Somen alkeita aloittelevalle artistille & rouhealle rokkibändille – täytä keikkakalenteri näiden vinkkien avulla

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 9.4.2021

Tiedätkö sen tunteen, kun olet mainostanut tulevaa keikkaa viikkokausia, mutta yleisön määrä ei päätä huumaa? Missä vika? Ilmiön toistuessa kerta kerran jälkeen alat pelätä hukkuvasi massaan siitä huolimatta, että aidosti tiedät musiikkisi arvon sekä sen, kuinka ainutlaatuista se oikeasti on.

Kuinka voit siis erottua massasta, ja saada ihmiset paikalle sekä kiinnostumaan juuri sinun tuotannostasi? Kuinka saat yleisön palaamaan kerta toisensa jälkeen? Lue alta parhaat keinot siihen, kuinka sosiaalinen media voi auttaa sinua tekemään lähtemättömän vaikutuksen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ole kiinnostava

Ei, emme nyt kehoita sinua olemaan aivan oma itsesi. Ihmiset tuppaavat nimittäin olemaan monimutkaisia ja itsekeskeisiä olentoja, jotka käyttäytyvät miten milloinkin sattuu. Jos tahdot vetää ihmisiä puoleesi magneetin lailla, sujuu se astetta helpommin silloin, kun pyrit olemaan hieman parempi versio itsestäsi.

Kaiva esiin itsesi ja toimintasi ydin, ja tiivistä se kahteen lauseeseen. Toista sitten näitä lauseita päivästä toiseen. Hyvä, olet nyt löytänyt oikean taajuuden. Selkeys ja toisto. Toisto ja selkeys.

Kun olet löytänyt itsesi ja luonut timmin paketin, voit ruveta pitämään siitä isompaakin ääntä. Mutta minkälaista? Onko äänesi asiallisen kuivakka, kertakaikkisen huikenteleva vai leikillisen lupsakka? Valitse sopiva ääni sanomaasi varten, ja pitäydy siinä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Seuraavaksi pääset kertomaan tarinaa omalla äänelläsi. Kerro itsestäsi (tai siis: älä kerro itsestäsi, kerro jotain siitä paremmasta versiostasi, joka on hieman sinua mielenkiintoisempi pakkaus). Kerro ilmiöistä ja asioista pinnan alla: jos jaat sosiaaliseen mediaan kuvan keikkapaikalta, voit samalla kertoa vaikka tietyn biisin sanomasta, tai jostain elämääsi koskettaneesta musiikkiin liittyvästä hetkestä. Luo tarttumapintaa yleisöllesi, jotta pääsisit keskustelemaan heidän kanssaan.

Ole antelias

Tätä helpommaksi ei homma tule: jos haluat oikeasti jäädä ihmisten mieliin, anna lahjoja. Mainoslahjat uppoavat asiakkaisiin kuin veitsi voihin, ja ilahtunut asiakas palaa luoksesi takuuvarmasti. Saattaapa sivussa käynnistyä kunnon puskaradiokin. Useimmat ihmiset haluavat kiintyä suosikkibrändeihinsä, ja kertoa niistä kavereille.

Mikä tahansa yritys, artisti tai palvelu voi hyötyä lahjatuotteisiin panostamisesta, ja mahdollisuuksia niiden jakamiseen löytyy niin ikään runsaasti. Hanki omaan sanomaasi liittyvät t-paidat, pinssit tai muistikirjat painatuksella, tai lahjoita eettinen kangaskassi kaupantekijäisiksi.

Ole luotettava

Pidä huoli siitä, että kykenet ylläpitämään luomiasi odotuksia. Jos lupaat jotain, pidä vähintään sanasi – ja pyri vielä parempaan. Jos esimerkiksi jaat musiikkia sosiaalisessa mediassa, tee se tiettynä ajankohtana niin, että yleisösi osaa jo odottaa sen tapahtuvan. Tärkeintä on, ettet jätä heitä nuolemaan näppejään. Suunnittele toimintasi niin, että pystyt pitäytymään säännöllisessä aikataulussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Voit luoda luottamusta muillakin keinoilla: vastaa saamiisi viesteihin aina vuorokauden kuluessa, ilmoita uusista keikoista tai muista projekteista, ja toteuta ne sitten sovitun mukaisesti. Jos epäilet projektin venyvän, kerro tästäkin ajoissa – on huomattavasti helpompaa estää pettymyksen tunteita etukäteen, kuin hyvitellä niitä jälkikäteen.

Yleisömagneetit sen tietävät: selkeä ja toistuva viesti, anteliaisuus ja avoin keskustelu ovat suosion salaisuus.