Sleep Tokenn manageri avaa yhtyeen suosion taustoja – ”Taide on aina ollut etusijalla”
Brittiläinen metalliyhtye Sleep Token on noussut viime vuosina ilmiöksi, jonka mittakaavaa on vaikea sivuuttaa. Yhtyeen viisi kuunnelluinta kappaletta Spotifyssa ovat keränneet yhteensä yli 750 miljoonaa striimiä, ja tuore albumi ”Even In Arcadia” nousi heti julkaisunsa jälkeen listamenestykseksi niin Isossa-Britanniassa kuin Yhdysvalloissakin. Lisäksi yhtyeen kiertueet myydään loppuun lähes välittömästi julkistamisen jälkeen.
Mutta miksi juuri Sleep Token on kasvanut näin suureksi? Yhtyeen manageri Ryan Richards, joka toimii Future History Managementin toimitusjohtajana ja artistimanagerina, avasi asiaa tuoreessa Music Week -lehden haastattelussa.
”Meille avain on aina ollut se, että taide johtaa kaikkea. Sleep Token ei ole rakentanut maailmaansa perinteisen median tai persoonavetoisen näkyvyyden kautta – kyse on ollut täysin immersiivisen kokonaisuuden luomisesta, johon ihmiset kokevat kuuluvansa. Musiikin, visuaalien ja livekokemuksen taustalla oleva intentio toimii yhdessä ja kutsuu globaalin yleisön mukaan ilman, että yhtye koskaan tinkii siitä, keitä he ovat”, Richards kertoo.
Richards muistuttaa myös siitä, ettei Sleep Token ole mikään yhdessä yössä syntynyt sensaatio. Yhtye julkaisi debyyttisinglensä ”Thread The Needle” jo syyskuussa 2016, ja sitä seurasi pian ”One”-EP. Vuosien aikana bändi on rakentanut vahvan ja omistautuneen yhteisön, vaikka se ei olekaan kiertänyt maailmaa jatkuvalla 100+ keikan vuosivauhdilla.
Haastattelussa Richards sivuaa myös laajemmin rockmusiikin tämänhetkistä tilaa ja toteaa genren olevan selvässä nousussa. Hän viittaa esimerkkinä walesilaiseen Those Damn Crows -yhtyeeseen ja heidän listamenestykseensä Isossa-Britanniassa.
”Rockmusiikki elää jälleen vahvaa hetkeä. Fanit reagoivat bändeihin, jotka tuovat mukanaan rehellisyyttä, suuria kappaleita ja aidon yhteyden yleisöönsä. Iso-Britannia on aina ollut vahvaa rock-aluetta, ja tämä vuosi on osoittanut, kuinka vankalla pohjalla se edelleen seisoo.”
Lukuja katsomalla on vaikea olla eri mieltä. ”Even In Arcadia” myi julkaisunsa yhteydessä 47 000 kappaletta vinyylinä, tehden siitä modernin aikakauden myydyimmän hard rock -vinyylijulkaisun. Ennätys ehti rikkoutua jo aiemmin samana vuonna, kun Ghost myi 44 000 vinyylikappaletta albumistaan ”Skeletá”.
Kun ennätyksiä rikotaan ja myyntilukuja siirrellään näin lyhyellä aikavälillä, on selvää, ettei rock – tai metalli – ole kuolemassa mihinkään.

