Sinfonista black metal -teatteria – arviossa Erzsébetin debyytti-EP ”The Blasphemous Lady”

Kirjoittanut Antti Mikkolainen - 18.1.2022

Lienevät espanjalaiset perustaneet bändinsä Cradle of Filth mielessään, sen verran pompöösiä goottilaista kauhubläkkistä tarjoillaan. Ja sinfonisella otteella tietenkin. Kyseessä on Erzsébet-niminen uusi yhtye, jonka debyytti ”The Blasphemous Lady” julkaistiin loppuvuodesta 2021 Art Gatesin Recordsin kautta. Tällainen vampyyriteatteri aiheutti aillekirjoittaneessa ikäviä konnotaatioita varsinkin, kun levyn kansitaide on mielestäni melko lailla kahden pennin arvoinen suoritus. Ennakko-oletukset sivuun ja härkää sarvista!

Lopulta kaiuttimista soljuukin melko mukiinmenevää tavaraa. Yllätyksekseen allekirjoittanut havaitsee vokalistin olevan naispuoleinen. Intron jälkeen yhtyeen nimibiisi ”Erzsébet” osoittautuu levyn parhaaksi anniksi. Loput kappaleet ovat kuitenkin sen verran samasta puusta veistettyjä, etteivät ne juuri häviä ensimmäiselle biisille. Lajissaan Erzsébet onkin ihan toimivaa kauraa. Tuotanto, joka toki tuoksahtaa muoville, sopii sekin yhtyeelle kuin nenä päähän. Biisit ovat rakenteeltaan hyvin kudottuja mutteivät erityisen muistettavia. Bändin valttikortti on vokalistin omistautuva tulkinta. Ja kukaan tuskin yllättyy, kun kerron, että myös vokalisti kantaa Erzsébet-nimeä.

”The Blasphemous Lady” ei ole ehkä mitenkään erityisen hyvä tai muistettava tapaus, mutta siitä huolimatta lätyn kuuntelee mielikseen läpi muutamankin kerran. Toimikoon tämä kreivitär Bathoryn ympärille temaattisesti kasattu lyhytsoitto opetuksena siitä, että ennakkoluulot on todellakin syytä heittää menemään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

https://www.facebook.com/erzsebetofficial/about?ref=page_internal