oluen juomiseen. SOTS sai alkunsa Lontoossa ja tavoitteenamme oli päästä kiertämään maailmaa. Silloin meitä inspiroineet yhtyeet olivat Orphaned Landin ja Funeral For A Friendin kaltaiset yhtyeet, koska heillä oli uusi soundi, jossa he sekoittivat monia elementtejä yhteen. Heidän musiikistaan löytyi niin raskaita, popahtavia, eeppisiä kuin sinfoniaalisia osia, mutta myös modernimpia piirteitä. Nuo yhtyeet vaikuttivat musiikkiimme paljon ja se selittää myös sen, minkä takia oma soundimme on monipuolista.
Ensimmäinen albumimme oli tunteita herättävämpi sekä goottisempi kuin toinen levy. Se oli juttu, jota halusimme tuolloin tehdä. Vuosien vieriessä ja ihmisten muuttuessa myös yhtyeemme visio muuttui. Toisella albumilla halusimme raskaamman, mutta myös tarttuvamman sekä modernimman äänen. Haluamme tehdä musiikkia, jota jokainen pystyy kuuntelemaan ja se on ollut myös Scar Of The Sunin ajatus alusta lähtien. Siitä näkökulmasta katsottuna yhtyeemme on muuttunut paljon – olemme tulleet paremmiksi soittajiksi ja yhtyeemme äänimaailma on muuttunut, mutta bändin ydinajatus on pysynyt samana. Yhtyeemme jäsenistö on pysynyt samana seitsemän vuotta, mikä helpottaa musiikin tekemistä ja bändin työskentelyä todella paljon. Kun jäsenistö vaihtuu paljon, on helppo unohtaa missä yhtyeessä alunperin oli kyse.
Seuraavaksi sanoituksista, jotka näytät kirjoittavan – Ne tuntuvat monesti olevan synkkiä ja syvällisiä enkä aina täysin ymmärrä mitä niillä haluat sanoa. Mikä sinua inspiroi sanoittamisessa?
Terry: Syy siihen mikset aina ymmärrä sanoituksia on se, etten pidä tyylistä kirjoittaa asioita suoraan. Mielestäni on hauskempaa piilottaa merkitys rivien väliin, jonka takia ihmiset tulevat kyselemään niistä. Kun aloitimme yhtyeen, kävin elämässäni läpi vaikeita asioita, henkilökohtaisia ongelmia, jos haluat niitä niiksi kutsua. Se oli todella vaikeaa aikaa itselleni ja siksi ensimmäisen albumin sanoitukset heijastavat sitä hetkeä elämässäni. Debyyttialbumi oli kuin parantumisprosessi itselleni.
Toinen albumi on paljon vihaisempi koska se sai vaikutteensa Kreikan poliittisesta tilanteesta. Olen surullinen, kun taloudelliset kiinnostukset tuhoavat Kreikan tai minkä maan tahansa ja sitten kreikkalaisia syytetään siitä, että he vievät muiden rahat – mikä ei tietenkään ole totta. On todella naiivia ajatella, että kymmenen miljoonaa ihmistä Kreikassa vain kittaa kahvia päivät pitkät, kun muissa maissa ihmiset tekevät ahkerasti töitä. Tilastotkin osoittavat että kreikkalaiset työskentelevät siinä missä muutkin ja vähän enemmänkin, mutta tällaisista seikoista halutaan vaieta. Kaikki eivät näe asiaa kokonaisuudessaan tai ymmärrä että se on paljon monimutkaisempi, kuin mitä media antaa ymmärtää. Ihmiset ovat hädässä täällä – meillä on runsaasti köyhyyttä ja 600 000 lasta, jotka ovat aliravittuja. Ja samaan aikaan ihmiset osoittavat meitä sormellaan! Myönnettäköön, että Kreikassa on korruptoituneita politiikkoja, mutta niin niitä on muuallakin maailmassa, halusi asian sitten hyväksyä tai ei. On todella surullista että yhtä kansaa syytetään ongelmista. Onneksi tilanne on kuitenkin parempaan päin, kun ihmisiä on tullut Kreikkaan ja he ovat nähneet millaiset olot täällä ovat. Tässä ovat asiat joista puhun toisella albumilla. ”In Flood” nimenäkin kuvastaa maailman nykytilannetta – maailma elää hämmennyksen ajassa, jopa nekin henkilöt jotka luulevat hallitsevansa asioita.
Huh, siinä olikin paljon sulateltavaa. Sitten takaisin yhtyeeseen. Olette lähdössä kiertueelle ensi vuoden alussa Firewindin ja Manimalin kanssa. Mainitsitkin jo aiemmin, että Bob Katsionis on hyvä ystäväsi, mutta kuinka tapasitte yhtyeet aiemmin?
Terry: Emme ole tavanneet Manimalia aiemmin, mutta Firewindin jäsenet ovat olleet tuttujamme jo pidemmän aikaa. Tutustuminen sai alkunsa silloin kun työskentelin Century Medialla Lontoossa, jossa myös Firewindillä oli sopimus yhtiön kanssa. Tuolloin tapasin Gus G:n, ja tämä tapahtui siis kauan ennen kuin hänestä tulisi Ozzy Osbournen kitaristi. Hän on hyvä ystäväni ja hänen kauttaan tutustuin muuhun yhtyeeseen. Kun aloimme suunnitella ensi vuoden kiertuetta, otin yhteyttä Gusiin ja Bobiin ja he tarjosivat meille paikkaa lämppäreinä. Vuonna 2011 avasimme heidän konserttinsa Ateenassa, he ovat äänittäneet studiossani ja tunnemme hyvin toisemme, joten odotamme kiertuetta innolla!
Kun kuuntelen levyjänne, huomaan että laulutaitosi on kehittynyt vuosien varrella. Oletko kenties ottanut laulutunteja vai miten kehität lauluääntäsi?
Terry: Ennen ensimmäistä albumia olin ottanut klassisen laulutyylin tunteja jo vuosia. Nyt olen laulanut seitsemän vuotta modernimmalla tyylillä ja sen ohelle otin nyt rankemmat laulutyylit. Kaiken kaikkiaan olen laulanut yli kymmenen vuotta. Syyt näihin eri tyyleihin löytyvät aikanaan innostavista asioista. Ensimmäisen albumin aikoihin olin kiinnostunut Tiamatin ja Type O Negativen kaltaisesta laulusta, joten jos kuuntelet noita yhtyeitä saatat huomata yhtäläisyyksiä. Sen sijaan toisella albumilla minua oli innostanut laulamaan Killswitch Engagen entinen vokalisti Howard Jones, joka on suosikkilaulajani tällä hetkellä. Myös Soilworkin laulaja Björn Strid on innostanut minua tällä levyllä. Studio- ja laulukokemukseni lisääntyminen ovat vaikuttaneet ääneni erilaisuuteen toisella albumilla.
Millainen musiikillinen ilmapiiri on kotimaassasi?
Terry: Metallimusiikki on iso tekijä underground-tasolla, mutta kohotakseen isomman massan tietoisuuteen rahoituksen tulee olla kunnossa, ja yhtyeet joutuvat itse rahoittamaan toimintansa. Tilanne on erilainen kuin ruotsalaisille, norjalaisille tai suomalaisille yhtyeille, jotka voivat saada rahoitusta kotikaupungiltaan. Se on hieno piirre yhteiskunnassa ja osoittaa sen kehittyneisyyttä. Kreikassa vastaavasti talous on huonossa jamassa, eivätkä yhtyeet saa apua keneltäkään. Kun kreikkalaisilla yhtyeillä ei ole rahaa eikä mahdollisuuksia, ne eivät siirry kansainvälisille markkinoille vaan jäävät Kreikkaan, vaikka olisivat kuinka hyviä. Lähtökohdat menestyä ovat siis huonommat kuin pohjoismaalaisilla. Lisäksi joillekin ulkomaalaisille levy-yhtiöille ongelmana on se, että yhtye on nimenomaan kreikkalainen. Kaikki eivät vain halua uskoa että kreikkalaiset yhtyeet haluaisivat tai voisivat menestyä, mikä on rasistista. Scar Of The Sunissa me teemme paljon töitä ja olemme kurinalaisia, mutta silti jotkut vähättelevät meitä yhtyeenä. Mielestäni se on loukkaavaa. Hyvää musiikkia tulee muualtakin kuin pohjois -tai Keski-Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta. Täällä etelässäkin on paljon potentiaalia, sille ei vain anneta mahdollisuuksia. Olen huomannut, että huonommatkin yhtyeet pääsevät helpommin musiikkiteollisuuteen, mikäli he ovat oikeista maista tai tuntevat oikeita henkilöitä.
Hallitsevassa asemassa musiikissa Kreikassa ovat tälle hetkellä folk-yhtyeet, joiden musiikissa on vaikutteita popista. Juurikaan kukaan rock -tai metallipiireissä ei pidä siitä, se on melko juustoista. Joten underground-musiikki on huomattavasti parempaa.
Jos saisitte mahdollisuuden lähteä maailmankiertueelle, mitkä kolme yhtyettä haluaisitte ottaa kiertueellenne mukaan?
Terry: Viimeiset pari vuotta englantilainen Architects on ollut suosikkiyhtyeeni, joten olisi unelmaa kiertää heidän kanssaan! TessaracT ja Bring Me The Horizon olisivat myös upeita kiertuekavereita. Nämä yhtyeet kuuluvat musiikkimakuuni, ja jos kuuntelet tulevaa albumiamme tarkasti, saatat huomata musiikimme lähentyneen noita yhtyeitä. Totta kai yhtyeet kuten Rammstein, Killswitch Engage, Trivium tai Darkest Hour olisivat myös uskomattomia kiertuekumppaneita. Jos kuitenkin pitäisi valita yksi, se olisi ehdottomasti Architects.
Kun olette saneet kiertueen päätökseen ja uuden albumin nauhoitettua, mikä on SOTSin seuraava liike?
Terry: Haluamme julkaista tulevan albumin ehdottomasti vuonna 2017. Kunhan olemme äänittäneet ja miksanneet sen, todennäköisesti huhtikuun loppuun mennessä, keskustelemme levy-yhtiömme kanssa sen julkaisuaikataulusta. Haluaisimme julkaista sen syys -tai lokakuussa. Toki aiomme soittaa keikkoja etenkin kesällä festareilla ja toivottavasti myös Ilosaarirockissa!
Kiitos Terry! Haluaisitko vielä laittaa terveiset lukijoille?
Terry: Suomi on metallin ihannemaa – maastanne tulee monia hienoja yhtyeitä ja esimerkiksi Amorphis on yksi suosikkiyhtyeistäni. Olemme myös suomalaisen Swallow The Sunin kavereita, jotka soittavat hyvää musiikkia ja ovat muutenkin hienoja ihmisiä. Haluan myös kannustaa suomalaisia tutustumaan musiikkimme, sillä siinä on paljon vaikutteita teidän maanne yhtyeiltä. Uskon että musiikkimme tarjoaa paljon mistä pidätte. Pyydän, kuunnelkaa syvällisesti mutta ennakkoluulottomasti, sillä luulen että osaatte arvostaa sitä. Odotamme innolla Suomessa soittamista ja tutustumista suomalaisiin ihmisiin. Uskon että se olisi kaikille upea kokemus.
The Greek band Scar Of The Sun released their second album “In Flood” in May 2016. SOTS is now composing new material for their next album and they will start recordings this month. Kaaoszine had the opportunite to interview the band’s singer Terry Nikas. In this interview Nikas spoke about their upcoming album, he compared it to their previous two albums and he also described how the political and the economical situation reflected on Greece’s metal scene. If you’re a metalhead and like bands like Bring Me The Horizon, Tesseract or Architects, you should definitely get to know with Scar Of The Sun, because this band is hard working and makes great metal music.
Hi Terry! First I’d like to ask how has year 2016 been for Scar Of The Sun?
Terry: The beginning of the year was very busy because we released our second album “In Flood” at the end of May. At the same time we gave a lot of interviews and we also prepared our next year’s tour with Firewind and Manimal. The tour will focus on central Europe and England and it will start in February 2017. The period between May and June was extremely busy and also this fall has been busy ‘cause now we’re preparing to record our third album. We have been busy but it’s all about the band – we aren’t lazy people, we like to be busy.
You recently gave little heads up to me about your upcoming album, so could you tell us a little bit about your third album?
Terry: Sure! First of all it would be quite different than our previous albums. I think many people will be surprised about our changes, but we’re okey with it. We like to do things different, we don’t want to release the same album twice. We like to use different elements and I have to admit that this album is going to be heavier than last two albums. The vocals will be more brutal and you won’t hear so much clean vocals like in the past. This album won’t have many different tracks to each other in style, like our previous albums did have. It’s not a bad thing – I think that the album is more focused to one direction and the songs match together better.
Like you said, SOTS like to do things differently and not to release same album twice, do you thing SOTS has found its own sound in this upcoming album? Or do you think that you have had found that sound earlier?
Terry: I think that this third album is in the direction where the band wants to go finally. The first two albums were not so cohesive. Everyone in the band though is growing up and things have changed. You can see this third album as a turning point in our music and it is like a foretaste for our fourth album. But yes, like I said I think this third album is going to show the way where SOTS is heading in the future.
You also mentioned before that you have been using different elements in your first two albums, like orchestral arrangements and additional singers in the debut album and cover song in second album. Are we going to hear something like this on upcoming album or perfectly something different?
Terry: There won’t be definitely a cover song in this album, but it isn’t a thing that we won’t do in the future. We have this idea to make an e.p. or something like that with four or five songs which would be covers. It’s a bit early to talk about – it’s more like future plans. And when it comes to guests we don’t know yet. There is a big possibility to do things our own way, but we worked on a song with Bob Katsionis from Firewind. Bob has been working on our previous albums so he would be involved in this one too. So far it’s going to look like this but we haven’t begun recordings yet so you never know.
Well I have to say that I really liked the cover song of Depeche Mode’s “Walking In My Shoes” and I’m looking for that cover ep, which you’re about to release someday.
Terry: Thank you, I have to say that the original song is awesome and it’s like our tribute to that huge band. We did some covers in some past gigs and have covered Killswitch Engage’s “The End Of Heartache”, Paradise Lost’s “No Celebration” and the most interesting cover so far (which we changed a lot) was Dio’s “Egypt – The Chains Are On”. It’s an amazing song and I hope we’re going to record it someday.
The debut album and “In Flood” has an amazing cover arts which reminds me Greek’s mythology. Is the third album also going to have same kind of cover art?
Terry: Yes we’re going to continue the same theme on third album. The cover art and all the visuals are made by our original drummer Achilleas Gatsopoulos. He isn’t part of the band anymore ‘cause he is a professional director/graphic designer – he does album covers, music videos, he is a photographer too and he does a lot of things around art. He is my best friend and his brother is our bassist, Panagiotis Gatsopoulos. We want to carry on this thing ‘cause it’s a part of our identity and brand, when you see it you know it’s Scar Of The Sun.
I noticed that you engineered, recorded and edited band’s second album, why did you do that?
Terry: Well I’m a professional sound engineer and I have my own studio, which is a really good thing for SOTS ‘cause we don’t have to worry about budgets and stuff. In our third album I will record and mix the whole album. I have worked with many bands in the metal scene like Suicidal Angels, Firewind and Ravencult and I just finished the new Nightrage album. I’m also the sound engineer of Septic Flesh. I’m working with them on gigs and they’re entering my studios (Zero Gravity Studios) in December to record their new album. That’s basically what I do for living.
“In Flood” has been released six months ago and you’re now planning to record your new album. Did you have some songs left from “In Flood’s” recording sessions or have you just been creative recently?
Terry: We had one song left from the recordings, but it seems that we won’t use it, because it’s not in the spirit of the rest of the album. That song includes some elements that are little bit too old for our band’s new sound, so some members of SOTS’s had doubts about using it. We aren’t that kind of band which makes 20 songs, choose the 10 best tracks from then and puts the rest of the songs away. We focus on songs that we really like and if something doesn’t work we won’t finish it. Of course sometimes there are some cool melodies and riffs that doesn’t come in the album, but then we work on them and sometimes we use them on the next album.
Like you already told that band’s music has evolved in years, but I would like to know how would you describe SOTS’s growing and evolving from the past to present?
Terry: When band started about 8-9 years ago and since the beginning, we decided that we wouldn’t be just a local band that plays some local gigs and is happy by drinking beer. The band started in London and we had the vision to tour a lot. Bands like Orphaned Land and Funeral For A Friend gave the vision, because they had a new sound that was combining many different elements in their music. They had heavy parts, pop parts and some epic/symphonic parts but also modern elements. Those bands influenced a lot SOTS and that’s why our sound has also such diversity.
Our first album was more atmospheric metal than the second one and more gothic. That was the thing we wanted to do at the time. Years past and people are changing, so does the band. On our second album we wanted to have a heavier sound but also more catchy and modern. We want to make music that everyone is able to listen, not just the metalheads. Easy to access to everybody, that’s the main thing for SOTS. From that aspect the band has evolved through the years – we became better artists and even the band’s music has changed. The main idea of Scar Of The Sun’s music hasn’t changed. Also the line-up of the band has been the same for seven years, which helps a lot and we know each other very well. When you’re changing a lot of members in a band it’s easy to lose the spirit.
Then I’d like to ask about to lyrics. Seems like you’re writing them. Mostly SOTS’s lyrics seem to be dark and deep and I don’t always understand them perfectly. What kind of things inspires you in the writing process?
Terry: The fact that you don’t understand all the lyrics is because I don’t like to write directly. It’s nicer the hide the true meaning between the sentences ‘cause then people make questions and ask me about them. When we started the band I was going through some very difficult times, so the album talks about a personal disaster, if you want to call it that way. It was really difficult time for me so the first album reflects that situation. That album was a kind of a healing process for me.
Now our second album is much angrier because I was influenced by the political situation in Greece. I’m upset with the fact that the financial interests are destroying Greece or any country that wants to react to their destruction and on top of that, most of the people outside Greece think that we are just lazy and we are just getting their money, which is not true at all! It is really shallow to think that 10 million people in Greece are just drinking coffee under the sun and doing nothing and all the others are working hard. Actually, officialy, Greeks work more than any other people in Europe, it’s an official statistic, but no-one talks about that in Europe. People don’t see the big picture – it is much deeper and not so simple than many people think. People are in a very hard situation over here – there is a lot of poor people, over 600.000 children do not get enough food and at the same time people are pointing the finger at us. On the other hand, we do have corrupted politicians but Greece isn’t the only country in the world that has corruption, actually all the politicians are corrupted in the whole world, let’s just face the truth, even if it hurts. It is really sad that people blame one nation and treat it like the black sheep of Europe. Luckily things are now much better ‘cause people started to realize what is going on in Greece and their eyes start to be wide open. These are the things I’m talking about in “In Flood”. The word “Flood” actually describes the fact that the whole world is in deep confussion right now, even those who think that they got things under control.
Wow, there came a lot of information to think about. Then back to the band. You’re going to tour with Firewind and Manimal in next February. You also mentioned that you’re good friend with Bob Katsionis from Firewind. How did you meet these guys?
Terry: We haven’t met the guys from Manimal so this is the first time we’ll see them, but Firewind have been good friends for a long time. The whole thing started when I was working for Century Media, London and since Firewind have a contract with Century Media I got to work with them too. I met Gus G and it was long time before he began to play guitar for Ozzy Osbourne. He is a really good friend of mine and through him I met the rest of the band. When I noticed that they will be on tour, I contacted Gus and Bob and they offered us the slot. In 2011 we opened a show for them in Athens, they have recorded in my studio, so we know each other a lot and we are really looking forward for this tour!
When I’m listening to your albums, I see that your singing has improved by the years. Have you taken singing lessons or how do you exercise your voice?
Terry: I have done classical singing lessons many years before the first album, then I did seven years of modern singing and now I’m doing brutal vocals lessons too. I have studied singing more than ten years overall. The thing is that the inspiration for our first album was bands like Tiamat or Type O Negative for example. If you listen to those bands you may notice that my singing is more close to that kind of singing. On our second album I was inspired by singers like the Killswitch Engage’s ex-singer Howard Jones (which is my favorite singer right now), or even the Soilwork singer Björd Strid. This is why the vocals have changed. Also the studio and live experience effected my singing a lot of course.
How is metal doing in Greece and what kind of music is mainstream in your home land?
Terry: Metal is huge in undergroung-level but the main problem is that metal bands from Greece have to finance everything by themselves. So that makes things really difficult. But on the other hand, there are many bands coming from Sweden, Norway or Finland that are getting funded by their government or from the town they live. This is an amazing thing and it shows a really high civilization level. On the other hand in Greece we have a very bad financial situation and the bands get help from no one. This is the reason why many bands stay in Greece even if they’re really good. So because bands don’t have money and opportunities to go international, it is many many times harder for Greek band to succeed than Swedish or Finnish bands. A major problem also for bands from Greece is that band is from Greece! I mean that there are many people in the music industry that don’t believe in Greek bands (for no reason really, which is quite racistic) and they don’t give real chances to Greek bands. We’re doing a lot of work for this band and we’re serious and even still some people just don’t wanna see it – it is really insulting, if you ask me. Cause you know, good music is not just coming from Central and Northern Europe or North America! There is a lot of talent down here, that doesn’t get chances because of our country of origin and not because we are not good enough! I can tell you, I see more than 50-60% of bands that have a proper career that are less talented than many bands that I know and they are “unlucky” to be Greek. I know they don’t even listen to our albums when we send them to them and even if they do, they are prejudiced enough to reject them, when at the same time they sign much much worse bands. That’s 100% fact unfortunatelly, I have seen it with my eyes many times! And it’s also about who you know. If you have the right friends and contacts and you come from the “correct” country, you’ll get more chances.
The mainstream music in Greece is some kind of folk music which is mixed with pop and no one in the metal or rock scene likes that at all. It’s quite cheesy really. So mainstream music in Greece is bad, but the underground is doing well.
If you could tour the whole world which three bands would be the bands that you would like to tour with?
Terry: My favorite band for last couple years has been the English band Architects and it is my dream to tour with them someday. And also TessaracT and Bring Me The Horizon would be awesome tour mates! These band are really close to my music taste and if you listen to our next album closely you can hear that our sound is getting closer to that kind of metal. Of course there are also other bands like Killswitch Engage, Rammstein, Darkest Hour, or Trivium which would be amazing to tour with, even it’s really hard to happen. But if you ask for only one band, I would say Architects.
When you have finished your tour with Firewind and Manimal and recorded your next album, what would be SOTS’s next move?
Terry: We want to release our third album in 2017 definitely. After we finish the recording and the mixing (which it would be around April), we have to discuss with our label, Scarlet Records, for the schedule of the album release. We’re hoping to release it in September or in October. Then we will also made two videos from that album. Obviously, since we love to play live, we’ll tour and we’re hoping to get gigs on Summer Festivals, like the Ilosaarirock!
Thanks Terry for your time! Would you send some greetings to readers?
Terry: Finland is an ideal land for metal – you got some amazing bands like Amorphis that is one of my favorite band ever! We’re also good friends with Swallow The Sun which is also a really great band and they’re also very nice guys. I also want to encourage the finnish readers to listen to our music, ‘cause it’s influenced by metal bands from your scene too. And I believe that readers will find many things in our music they will like. Please, listen deeply with no prejudice, with an open mind and I think there are many chances to find elements in our music that you will appreciate. We’re really hoping to get in Finland this summer to play live and get to known the finnish people. It would be really awesome and everybody will have a great time!
Scar Of The Sun Facebookissa
Haastatellut: Aleksi Parkkonen