Soundcloud

SoundCloud haastaa kilpailijansa uudella Go+-palvelulla: yli 200 miljoonaa kappaletta sekä uusia palveluja sisällöntuottajille

Kirjoittanut Janne Ollikainen - 14.5.2020
Soundcloud

Ruotsalainen musiikkipalvelu Soundcloud on lanseerannut Pohjoismaissa uuden tilauspohjaisen Go+-palvelun, joka sisältää yli 200 miljoonaa musiikkikappaletta. Määrä on melkoisen suuri, sillä se on neljä kertaa enemmän kuin Go+:n suurimmalla kilpailijalla Spotifyllä. Teoston mukaan Suomen, Tanskan ja Norjan tekijänoikeusjärjestöt solmivat musiikin käyttöä koskevan sopimuksen SoundCloudin kanssa maaliskuussa. Sopimus tehtiin Polaris Hub -yhtiön kautta.

Aiemmin Go+-palvelu on ollut saatavilla useissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa, mutta nyt se on lanseerattu myös Ruotsiin, Suomeen, Norjaan ja Tanskaan. Go+-palvelussa voi kuunnella musiikkia offline-tilassa, korkeatasoisella äänenlaadulla ja ilman mainoksia. Go+ on maksullinen premium-palvelu, minkä lisäksi tarjolla on oma tuote opiskelijoille, keskitason tilaus GO ja ilmaisversio. Go+-palvelu eroaa kilpailijoistaan sosiaalista mediaa muistuttavan palvelunsa kautta. Kuuntelijat voivat olla yhteydessä muihin käyttäjiin ja musiikin esittäjiin sekä kommentoida kappaleita. Artisteille ja musiikintekijöille on tarjolla enemmän korvauksia, ja artistien on jatkossakin helppo julkaista SoundCloudissa uusia kappaleita ja demoja yksinkertaisesti ja nopeasti esimerkiksi omalta puhelimeltaan. Musiikintekijät ja -kustantajat saavat korvauksen kuluttajien tilausmaksutuloista koostuvasta osuudesta. Korvausmäärään vaikuttaa myös kappaleen soittokerrat. Mikäli kyseessä on mainospohjainen palvelu, muodostuu korvaus mainostulo-osuuden ja vähimmäismäärän yhdistelmästä. Lisäksi näin koronaepidemian vallitessa löytyy palvelusta myös painike, jonka avulla fanit voivat osallistua artistien taloudelliseen tukemiseen.

SoundCloudin New Yorkin toimistossa työskentelevä Daniel Susla kertoo:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”SoundCloudiin on koottu monipuolisempi musiikkikatalogi kuin mihinkään muualle. Lisäksi palvelussa on työkaluja, joiden avulla artistit ja fanit voivat olla suoraan yhteydessä keskenään. Se erottaa meidät kaikista muista suoratoistopalveluista. Tämän vuoksi Go+-palvelun valitsevat he, jotka haluavat löytää uusinta uutta musiikkia”

Artistit ja muut sisällöntuottajat ovat saaneet käyttöönsä Promote- ja Distribution-toiminnot, joiden avulla artistit voivat etsiä kuulijoita julkaisuilleen:

”Meidän tehtävänämme on kehittää uusia työkaluja ja palveluja, jotka auttavat artisteja eteenpäin omalla alustallamme ja sen ulkopuolella. Tarjoamme myös julkaisukanavan, jossa artistit voivat säilyttää riippumattomuutensa ja joustavuutensa. Tilauspohjaisen palvelun laajeneminen uusiin maihin mahdollistaa puolestaan sen, että artistit voivat ansaita yhä useammilla markkina-alueilla. Promootiotyökalun avulla artistit voivat nostaa kappaleidensa näkyvyyttä käyttäjien uutisvirrassa ja mobiililaitteiden etusivuilla. Se auttaa kasvattamaan artistin omaa kuulijakuntaa ja tuo näkyvyyttä tärkeille tapahtumille kuten uuden kappaleen, albumin tai kiertueen julkaisulle.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat