Scar Symmetry

Scar Symmetry 2014Ruotsalainen metalliyhtye Scar Symmetry julkaisee odotetun uuden levynsä ”The Singularity, Phase 1: Neohumanityn” lokakuun 3. päivä Nuclear Blastin kautta. Kyseinen levy on ensimmäinen osa trilogiaa, joka käsittelee teknologista singulariteettia ja ihmiskunnan tulevaisuutta. Kaaoszine pääsi jututtamaan yhtyeen säveltäjä/tuottaja/kitaristia Per Nilssonia ja kyselemään yhtyeen miehistömuutoksista kuten myös levyn syntyprosessista. Lue lisää nähdäksesi Kaaoszinen haastattelu kokonaisuudessaan.

Hei Per ja tervetuloa haastatteluun, mitenkäs menee?

Per: Hyvin, kiitos! Olen tehnyt haastatteluja aamukymmenestä, ja palasin juuri pidemmältä tauolta jonka aikana kävin pyöräilemässä vaimoni kanssa ja kävimme pubissa oluella.

Scar Symmetry julkaisee pian uuden albumin. Trilogian nimeksi on valikoitunut ”Singularity” ja sen ensimmäinen osa on nimeltään ”Phase One: Neohumanity”, mistä idea tehdä trilogia alunperin syntyi?

Per: Käytännössä, ryhdyimme suunnittelemaan levyä viime vuonna kun Jonas kertoi meille haluavansa jättää bändin.  Hän oli ollut poissa jo yli vuoden kun lähti, joten osasimme odottaa sen tapahtuvan. Teimme keikkoja sessiokitaristien kanssa mikä oli muuten ok, mutta olimme tavallaan limbossa kun emme tienneet milloin voisimme tehdä uuden albumin. Joten kun hän lopulta heitti pyyhkeen kehään ja sanoi lopettavansa olimme hetken aikaa kovin ihmeissämme, koska hän oli kuitenkin ollut yksi bändin luovista voimista ja yhtäkkiä olimme kahden Henrikin kanssa. Jollain tasolla se toki oli helpompaa kun vain meidän kahden tarvitsi sopia asioista; minä ja Henrik olemme työskennelleet kahdestaan 15-vuotiaasta lähtien. Sitten sain idean, tyyliin ”Tiedätkö, meidän pitää tehdä jotain erilaista ensi levylle”. Meillä on jo viisi levyä takataskussamme ja niitä on julkaistu tasatahtiin noin kahden vuoden välein, joten meidän olisi tehtävä jotain erilaista.

Alkuperäinen idea oli tehdä kolme EP:tä. Ajattelin, että meidän pitäisi tehdä jotain merkittävää niin suurella määrällä musiikkia, eli tekisimme tupla CD:n sijaan kolme EP:tä ja tekisimme trilogiaan yhtenäisen teeman. Sitten aloimme puhua, että millaisen teeman haluaisimme trilogialle ja pian ryhdyimme jo puhumaan sanoituksista. Päädyimmelopulta tekemään trilogian teknologisesta singulariteetista ja meidän visiostamme mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Henrik, joka kirjoittaa sanoitukset toi minulle 3-osaisen synopsin josta hän haluaisi tehdä EP-trilogian, mutta hänellä oli niin paljon materiaalia, niin paljon sanoituksia…olin aivan äimänä. Niin paljon siistiä materiaalia, ei siis puhettakaan että tämä konsepti mahtuisi EP-muotoon. Tuumasin että vitut EP:stä, tehdään trilogia kokopitkistä levyistä ja koitetaan saada nopea julkaisuaikataulu sekä mahdollisesti julkaista yksi albumi vuodessa, koska jos odottaisimme 2-3 vuotta jokaisen välissä, menettäisimme jatkumon tunteen levyissä eivätkä enää tuntuisi  trilogialta. Esimerkiksi kun albumi päättyy siellä on tietynlainen cliffhanger, tunne että musiikin kuuluu jatkua ja jättää pienen kysymysmerkin levyn loppuun.

Olette ilmoittaneet, että bändi on siirtymässä lähemmäs progressiivista tyyliä. Miksi Scar Symmetry päätti tietoisesti lähteä kehittämään musiikkia tähän suuntaan?

Scar Symmetry 2014 3Per: Sanoisin, että olemme astuneet progressiiviseen maahan muutaman kerran aiemminki: muutamassa kappaleessamme jotka ovat simppeleitä, mutta niissä on progressiivisia osuuksia kuten esimerkiksi kitarasooloja ja muita. Sanoisin, että olen jo pitkään halunnut tehdä hieman progressiivisempaa musiikkia Scar Symmetrylle. Niinkuin ”Pitch Black Progressilla” johon Jonas ja minä teimme ”The Kaleidoscopic Godin”, jossa oli hieman progressiivinen fiilis. Kirjoitin myös kappaleen ”Holographic Universe” jossa myös on progressiivisia osia. Kyseessä on tyyli jota olen halunnut toteuttaa jo pitkän aikaa. Haluaisin tehdä sellaista musiikkia lisää, mutta jostain syystä parilla viimeisimmällä albumillamme sellaista musiikkia ei vain syntynyt. Tällä kertaa Jonas ei enää ollut bändissä ja biisien kirjoitus sekä tuotanto jäivät minun huolekseni. Tällä kertaa tunsin olevani täydessä kontrollissa, kirjoitan biisejä jollaisia todella haluan tehdä, biisejä jotka koskettavat minua.

Mietin pitkään millaista musiikkia haluaisin tehdä, Scar Symmetryn genren rajoissa voin luoda unelmieni musiikkia ja kukaan ei estä minua – minun ei tarvitse hyväksyttää biisejäni jonkun toisen luovan filtterin läpi. Jonas oli pääasiallinen tuottaja, minä kirjoitin omat biisini ja hän hyväksyi ne, samoin kuin hän kirjoitti omansa ja minä hyväksyin ne. Mutta meidän silti piti hieman viilata niitä yhdessä, toisin kuin tällä kertaa kun sain tehdä kaiken itse. Koska olin nyt levyn tuottaja, en lähettänyt levyä levy-yhtiöille ennenkuin olin itse sitä mieltä että se on valmis. Sen olisi pitänyt valmistua tammi-helmikuussa, mutta siirsin päivämäärää jatkuvasti. Levy-yhtiöstä soiteltiin minulle koko ajan, kysellen”Hei Per, milloin lähetät masterin meille”. Minä vastasin tyyliin ”Älä huolehdi, se on pian valmis. Tarvitsen vain pari viikkoa lisää aikaa”. He sitten soittivat uudestaan parin viikon päästä ”Hei, missä se masteri on?” ja minä vastasin ”Tuota…tiedätkös…”. Se oli toki hieman paskamaista, mutta en voinut sitoutua johonkin tarkkaan päivämäärään koska halusin tehdä täydellisiä biisejä. Osaan biiseistä lisäaika todella teki muutoksen, esimerkiksi ”Cryonic Harvest” joka on todella paljon eri kerroksia omaava biisi, sinfoninen intro ja muuta sellaista. Se biisi oli hyvin erilainen aluksi, mutta en ollut tyytyväinen joten jatkoin eri juttujen lisäämistä, syntetisaattoreiden, kitaroiden – paljon tavaraa jota et välttämättä kuule, mutta huomaisit kyllä jos ne otettaisiin pois.

Biiseissä on paljon yksityiskohtia ja olen muotoillut ne niin täydelliseksi kuin vain pystyin. Käytin paljon aikaa ja juuri nuo yksityiskohdat antavat levylle progressiivisen silauksen, vaikkakaan se ei kaikissa biiseissä näy. En juurikaan asettanut itselleni rajoja sen suhteen millaisia biisejä teen, tietysti niiden oli tärkeää kuulostaa Scar Symmetryltä; en halunnut tehdä ”kantrialbumia” vain siksi että pystyisin siihen (naurua). Annoin joidenkin biisien olla lyhyempiä, joidenkin pidempiä ja tuntui että levy tarvitsisi muutaman suvantokohdan joten sinne päätyi yksi hitaampikin biisi, ”Children of Integrated Circuit”.

Voisitko kertoa hieman albumin luomisprosessista?

Per: Noh, työskentelin biisien parissa hyvän aikaa, kuten myös nauhoituksissa. Itse biisien kirjoittaminen ei oikeastaan vienyt niin paljon aikaa. Jonain aamuna saatoin herätä ja olo oli inspiroitunut, kirjoitin biisiä ja sitten tapahtui ehkä jotain eikä minua huvittanut kirjoittaa viikkoon. Mutta kun inspiraatio palasi kirjoitin biisin valmiiksi. Tuollainen kirjoitustyyli on tietty paljon hitaampaa kuin sellainen jossa joku pitää asetta ohimollani, silloin kirjoittaisin varmaankin aika nopeasti (naurua). Viimeiset kaksi albumia olivat ehkä vähemmän progressiivisia koska minulla oli vähemmän kirjoitusaikaa. Se meni tyyliin ”4 viikkoa niin alamme nauhoittaa, tehdään levy”, joten minun oli pakko tehdä kaikki mitä mieleeni sattui tulemaan. Mutta loppujen lopuksi sekin toimi, biisit olivat hyviä, mutta tällä kertaa minulla oli enemmän aikaa käsissäni.

Mutta ennen kuin ryhdyin kirjoittamaan asetin itselleni takarajan tai muuten muokkaisin ja säätäisin biisejä loputtomiin. Joten varasin studioaikaa ja kun sinne mentiin kaksi biiseistä ei ollut valmiina vielä ja”Technocalyptic Cybergeddon” oli vain puoleksi valmis. Toissayönä ennen studioon menoa, työskentelin koko yön sen biisin parissa että saisin sen valmiiksi ja sainkin. Toinen biisi ”Spiral Timeshift”, siihen olin kirjoittanut vain yhden riffin ja ajattelin että siitä olisi työstettävä jotain. Minulla oli idea, mutta en vain saanut biisiä kasaan, joten menin studioon, äänitin sen riffin ja rupesin työstämään sitä Henrikin kanssa. Rumpuosuudet valmistuivat studiossa, sitten kertosäe valmistui, syntyi toinen riffi ja ideoita vain syntyi. Menin kotiin ja viimeistelin biisin. Se oli hyvin erikoinen tapa kirjoittaa biisi, mutta mielestäni se toimi hyvin.

Levyn sanoitukset kertovat teknologisesta singulariteetista eli siitä kuinka ihmiskunta jonain päivänä tulee liittämään itsensä koneisiin ja luomaan keinoälyn joka on ihmisaivoja tehokkaampi. Mistä saitte idean tähän teemaan?

Per: Henrik ja minä olemme suuria Sci-Fi faneja, Hollywoodin leffat, hyvät kirjat, sellainen materiaali on yhtä kiinnostavaa kuin viihdyttävääkin. Kun sitten aloimme keskustella albumin teemastakaikenlaisia asioita nousi esiin, tv-ohjelma teknologisista läpimurroista, kaverini jakama uutinen uusista japanilaisista roboteista jotka ovat lähes ihmismäisiä ja sitten oli ohjelma kryotekniikasta, teknologiasta jolla ihminen jäädytetään kuolinhetkellään toivoen, että hänet voidaan joku päivä herättää kuolleista.

Henrik luki näistä samoista asioista ja molemmat pidimme aiheesta, mutta viimeinen niitti oli Frankfurtin lentokentällä kun odottelin matkatavaroitani. Vieressäni seisoi amerikkalainen bisnesmies joka puhui singulariteetista, Bill Gatesista ja siitä kuinka ihmiskunta tulee kehittymään. Kun kuulin hänen puhuvan näistä asioista joista olin jo kuullut niin paljon, soitin Henrikille ”Tiedätkö mitä, minulla on albumien nimi keksittynä” ja hän vastasi ”Totta helvetissä”.

Joten sitä bisnesmiestä on kiittäminen?

Per: Kyllä, ja hän tuskin koskaan saa tietää aiheuttamastaan inspiraatiosta (naurua).

Oletko jo aloittanut kirjoittamaan kappaleita kahdelle seuraavalle levylle ja uskotko, että albumien pitäisi olla yhtä samankaltaisia musiikillisesti kuin ne ovat sanoituksellisesti?

Per: Noh, ei ja ei (naurua). Meillä on Henrikin 3-osainen synopsis, jota käytimme jo ensimmäisessä osassa. Hänellä on juoni valmiina, siihen sopivat biisiennimet ja sitten ryhdyin kirjoittamaan biisejä nuo teemat ja nimet valmiina päässäni. Päätin että tämä projekti tullaan tekemään levy kerrallaan, koska biisit kuljettavat juonta eteenpäin lyriikoiden osalta. Seuraava albumi voi olla hyvin erilainen tyyliltään, vaikka luultavasti joitain osia tulee säilymään ensimmäisestäkin levystä. Pointti on siinä, että vaikka jokainen albumi on kuitenkin myös oma kokonaisuutensa, joka levy esittelee erilaista Scar Symmetryä, niin silti kuulostaa tunnistettavalta.

Kaikkien levyjen kansitaide on jo tehty, esimerkiksi toisen levyn kansi ei juurikaan muistuta ensimmäisen levyn kantta, erilaiset värit ja erilainen kuvatyyli. Minulla on ideoita osiin 2 ja 3, vaikkakaan en niitä ole vielä kirjoittanut. Tämä ensimmäinen osa on progressiivinen ja melodinen ja tarkoituksena on tehdä albumeista selvästi erilaisia. Lyriikoiden osalta ensimmäinen osa päättyy täyteen sotaan ihmisten ja koneiden välillä, joten toinen levy alkaa ihmiskunnan pimeimmistä hetkistä ja se tulee olemaan synkempi myös musikaalisesti. Kolmas levy tulee myös olemaan erilainen kuin kaksi edellistä, tiettyjä musikaalisia yhteyksiä on, mutta tarkoitus on että jokainen levy olisi oma kokonaisuutensa.

Ensimmäinen single ”Limits to Infinity” julkaistiin pari viikkoa sitten, millaista palautetta olette saaneet biisistä?

Per: Sanoisin sen olleen parasta palautetta mitä olemme saaneet pitkään aikaan singlestä. Se on ollut mahtavaa, mutta tietysti aina on ihmisiä jotka eivät pidä materiaalista jota teemme, ehkäpä he eivät koskaan pitäneet tekemästämme. Yleisesti ottaen palaute on ollut ylistävää, jopa Youtube:ssa, missä ihmiset usein kirjottavat melko rajuja mielipiteitä – olen oikeastaan hieman yllättynyt, luulin etteivätkaikki pitäisibiisin fiiliksestä. Kenties fanit jotka eivät pitäneet ajattelivat,”Voi luoja mitä paskaa, en edes jaksa kommentoida, menenkin polttamaan kaikki Scar Symmetryn CD:ni” (naurua).

Onko suunnitelmissa julkaista lisää biisejä ennen albumin julkaisua, kenties musiikkivideona?

Per: Meillä ei tällä hetkellä ole suunnitelmia musiikkivideon suhteen, mutta julkaisemme toisen singlen ”Cryonic Harvestin” viikko ennen albumin julkaisua, ikään kuin kiusataksemme. Musiikkivideoista puhuakseni, pidän niiden tekemisestä,mutta nykyään on vaikea perustella suurta rahankäyttöä musiikkivideoon. Kun saimme Nuclear Blastilta sopimuksen toisen levymme aikaan, he antoivat kelvollisen budjetin musiikkivideon tekoon. Lensimme Serbiaan kuvaamaan ”The Illusionistille” musiikkivideon, en tiedä paljonko se tarkkaan ottaen maksoi, mutta alle 10.000€, koska Serbia on halpa maa. Video pyöri paljon MTV:llä ja siihen aikaan piti todella tehdä hyviä videoita että pääsi MTV:lle, silloin se maksoi vaivan.

Nykyään sellaisia kanavia ei juuri enää ole, ihmiset katsovat videot Youtube:sta, usein huonolla laadulla, joten on vaikea oikeuttaa videon tekoa. Tietysti voimme tehdä lyriikkavideon tai perinteisen pienen budjetin ”bändi soittaa” –videon, mutta trilogian konsepti on niin hieno, että se vaatisi mahtavan Sci-fi videon – sellaisen joka näyttäisi siltä että James Cameron olisi voinut ohjata sen!

Ehkä sinun pitäisi soittaa James Cameronille tyyliin ”Hei James, minulla olisi tällainen projekti…”?

Per: (naurua)Mitähän Nuclear Blastin tyypit siitä sanoisivat.Tiedätkös, puhuin aiemmin haastattelijan kanssa joka oli Uudesta-Seelannista, puhuin hänen kanssaan heidän kuuluisasta trilogiastaan, Taru Sormusten Herrasta. Kun kerroin hänelle levyjen teemasta hän tuumasi, että siitä pitäisi tehdä huikea Sci-fi-elokuva jonka kuvaisi Peter Jackson, mutta se tuskin toteutuu (naurua).

Mitkä ovat suunnitelmat albumin julkaisun jälkeen, lähteekö Scar Symmetry kiertueella ja jos lähtee, voisimmeko saada Suomeen pari keikkaa?

Scar Symmetry 2014 2Per: Meillä ei oikeastaan ole pahemmin kiertuesuunnitelmia, toisaalta olemme viivyttäneet albumin julkaisua ja siksi emme ole voinut varata keikkoja syksylle tai talvelle kun kaikki keikkapaikat ovat jo varattuja. Saimme myös selville, että toisesta laulajastamme Robertista tulee isä keväällä, joten se vaikeuttaa hieman keikkailua. Mielestäni otollinen aika olisi keikkailla keväällä ja kesällä, paljon kesäfestivaaleja Euroopassa ja ehkäpä pari pienempää kiertuetta; sellaista jonka teimme Suomeen pari vuotta sitten, sellainen olisi mahdollinen. En usko että voimme olla kiertueella kuukautta kauempaa ainakaan ennen ensi syksyä, jolloin voisimme lähteä vaikkapa USA:n kiertueelle jos se vain on mahdollista.

Olette kiertänyt Eurooppaa aika ahkerasti, mikä on sellainen paikka missä ette vielä ole olleet keikalla ja jossa haluaisitte keikkailla?

Per: On useita paikkoja joissa en ole vielä ollut, mutta…Uusi-Seelanti, Australia ja Intia, ne olisivat hienoja! Meille on tarjottu Intian ja Australian kiertueita aikaisemmin, mutta silloin emme pystyneet sinne menemään, mutta menisin mieluusti jos aikataulut sopisivat! Japanissa olisi myös hieno käydä.

Teillä ei tällä hetkellä ole toista kitaristia bändissä. Kun Jonas Kjellgren lähti bändistä 2013, olette käyttäneet sessiokitaristeja. Onko suunnitelmissa hankkia bändiin toinen vakituinen kitaristi?

Per: Olen miettinyt tätä asiaa, ilmiselvä ratkaisu olisi pyytää joku paikallinen kitaristi mukaan, asumme kaikki eri kaupungeissa joten paikallisia tyyppejä olisi monessa kaupungissa. Ruotsissa on paljon metallimuusikoita, vaikka scene onkin kohtuullisen pieni. Tunnen suurimman osan paikallisista muusikoista ja tiedän ihmisiä jotka olisivat riittävän taitavia soittamaan bändissä, mutta en usko että he sopisivat bändiin samoin kuin Jonas sopi. En ole oikeastaan varma tulevaisuudesta, meillä on ollut sessiomuusikoita ja voisimme toki vain ylentää yhden heistä vakituiseksi, mutta se tuntuisi hieman pakotetulta. Saisimme jonkun näyttämään valokuviin hyvältä ja soittamaan keikkoja, mutta olen ajatellut että teen tämän trilogian yksin ja soitan siihen kitaraosuudet yksin. Tällä hetkellä tuntuisi hieman oudolta ottaa toinen kitaristi, mutta mitään päätöstä ei ole tehty ja saatan toki muuttaa mieleni, mutta käytämme ainakin toistaiseksi sessiokitaristeja.

Minulla on ollut idea, että kun menemme taas USA:han kiertueelle voisimme palkata sieltä soittajan, jonkun suosikkisoittajistani ja pyytää jos hän soittaisi kiertueen kanssamme, tyyliin Scar Symmetry + vieraileva metallijumala. Se voisi olla hienoa, soittaa Scar Symmetryä ja ehkäpä pari biisiä myös vierailijan tuotannosta, saisimme hieman ylimääräistä julkimostatusta.

Minkälainen vaikutus Jonaksen lähdöllä on bändin musiikkiin, kuinka suuri osa hän oli musiikin luomista?

Per : Ennenhän meillä oli kaksihenkinen diktatuuri, tavallaan. Kun teimme ennen albumeita, hän kirjoitti kasan biisejä ja minä kirjoitin kasan biisejä. Yleensä kohtasimme kun laulumelodioita ryhdyttiin suunnittelemaan ja silloin kuuntelimme toistemme demoja ja kerroimme mielipiteitämme. Kyllähän tämä on erilaista ilman häntä ja hänen tuotantotaitojaan, mutta mielestäni onnistuimme melkoisen hyvin.

Milloin voisimme mahdollisesti odottaa trilogian seuraavaa osaa?

Per: Voi olla hieman aikaista sanoa, mutta tavoite olisi julkaista se lokakuussa 2015. Koittaa pitää julkaisuväli maksimissaan vuodessa. Kenties olen hieman liian optimistinen, mutta se olisi mahdottoman siistiä.

Kiitos haastattelusta, onko sinulla jotain jota haluaisit sanoa suomalaisille faneille näin lopuksi?

Per: Toivon todella että voimme palata Suomeen pian, sillä teillä siellä on melko uskomattomat ja hullut yleisöt! Kuten ihmiset usein sanovat, Suomi on maailman metallikeskus, teillä on jopa metallialbumeita virallisilla Top-10 listoilla, me emme Ruotsissa moiseen pysty!

English Version:

 

Scar Symmetry 2014Swedish melodic death band Scar Symmetry is about to release their latest album called “Singularity, Phase one: Neohumanity” October 3rd2014 and it will be released by Nuclear Blast. Album will be the first part of a trilogy that will be focused on theme of Technological Singularity and the future of mankind. Kaaoszine spoke with the band’s Producer/Composer/Guitarist Per Nilsson and asked few questions about changes in line-up and creation process of the album.

Hello Per and welcome to the Kaaoszine interview, how are you doing?

Per:I’m good! I have been doing interviews since 10 AM this morning. I just came back from a longer break and I biked to pub for a beer with my wife.

Scar Symmetry is about to release a new album, first one of a trilogy that has been named ”Singularity” and its first part is called ”Phase One: Neohumanity”. Where did the idea to do a trilogy originate from?

Per:Basically it was something that popped up last year after Jonas told us that he wanted to leave to leave the band. He had been away for over a year before he quit, so we were waiting for that to happen. We did shows and had session guitarists which was fine, but we were in sort of limbo, a place where we did not know if we were going do a new album. So when he finally threw in the towel and said that he quits,then suddenly, since he was one of the bands creative forces along with me and drummer Henrik, we were waiting for him to come and work with us, but instead it was only Henrik with me.

Some way it was easier since there were just two of us to agree and Henrik and I had been working together since we were like 15. So then I popped out an idea that dude, we got to do something different to the next album; since we had 5 albums in our baggage we had been putting a new album out every 2 years. So we had to do something different, my first idea was to make 3 EP’s instead of a double album or so. I thought that we should make something significant, but instead of a double album we should split it on 3 EP’s and have some kind of theme on that trilogy. Then we started to talk about what sort of a theme the trilogy would have. Pretty soon we started talking about lyrics and ended up that it would be cool to write about technological singularity and our vision about what will happen after that.

Henrik, who writes lyrics came up with a 3 part synopsis what he would like to end up on those 3 EP’s, but he had so much material, so many song titles like 7-9 for each and I felt like”Wow, so much cool stuff!”.  But, there is no waywe are going do this with EP’s, we’re going to end up with 1.5 min songs. Then I said”Fuck the EP –idea, let’s do a trilogy with full length albums” and do our best effort to have a quick release schedule, maybe we could release one album per year. Because if we would wait for 2-3 years between them, we would lose momentum of albums and they would not feel like a trilogy. For example how the album ends it sort of offers a cliffhanger, giving a feeling that this music is supposed to continue. It’s a little question mark at the end.

It has been announced that the band is moving towards more progressive style. Why did Scar Symmetry decide to add more progressive elements to the music?

Scar Symmetry 2014 3Per:I think that we have been stepping into the progressive land few times before. Some songs that we have, quite simple songs, but they have little bit of progressive parts like guitar solos and stuff. I think I have been longing to make something a bit more progressive with Scar Symmetry. Like on “Pitch Black Progress” where Jonas and I did “The Kaleidoscopic God”which has bit of progressive vibe, and the song I wrote “Holographic Universe”that has also that. Something that I had at the back of my mind for a long time that I would like to revisit that style of songwriting, but for some reason on our two previous albums, that just didn’t happen. My songwriting didn’t take me to that place. But this time around as Jonas left the band, left songwriting and producing to me so I had to deal with all of that. I felt that I was in total control; I will write stuff that really touches me. I thought for a long time what Iwould like to do in frames of Scar Symmetry,I can create music of my dreams. There is no one stopping me, I can do what I wantand I don’thave to pass it through anyone else’s creative filter. Jonas was the main producer, I wrote my songs and he was fine it, like I was fine with his songs. We still had to work a bit on our songs together, but now I did everything and there was no stopping me and as I produced it myself, I did not release it to the record company until I was sure before it was ready.

It should have been done in January or February, but I kept pushing the date. Record company kept calling me like ”Hey Per, when do we get the master?” and I was like ”Don’t worry, you’ll have it soon, I need a couple more weeks”.  Then they’d call again in few weeks asking”Hey where’s the master?” and I was like ”Aww, well…” and I felt quite shitty about that, but I could not commit to certain date where I would be finished since I wanted to make songs perfect. And some songs benefited from it, like a song called“Cryonic Harvest”, which is incredibly layered song. Intro has symphonic stuff and such…It was quite different at the beginning and I felt that it was not quite ready so I kept adding stuff, keyboards, guitars…lots of layers which you cannot hear, but you would notice if they would be removed, like acoustic guitars and such.

There are lots of details like that in which I have put a lot of effort sculpting to point of perfection. I really took my time and all those layers give more progressive finish to album, even though not all the songs are progressively polished. I think I didn’t quite give myself rules what kind of songs to make, obviously I had some frame to work with, it’sScar Symmetry’s music after all. I would not make a country album just because Ican (laugh). I allowed some songs to be longer and some are shorter. I felt like the album needed some breathing points, so I added some slower parts, for example”Children If Integrated Circuit”.

Could you tell us bit about the creation process of album?

Per:Well, I was working on songs for a bit and it was the same thing with recording process. It did not necessary take so much time writing the songs and it wasn’t that much work. I felt inspired one day and started writing, then life happens and perhaps I did not feel inspired for a week, but when I was inspired again then I finished the song. That sort of style made the process longer than it would have been if Iwouldhave had a gun held against my head, then I would have been forced to finish quick (laughing).

Last two albums were perhaps less progressive since I had less time in my hands. It was like ”4 weeks to recording, let’s create the album”, so I had to accept whatever I happened to “poop out” and all that would end up on the album which overall worked fine.  Songs were cool and great, but this time I had a way more time to finish them the way I wanted. But having said that, it worked on most songs that I really took my time and before I started writing songs I said to myself that I had to have a deadline or I would twist and turn them forever.

So I booked studio time and when it was almost time to head to studio, two songs were not ready. I wasn’t finished with“TechnocalypticCybergeddon”, it was only half done, sotwo days before studio I worked all night to finish last part of that song. So that song came out at the end, and another song, called“SpiralTimeshift” I only had one riff written, guitar riff for chorus and I was like, “Fuck, I got to do something with this riff”. I had an idea, but I was not able to pull the song together. So I took that riff with me to studio, recorded the riff and started working with it with Henrikin a way that”Give me that and that beat etc.”. That way the drum parts were created in the studio. Then we had chorus ready, we punched in next riff and stuff came along all the time; when drums were recorded I went home and finished that song. That was unusual way to create a song, but I think it worked out fine.

The Lyrics of the album tell about how mankind will someday merge itself with machines and create AI that is more powerful than a human brain. How did the band come up with this lyrical theme?

Per:I guess, Henrik and I are as much sci-fi fans as anyone else, like stuff you see on Hollywood movies or read from a good book, that stuff is intriguing as entertaining. But when we started discussing about a theme for the albums, all these things started popping up. On TV there was a program about technologicalbreakthroughs that were coming up, my Facebook feedhas news about the new type of robots in Japan that were super realistic and there was program about cryotechnics. That’s when a person dies he will be frozen and waiting for technology to reverse death – and all of these same kinds of news splashes happened to Henrik as well.

There was some kind of synchronization that started coming up to both of us. But it all culminated at Frankfurt airport where I was waiting for my luggage, when I overheard something. There was this American businessman who was talking about singularity and about Bill Gates, how he talks about some guy who is best predicting future of mankind. When I heard his talking about singularity, the stuff I had heard so much recently, I instantly called up to Henrik like ”Dude, I have a title for the albums” and he was like ”Hell yeah”.

So all thanks for that businessman?

Per:Yeah, and he will probably never know (laughs).

Have you already written songs to the two upcoming albums of the trilogy, and do you feel that the albums need to be connected by their sound as much as their lyrical themes?

Per:Hmm, well no and no (laughs). We have Henrik’s 3 part synopsis that we used on the first part, the way we did it was that he had basic storyline with song titles and then I started writing songs fromthose themes and songnames. I decided that I was going to deal with this project one album at a timebecause, you know, there will be common thread running through albums lyric wise. There will be some musical themes that will maybe appear in the next two albums, such as lyrical melody on the first song is same as the last song’s last part. So it begins like it ends, there is stuff like that. But anyway, point is that each album should have its own face, each album will show a different side of Scar Symmetry, even though it will sound like Scar Symmetry.

All artwork for albums has been done, like artwork of the second album won’t look much like the first albums, different colors and such. You will recognize some details on second and third’s artwork, but my idea for phase two and three, even though Ihaven’t written them yet is this, first it’s progressive and melodic. I aim to make albums quite different such as where lyrical themes go: first album ends up with total war between machines and humans,so second album starts with mankind’s darkest moment and so it will be a darker album musically and lyrically. And third will have different vibe as well, there will be some connections in music and lyrics, but idea is to have every album to be its own entity.

First song from the album ”Limits to Infinity” was released few days ago, how has the feedback been so far from that song?

Per:I think it’s been actually best feedback that we had for long time now for a single, it’s been really overwhelming. There is always some people that won’t like stuff that we do, maybe they never liked, but stuff like that is hard to tell based on internet comments. But overall review has been very good, even in places like Youtube where usually people go crazy with all shit that they can post. I’m actually a bit surprised, I thought that some people could be little disappointed with the vibe of that song. Perhaps fans that did not like it were thinking, ”Oh god, this is horrible shit! I’m not going to even comment on this. I will burn all my Scar SymmetryCD’s now”.

Are there plans for releasing more songs before releasing the album, perhaps in form of a music video?

Per:There are no plans for a music video,but we are releasing another single. Second single will be ”Cryonic Harvest”, it will be released about a week before the album release. That’s going to be fun, to tease the fans a bit. And speaking about doing music videos, I dig doing music videos, but it’s really hard to justify nowdays to spend lots of money for a music video. When we signed for Nuclear Blast for our second album, they gavequite nice video budget; we flew to Serbia where we recorded video for“The Illusionist”, which was quite cool video. It was quite cheap since Serbia is quite cheap country. I don’t know exact numbers, but way below 10.000 euros and that video got quite a lot of airplay on MTV and back then you had to make pro videos just to be accepted to MTV.

Back then it was worth it, nowdays there aren’t really those channels anymore and people watch stuff from Youtube, often with poor quality so…it’s hard to justify making a video. Maybe we will do another lyric video or so. I mean, to do a low budget video with just the band playing could be cool, but concept of the album is so cool and so huge that I want to make a cool and awesome video with amazing sci-fi stuff – make it look like James Cameron could have directed it.

Maybe you should call James Cameron then? ”Hey man, I got this little project…”

Per: (laughs) I wonder what guys at Nuclear Blast would say about that. You know, I spoke to an interviewer from New Zealand today and we spoke about trilogies, because they got Lord of The Rings trilogy from New Zealand. I said that when Henrik wrote synopsis with all the cool stuff about what will happen in part two and three, we were discussing that it should be a huge sci-fi-movie project, directed by Peter Jackson! But I think it won’t happen (laughs).

What are your plans after releasing the album; will Scar Symmetry hit the road and start a tour? And if so, could we expect a gig or few gigs in Finland?

Scar Symmetry 2014 2Per:We don’t actually have so many touring plans. On the other hand, I have been pushing release of the album and we have not been able to book tours for fall and winter since album was done too late. All venues are fully booked and then we learned that our singer Robert will be first time dad in February. That makes it quite difficult for him to tell his girlfriend, that ”I will go to tour…with newborn” (laughs). My idea would be to do gigs at spring and summer, lots of summer festivals in Europe and maybe some mini-tours, like we did one in Finland few years back. Something like that could be doable, but I don’t think we can be away for a month or so, maybe next fall we could do a longer tour like, go to USA. We definitely would like to go touring and play these new songs, but sometimes life just gets in the way.

You have been touring quite a lot around Europe. What would be the place where you have not been able to go play a gig and where you would like to go for a gig?

Per:There are many places where we have not been yet, but…New Zealand and Australia, India that would be cool. There has been offers for India and Australia in past, but we were not able to start a tour back then, but I would love to go to India or Australia. Japan would also be cool.

You currently do not have second guitar player in the band. After Jonas Kjellgren left band 2013 and some time before that you have been using session guitarists for live shows, is the band planning to recruit a permanent second guitarist?

Per:I mean, it’s something that I have been thinking. One problem is that obvious would be to add a local guy, but we all live in different cities and that makes stuff easier since there are lots of ”local” guys. But I mean, Sweden is…there are lots of metal musicians in Sweden, but it still is quite a small scene. I know pretty much everyone that would be good enough to play with us, but I don’t think I could really connect with them the same way I was able to do with Jonas – they could not be part of the band like Jonas was. I’m not really sure what to do and we’ve had a few session players, we could just elevate one of them to permanent status, but that would still feel like“patch”. We would just bring someone to look good on pictures and play live shows but to make album?

I made this album and Iplan to make a whole trilogy andI will probably play all guitarson them. I think it would feel bit fake if we would just bring someone in by force.Jury is still out and I might still change my mind, but I think we will use session guitarists for now. But I have an idea that next time we go to USA, we could maybe hire a guy from there, some of my favoriteguitar players. We could ask if they would do tour with us, Scar Symmetry featuring visiting celebrity, some well-known metal god. That could be cool, play Scar Symmetry and maybe play something from his career, not just have anonymous dude with us, but someone who would bring some extra celeb status.

What sort of effect did it have on music when Jonas left the band, how big of a part did he have on creation of music?

Per:I mean, previously we had twin dictatorship, in a way. In a past when we decided to do an album he wrote a bunch of songs, also I wrote a bunch and usually we got together when it was time to do vocal plans for the songs since that was always a thing we did last. Then we go together with our demos, sat down together and sang some stuff that came to our mind. I mean it’s different to not have him around and his production skills, but I think we pulled it off making album without him.

When would it be possible to expect the next part of the trilogy to be released?

Per:It might be bit early to say, but my goal would be to have the album done by October next year, not have more than one year gap between albums. Maybe I’m bit too optimistic, but that would be coolest possible thing for me.

Thank you for the interview, is there anything you would like to say as a closure to your Finnish fans?

Per:I really hope that we can come to Finland soon, since there are usually quite crazy crowds. People often say Finland is the metal capital of the world; you guys even have metal records on top-10 lists! That’s something that we Swedish people cannot accomplish!

Kommentoi julkaisua