Slayeria, Dissectionia, Amon Amarthia: debyyttinsä juuri julkaissut Malefic By Design paljasti Kaaoszinelle suurimmat musiikilliset vaikuttajansa
Turkulainen death metal -yhtye Malefic By Design julkaisi huhtikuun 30. päivä debyyttialbuminsa ”Definitive Indication of Supremacy” More Hate Productionsin avustuksella. Yhtyeen rivistöstä löytyy runsaasti aiempaa soitto- ja sävellyskokemusta niin Searing Meadow, Ablaze In Hatred, Fall of the Leafe, Mormânt De Snagov kuin Devastracktor-yhtyeistä ja tämä kuuluu myös kaikessa rauhassa valmistellulta debyytiltä. Yhtyeen pääasiallista sävellysvastuuta kantava kaksikko Pekkala ja Lehtivuori listasivat Kaaoszinelle viisi eniten yhtyeensä esikoisalbumin syntyyn vaikuttanutta albumia. Kumpikin herroista valitsi kaksi levyä ja lisäksi valittiin yksi yhteinen. Voit katsoa valinnat sekä lukea perustelut valintoihin liittyen tästä:
Dissection – ”Storm of the Light’s Bane”:
”Jon Nödveidt oli todellinen virtuoosi, jonka sävellyksissä mielestäni yhdistyivät black ja death metalin parhaat puolet. Dissectionin vaikutus heijastuu Malefic By Designin tyyliin erittäin voimakkaasti. Me(kään) emme halua rajoittaa ulosantiamme vain tietyn genren rajojen sisälle, vaan poimimme ainesosia kappaleisiimme melko laajalta alueelta. Sävellyksissä Dissectionin vaikutteet kuuluvat erityisesti tavassani käyttää peräkkäisiä mollisointuja. Tästä parhaana esimerkkinä toimii debyytillämme biisi ”Frozen Phantoms”. Akustisella kitaralla soitettu ”Satanic Harmony ”sen sijaan on tietyntapainen tribuutti ”Storm of the Light’s Banen” upealle ”Feathers Fell” -kappaleelle.” – Pekkala
Amon Amarth – ”Twilight of the Thunder God”:
”Melodinen death metal tulee varmasti aina olemaan osa MBD:n habitusta, sillä mihinkäs koira karvoistaan pääsisi. Viittaan edellisessä siis Searing Meadown perintöön sekä ”koulutukseeni” säveltäjänä. Tarttuvien pop-kaavalla menevien sävellyksien luominen ei ole koskaan ollut minulle hankalaa ja tämä piirre luonnollisesti kuuluu myös Maleficin tuotannossa enemmän tai vähemmän. Amon Amarth on ylväästi johdattanut minua melodeath-polullani ja yhtyeen albumeista suurimman vaikutuksen on tehnyt ”Twilight of the Thunder God”. Esikoislevyllämme Amon Amarth -tyylinen melodioilla voideltu kuolometallin manifesti soi kirkkaimmin biiseissä ”Repress the Oblivious” ja ”Counterstrike / Despise.”” – Pekkala
Suffocation – ”Pinnace of Bedlam”:
””Pinnacle Of Bedlam” oli varsin piristävä julkaisu hieman tylsähkön ”Blood Oathin” jälkeen. Heti ensimmäisestä videobiisistä ”As Grace Decends” lähtien kävi selväksi, että nyt Suffocationilla on taas iso vaihde silmässä. Malefic By Designin debyyttiilevyn säveltämisen aikoihin kyseinen albumi oli paikoin runsaastikin kuuntelussa, ja muun muassa ”Impending Doom” -kappaleen säkkäririffissä vaikutteet ovat melko selvästi kuultavissa. Lisäksi ”Sullen Days” on junnaavilla riffeillään epäilemättä vaikuttanut ”Medieval Beliefsin” kaltaisten juttujen sovituksiin, vaikka tietysti tempo vähän eriluokkaa onkin.” – Lehtivuori
Paradise Lost – ”Icon”:
”Vaikutelevyjä pohtiessani mietin pitkään, olisiko Suffocationin ohella kenties jokin Enslavedin levyistä hyvä valinta. Lopulta rajasin kuitenkin vaihtoehtoni kahteen melodiseen synkistelijään eli Paradise Lostiin & Moonspelliin. Fernando Ribeiron luotsaama portugalilaisryhmä on eittämättä yksi hienoimmista bändeistä ikinä, mutta heiltä saadut vaikutteet luomistyöhöni eivät kuitenkaan ole niin ilmeisiä. Se saattaa johtua siitä, että Moonspellin omintakeista tyyliä on lähes mahdoton lainata omiin sävellyksiin. Tämän vuoksi päädyinkin valitsemaan Paradise Lostin listalleni. Levyvalinta on tietysti bändin paras albumi ”Icon”, joka pituudestaan huolimatta ei sisällä yhtään notkahdusta. Albumi sisältää alusta loppuun asti toinen toistaan hienompia riffejä ja biisejä. Niiden vaikutus Maleficissa kuuluu erityisesti kitaran demppikuvioiden varaan rakennetuista riffeissä, joita voi kuulla esimerkiksi ”Regenerated Reflectionsissa”. Myös ”At The Gates” -kappaleen melodiajuoksutuksissa voi havaita yhtäläisyyksiä englantilaisten herrasmiesten tuotantoon.” – Lehtivuori
Slayer – ”Christ Illusion”:
”Olen aina ollut suuri Slayer-fani ja heidän vaikutuksensa tulee varmasti näkymään ja kuulumaan meikäläisen musajutuissa aina hautaan saakka. Minä en kuitenkaan ole kovin hyvä säveltämään rässiriffejä, eikä Malefic By Design muutenkaan ole tyylillisesti kovin lähellä Slayeria, joten heiltä saadut inspiraatiot ovatkin hieman pintaa syvemmällä. Poimin tähän listaukseen ”Christ Illusionin” erityisesti siksi, että kyseisellä albumilla on minulle huomattavaa innostusta antanut Kingin säveltämä ja sanoittama ”Cult”. Slayerilta ja ”Christ Illusionilta” poimitut vaikutteet kuuluvat erityisesti kappaleiden sovituksissa ja rakenteissa, sointukuluissa, vokaalien rytmityksissä sekä lyriikoissa. Debyytillämme nämä ovat selvimmin esillä biiseissä ”Sickness Of Christ” ja ”Enslaved By Birth”” – Pekkala
””Christ Illusion” oli minulle herätyksen hetki Slayerin katalogissa. Kumpikaan edeltävistä täyspitkistä ei pahemmin minua vakuuttanut, eivätkä oikein jaksa viihtyä soittimessa vielä nykyäänkään. ”Christ Illusion” taas on aivan toista maata: napakka kymmenen biisin purkaus, johon ei varsinaisesti huonoja biisejä mahdu. Kyseinen albumi on mielestäni Slayerin paras tuotos heti legendaarisen ”Reign in Bloodin” jälkeen. Rullaava ”Skeleton Christ”, tunnelmallinen ”Eyes of the Insane”, painostava ”Catatonic” äärimmäisine kertosäkeineen sekä tietysti levyn paras raita ”Cult” nousevat kovatasoiselta levyltä muiden biisien yläpuolelle. Viimeksi mainittu on helposti yksi Slayerin parhaita biisejä koko uralta. Slayer-vaikutteet kuuluvat MBD:n debyyttilevyllä näkyvimmin muutaman kitarasoolon muodossa. Bay Area thrash -tyyliset kaoottiset kitarataiteilut sopivat mielestäni melodisia kitarasooloja paremmin Maleficin hienostuneen ulosannin päälle, vaikka noin muutoin olenkin melodisemman lurittelun kannattaja.” – Lehtivuori
Voit tutustua Malefic By Design -yhtyeen tuotantoon kuuntelemalla kappaleen nimeltä ”Repress The Oblivious” yhtyeen debyyttialbumilta tästä: