Scorpio Doctrine

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 18.12.2014

Scorpio_doctrine_promo_3_smallTurkulainen Scorpio Doctrine julkaisee 19.12.2014 debyyttijulkaisunsa, joka kantaa nimeä ”Via Liminalis”. Kaaoszine tavoitti bändin keulahahmon H.Aortan juuri julkaisun kynnyksellä:

– Missä ja milloin yhtyeenne on perustettu?

H: Bändi on perustettu vuonna 2013 Turussa. Olin jo jokusen vuoden hautonut mielessäni ideaa tämän tyyppisen materiaalin työstämisestä, sekä tehnyt pieniä kokeiluja asioiden suhteen. Varsinainen työskentely kuitenkin alkoi mainittuna vuonna, jolloin ensimmäiset biisit alkoivat syntyä ja akti alkoi konkretisoitua johdonmukaisemmin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

-Miten luokittelisit musiikkinne?

H: Kyse on synkästä, ekstaattisesta ja paatoksellisesta, ihmisen sisäisien rajatilojen kanssa kättä paiskaavasta musiikista. Yleisesti ottaen genretermit kuten ”darkwave”, ”neofolk” ja ”martial industrial” osuvat varmasti aika lähelle.

-Miten bändinne eroaa muista samankaltaisista yhtyeistä?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

H: Uskon, että sen oman johtotähden seuraaminen ja asioiden tekeminen itselle luontevimmalla tavalla aikaansaa jotakin, joka niin hyvässä kuin pahassakin tekee meistä ainakin jossain määrin omanlaisiamme. Mutta samanaikaisesti myös näen meidän olevan selkeästi osa tiettyjen voimakkaiden ajatuksien ja tummanpuhuvien virtauksien jatkumoa. En usko, että inhimillinen luomisprosessi voi ikinä olla täysin geneerinen tai vastakohtaisesti myöskään puhtaan omaperäinen; me kaikki annamme velkaa ja otamme sitä – me olemme aina osa jotakin. Täten luomistyön syiden ja hedelmien on ainakin itselleni löydyttävä selkeästi perinpohjaisemmista arvoista. Toivon, että myös kuulijat osaavat arvostaa näitä musiikkimme hedelmiä ja arvoja.

-Mitkä yhtyeet ovat suurimpia vaikuttajianne?

H: Yhtä tai kahta artistia on lähes mahdotonta kertoa. Mutta näin leikkisästi voisin sanoa, että The Cure on opettanut jotakin inhimillisyydestä musiikissa; Coil on parhaimmillaan osoitus siitä, mikä mysteerinäytelmä ääni voi ollakaan ja Mayhemin De Mysteriis Dom Sathanas saa uskomaan.

-Kuka tekee ja miten syntyy yhtyeenne kappaleet/ sanoitukset?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

H: Tähänastinen materiaali on bassoraitoja lukuun ottamatta allekirjoittaneen tekemää. Yleensä ensimmäiseksi työstän sävellyksistä jonkinlaiset demoversiot. Näiden pohjalta sitten basistimme O. Kaukua on säveltänyt omat osuutensa. Tämän jälkeen alamme sovittamaan, hiomaan ja nauhoittamaan kappaleita viimeiseen muotoonsa. Suurin osa työstämme tapahtuu omassa studiossa, joten joskus ero esimerkiksi säveltämisen ja nauhoittamisen, tai vastaavasti jopa demoversion ja lopullisen biisin välillä voi olla vain hiuksenhieno. Seuraamme puhtaasti omaa intuitiotamme päättäessämme, että milloin jokin juttu on tarpeeksi kypsä lopulliseksi. Tai vastaavasti milloin se ei sitä vielä ole.

Myös sanoitusprosessi seuraa samankaltaisia, intuitiivisia polkuja: useimmiten aluksi saan vain etäisen häivähdyksen tulevista sanoituksista. Se voi olla lause tai vain yksittäinen sana, joka saa minut ikään kuin magnetisoitumaan suhteessa itseensä. Hyvin pian tuon yhden idean ympärille alkaa muodostua muita vastaavia ja alkuperäisen idean merkityssuhteet alkavat kasvaa ja muotoutua yhä pidemmälle. Onnistuessaan tämän prosessin lopputuloksena on käyttökelpoinen ja eheä, oman kehänsä kulkeva sanoitus, joka kertoo tarinansa merkityksekkäältä tuntuvalla ja voimakkaalla tavalla.


Scorpio_doctrine_promo2_small-Kuinka tärkeä osa sanoitukset ovat yhtyeelle? Halutaanko niillä vaikuttaa, ottaa kantaa vai onko niillä mitään merkitystä?

H: Sanoitukset ovat kappaleiden sielu. Olen aina mieluummin muuttanut kappalerakennetta hyvien sanoituksien vuoksi, kuin esimerkiksi karsinut/korjannut hyviä sanoituksia kappalerakenteiden vuoksi. Tosin ideaalitilanteessa nämä molemmat kohtaavat toisensa ilman suuria kompromisseja ja ainoastaan täydentyvät toisistaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Koenkin, että tämän suorastaan alkemiallisen liiton täydentämispyrkimys on se luovan työn opettavaisin ja samalla raskain kulmakivi ja johtotähti. Tahto aikaansaada ja kokea jotakin suurempaa ja täydellisempää kuin mitä ihmisenä kokee kykenevänsä olemaan. Tällaisesta pyrkimyksestä ylipäätänsä koen sanoituksiemme ja musiikkimme juontavan juurensa: siitä kauhusta ja kauneudesta, kun ihminen katsoo syvyyteen ja ymmärtää tuon syvyyden katsovan takaisin.

-Miten yhtye on otettu keikoilla vastaan? Ikimuistoisin keikka tähän mennessä?

H: Keikkarintamalla on toistaiseksi ollut hiljaista, eikä ainoatakaan keikkaa ole soitettu. Bändin rakentaminen livevalmiuteen on kuitenkin ollut puheissa ja toivon mukaan tulevaisuudessa voimme nähdä tämänkin toteutuvan. Mitään varmaa ei kuitenkaan ole toistaiseksi luvattavissa.

-Missä näette yhtyeenne 10 vuoden päästä?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

H: Toivon mukaan 10 vuotta arvokkaasti vanhenneena. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa, niin sen suhteen voin vain spekuloida. Taiteellinen työ on jo itsessään niin haastavaa, että useimmiten on välttämätöntä ajatella asioita huomattavasti pienemmissä mittakaavoissa: yksi levy, usein jopa vain yksi biisi kerrallaan edeten. Mutta luotan siihen, että kun tekee sen mikä kulloinkin tuntuu tärkeältä, tulee niistä vuosistakin juuri oikeanlaisesti käytettyjä.

-Miksi ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita juuri teistä?

H: Uskonnon, kuoleman ja taiteen yhdistämisellä on kunnioitettavat ja kauniit perinteensä – juhlikaamme ja jatkakaamme niitä yhdessä. SIC TRANSIT GLORIA MUNDI

Official Facebook

Official Distributor

Kirjoittanut: Tuukka Franck
Kuvat:
Scorpio Doctrine