Spotify on keksinyt uuden tavan imeä artistit kuiviksi
Maailman suurin musiikin striimauspalvelu Spotify on julkaissut palvelussaan upouuden Showcase-ominaisuuden. Spotifyn Showcase-ominaisuus veloittaa artisteja mainostamaan musiikkiaan maksettuna bannerimainoksena Spotifyn kotisivun yläosassa, mitä palvelu kutsuu ”todennäköisiksi kuuntelijoiksi Spotifyssa”.
Yrityksen tiedotteen mukaan Spotify sijoittaa kotisivun ”Spotifyn vierailluimmaksi paikaksi, jossa miljoonat kuuntelijat päättävät, mitä he haluavat kuunnella ja se johtaa miljardeihin striimeihin joka päivä”, ja mainitsee samalla että ihmiset, jotka ”näkevät Showcasen alkavat kuusi kertaa todennäköisemmin suoratoistaa mainostettua julkaisua.” Viimeinen lause on linkki videoon, joka yksinkertaisesti vain toistaa samat tiedot eikä avaa mainittuja lukuja yhtään sen tarkemmin.
Tässä kohdin varmaan muusikkona mietit kuinka paljon musiikin esittely sitten Showcasessa maksaa? Artikkelin mukaan esittely Showcasessa alkaa 100 dollarista (94 euroa) ja yhden kappaleen klikkaus (CPC) maksaa artistille 0,4 dollaria (0,38 euroa). Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että maksat 0,38 euroa kappaleesi yhdestä soitosta kun palvelu kerryttää yhtyeellesi tuloja 0,005 euroa. Jokainen voi tässä kohdin jo laskea, että Showcasen matematiikka on varsin hataralla pohjalla sillä klikkauksen jälkeen ko. artistin kappaleita pitäisi saman käyttäjän kuunnella useita kymmeniä ennenkuin klikkaus maksaisi itsensä takaisin.
Spotify huomauttaa lehdistötiedotteessaan, että esittäjillä on oltava vähintään 1 000 suoratoistoa viimeisen 28 päivän aikana vähintään yhdellä käytettävissä olevista kohdemarkkinoista voidakseen käyttää Showcasea, ja artistiryhmän laskutusmaa on asetettava Yhdysvaltoihin.
Jo aiemmin tänä vuonna yritys ilmoitti nostavansa Premium-tilaustensa hintaa ja antavansa artisteille yhä pienempiä rojalteja näkyvyyttä vastaan. Myös ladattavien kappaleiden määrä palvelussa kasvaa räjähtävää vauhtia kokoajan, joten itsenäiselle muusikolle tilanne on melko lohduton.