”Se isompi ongelma” – klassikkoarviossa Dead Kennedysin 40-vuotias ”In God We Trust, Inc.”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 3.12.2021

Sanfranciscolaisen, Yhdysvaltain länsirannikon hardcore punkin pioneeri Dead Kennedys julkaisi erään kautta aikain koko genrensä säväyttävimmän julkaisun, ”In God We Trust, Inc.” -mini-LP:n joulukuussa 1981. Aikansa amerikkalaisen unelman vinoutuneen ja pimeän puolen erinomaisesti kuvannut Dead Kennedysin debyyttialbumi ”Fresh Fruit For Rotten Vegetables” herätti kuohuntaa punk-piireissä laajalti jo tuota edeltävänä vuonna.

1980-luvun taitteessa yhdysvaltalainen hardcore koki kuluttajaystävälliseen hintaan liikkuvien 7″ pienlevyjen tulemisen pitkälti Washington D.C.:n skenen ja Ian MacKayen sekä Jeff Nelsonin pyörittämän Dischord Recordsin sekä Black Flagin Greg Ginnin SST Recordsin aktiivisen levynjulkaisutahdin myötä. Kullekin pienlevylle mahtui kymmenkunta pikaista biisiä. Hiljalleen nämä kyseiset julkaisut uudelleenmäärittelivät yhdysvaltalaisen hardcore punkin luonteen. Eipä aikaakaan, kun erityisesti Yhdysvalloissa ja Britanniassa huomiota herättänyt Dead Kennedys halusi myös osaltaan kantaa kortensa kekoon lyhytsoittotuotannossa.

Kesäkuun 19. 1981 Dead Kennedys suuntasi San Franciscon Subterranean Studiosille äänittämään pääosin uransa alkuvaiheessa syntyneitä, debyyttialbumille soveltumattomia, nopeita kappaleita. Yhtye halusi samalla myös esitellä uudistuneen rytmiryhmän, jossa nopea, tuore rumpali D.H. Peligro astui yhtyeen näppärän basistin, Klaus Flouriden rinnalle. Itse äänitykseen käytetty audiokelanauha osoittautui kuitenkin vialliseksi, ja vasta äänitysten jälkeen yhtye huomasi, että sessioista aikaan saatu masternauha oli kuin olikin julkaisukelvoton. Yhtyettä paikan päälle studiolle oli saapunut lisäksi kuvaamaan sanfranciscolaisen DIY-tuotantofirma Target Videosin Joe Rees. Session materiaalista julkaistiin vuonna 2003 ”In God We Trust, Inc. – The Lost Tapes” -studiolive DVD.

Kahden kuukauden päästä epäonnisista sessioista Dead Kennedys päätti kuitenkin yrittää äänittää EP:n toistamiseen uudelleen, mutta tällä kertaa eri studiossa. Mini-LP:n äänityksestä vastasi nyt yhtyeen hoviäänittäjä Norm San Fransiscon Möbius Music studiolla, elokuun 22.

”In God We Trust, Inc.” On Dead Kennedysin varhaisia pitkäsoittoja spontaanimpi ja raaempaa. Se on lopputulos raivoisan vittuuntuneesta selkärankareaktiosta vanhoillisen fasistisia näkemyksiä viljelleen, entisen Hollywood-tähden, näyttelijän Ronald Reaganin valintaa vastaan maan päämieheksi. Editoimattomat biisien alut huokuvat autenttisuutta ja elävää elävää äänitysten ympärillä. Vanhimpiin biiseihin yhtye iski reilusti lisää tempoa, että vaikutelma hardcoresta välittyy varmasti. Joku biisi otettiin myös uusiksi sen tultua nauhoitetuksi liian hitaalla tempolla ilman ’turhia’ editointeja. Lisäksi joku biisi alkaa nopeilla tahtilaskuilla ja joku rumpukapuloiden naputuslaskuilla, kuten se treeniksellä tapahtuu.

Greg Pratolle vuonna 2013 antamassaan kirjahaastattelussa yhtyeen silloinen keulahahmo Jello Biafra totesi EP:llä dysfaattisesti käyntiin sinkoavan ”Kepone Factoryn” olleen yhtyeen aivan ensimmäinen koskaan yhdessä soittaman kappale. Myös ”Rawhide” ja ”Religious Vomit” kuuluivat aivan ensimmäisten Dead Kennedysin yhdessä tapailemien biisien joukkoon.

Yhtyeen alkuperäisen kitaristin, ennen debyyttialbumia Dead Kennedysin jättäneen 6025:n kirjoittama, pikainen, hiomaton ryöpytys ”Religious Vomit” ruotii paitsi Yhdysvaltalaisen kirkkokulttien ja kristittyjen uskonlahkojen kaksinaismoralistista toimintaa, mutta myös muita organisoituja maailman uskontoja harvinaisen suorasukaisesti.

Ajatus minialbumin teemasta sikisi vokalisti Jello Biafran mielessä nähtyään mini-albumin kansikuvan päätyvän kultaisen Jeesuksen riippuvan dollareihin käärityllä krusifiksillä. Taideteos oli tuolloin esillä yhtyeen kuvataiteilija Winston Smithin taidenäyttelyssä. Biiseissä Biafra otti hampaisiinsa mm. homoseksuaaleja, pakanoita ja ’vääräuskoisia’ AIDS:in kaltaisista epidemioista ja luonnonoikuista syyttäneen televisioevankelista-oikeistopoliitikko Jerry Falwellin vanhoilliskristillisen oikeistoryhmittymän, Moral Majorityn. Kun kyseenalainen kristillispoliittinen ryhmittymä pääsi vallankahvaan Reaganin konservatiivihallinnon siivellä, valtiotason korruptiolta vahvasti tuoksahtava yritysidea ja levyn idea ”In God We Trust, Inc.” oli kiteytynyt Biafran pään sisällä. Kyseisestä teemasta kertoo keskitempoisen vihaisesti tamppaava, alkukantaiseen aggressiivinen ”Moral Majority”, jossa aneenahneet palkollissaarnaajat saavat lopulta kuulla kunniansa.

Suoremmin ja linjakkaammin, nopeutetun Ramonesin tavoin sahaava ”Hyperactive Child” palauttaa kokonaisuuden hetkeksi aikaa paremmin raiteilleen. Teemana kappaleen tekstissä on lapsen luonnollisen käyttäytymisen taltuttaminen koulussa rauhoittavien lääkkeiden avulla, kunnes kunniallisen kansalaisuuden velvoitteet on ymmärretty tai kunnes yhteiskunta on ottanut spontaanisti käyttäytyvästä villikosta institutionaalisen kuristusotteen.

Kokonaisuuden parhaimmistoon kuuluu eittämättä brutaalin kulmikas vammailupunk ”Kepone Factory” tunnettiin Dead Kennedysin vuoden 1978 demotuksilla työnimellä ”Kepone Kids”.  Keponitehtaan suojaamattomissa hanttihommissa loputonta tutinaa ja päänsärkyä aiheuttavan myrkytyksen saanut työntekijä uhkaa haastaa korporaation oikeuteen, mutta vastapuolen asianajajat tarjoavat tälle ’voiteluna’ ilmaisen TransAmin, että hän jättäisi haasteen nostamatta. Niin sopu syntyy, vaikkakin hienon auton uuden omistajan ajokyky oli keponimyrkytyksen myötä mennyttä jo ennen kuin tämä sai tuliterän raudan. Albumin huvittavimpiin kappaleisiin kuuluu puolestaan hämärääkin hämärämpi, eläin- ja fossiiliystävällinen, proto-punk-vääntö ”Dog Bite”, jonka tarkasta merkityksestä ei ota selvää suurin Dead Kennedys-tietäjäkään.

Mini-LP:n kuuluisin kappale, suorasukaisen ankara, fasisminvastainen taisteluanthem ”Nazi Punks Fuck Off” on noussut erääksi Dead Kennedysin kuin myös koko hardcore punk-skenen painokkaimmaksi biisiksi. Biisin teemaan kiteytyy koko skenen pohjimmainen eetos. Suoruudessaan biisi ei sinällään suurta tulkintaa kaipaa. Keikkapaikkoja tarkoituksella harjoittamaan tulleet, riitaa haastavat natsipunkkarit olivat osa normaalia arkea 1980-luvun alun punk-keikoilla. Sittemmin biisi on alkanut elää omaa elämäänsä mm. Trumpin vaalikampanjan vastaisena statementina.

Mini-albumin ehdottomaan parhaimmistoon kuuluu myös ”We’ve Got A Bigger Problem Now”. Kyseessä on Flouriden, Peligron ja kitaristi East Bay Rayn elegantilla, mini-LP:n äänitysten soundcheckissä puolivahingossa jamittelun seurauksena säveltämä, svengaavalla lounge jazz-introlla ja hardcoremmalla säkeistöllä terävöitetty versio yhtyeen debyyttialbumin ”California Über Allesista.”

Biafran sanoma tyytyväisyytensä turruttamista amerikkalaisista sohvaperunoista fasistisen valtionpäämiehen nousun kynnyksellä kertoo viiltävästi yhdysvaltalaisen näköalattoman mukavuudenhalun ja yltäkylläisyyden joutumisesta törmäyskurssille maan ihmisoikeuksia räikeästi rikkovan, uuden valtionhallinnon kanssa. Alun perin kappale kertoi Biafran luomasta salaliittoteoriasta kuvernööriksi pyrkineestä republikaanipoliitikko Jerry Brownista. Biafran mukaan itsekeksityn teorian osoittauduttua epätodeksi, kappaleen päivitetyssä versiossa Biafra otti tutkaansa Ronald Reaganin kyseenalaisen valinnan Yhdysvaltain presidentiksi.

Kokonaisuus päättyy räjähtävän pöljyilevästi rokkaavaan, maagisen tarttuvaan Dead Kennedys- versioon 1960-luvun Yhdysvalloissa suositun TV-sarjan tunnarista ”Rawhide”.

Nazi Punks Fuck Off” / ”Moral Majority” julkaistiin myös erikseen albumin ainoana 7″-singlenä EP-versioista poikkeavina singleversioina fasisminvastaista symboliikkaa huokuvaan hihanauhaan käärittynä suojamuovissa.

Levyn ensimmäisten Alternative Tentacles Recordsin julkaisemien painosten mukana lisäliitteinä tuli levyn myyntimaiden kielelle vapaasti käännetyt sanoitukset kopioituina kirjoituskoneella kirjoitetuista paperiarkeista. Paikoin käännökset herättivät myös huvitusta. Käännösoperaatio toteutettiin syystä, että ihmiset ympäri maailman ymmärtäisivät paremmin Biafran kirjoittamien sanoitusten merkitykset.

”In God We Trust, Inc.” on eräs Dead Kennedysin suvereeneja huipputuotoksia. Se on myös eräs eniten aikaa ja kuuntelukertoja kestäneitä hardcore punk-äänitteitä koskaan. Kyseisen mini-albumin vaikutus amerikkakeskeisyydestään huolimatta on ollut maailmanlaajuisesti ajatonta, valtavaa ja genrerajoja ylittävää. Muusikot aina Slayerista Ministryn ja Napalm Deathin kautta Kotiteollisuuteen saakka ovat arvottaneet ”In God We Trust, Inc.”:in erääksi kaikkien aikojen kovimmaksi punk rock -äänitteeksi.