Stam1na pääsi viimein tuulettamaan keikkakamojaan – ”Novus Ordo Mundi” on kuin livetilanteeseen tehty

Loputtomalta tuntuva pandemia on kasvattanut Stam1nan esiintymisnälkää ja koska tilanne sen kuin pahenee, päätettiin  “Novus Ordo Mundi” -albumin julkaisua juhlistaa striimikeikalla. Vaikka bändin edessä riehuva yleisö toki on erottamaton osa -kokemusta, sahasi Lemin sirkkeli täydellä teholla myös etänä. Kaikesta huomaa, että tätä on yhtyeen riveissä selkeästi kaivattu.

Keikkapaikkana toimi monitoimitalo Akun Tehdas Tampereella. Illan isäntänä toimi stand up-koomikko Niko Kivelä ja lähetys alkoi puolta tuntia ennen keikkaa. Bändissä vallitsi lievä suoritusta parantava jännitys pitkän esiintymistauon jälkeen, mutta ensitahdeista lähtien soittajat olivat täysin elementissään. Setti sisälsi uuden albumin kokonaisuudessaan, sekä muutaman encoren. Keikan avasi hitaasti käynnistyvä “Henkilökohtainen Helvetti”, joka tuntui sopivalta tavalta herätellä yhtye keikkatauolta. Seuraavana vuorossa ollut “Narsisti” puolestaan piti huolen, ettei unihiekanmurustakaan jäänyt enää silmiin. Singlenäkin julkaistu “Memento Mori” sai lisävahvistusta Mikko Kotamäen laulusta, jota kuullaan myös albumiversiolla. Kotamäki sekä Sakara-tallikaveri Tuomo Saikkonen vierailivat setin aikana useallakin kappaleella.

Albumia kuunnellessani tuntui, ettei levyn toiselta puoliskolta jäänyt yhtä paljoa mieleen kuin ensimmäiseltä, mutta keikkaa katsoessani tajusin yhden Stam1nan suurimmista vahvuuksista: Livenä toimivat nekin kappaleet, jotka eivät muuten täysillä iskisi. Melkeinpä tuntuu, että bändi voisi oikeastaan soittaa mitä tahansa ja keikan parissa viihtyisi silti. Homma sujuu niin luontevasti, että jopa kesken “Sirkkelin” suoritettu kitaran vaihto ja siitä aiheutunut lyhyt tauko ainoastaan lisäsi biisin jännitettä entisestään.

Kuten mainittua, myös muutama encore kuultiin. Biisivalinnat seurasivat tyylillisesti uutuuslevyn raskaampaa linjaa. Encore-osuuden aloitti debyyttilevyn avaava “Ristiriita”. Lisäksi keikan loppupuolella kuultiin “Valtiaan Uudet Vaateet”, “Sudet Tulevat”, sekä takuuvarma livehitti “Viisi Laukausta Päähän”.

Keikan kolme ensimmäistä kappaletta oli mahdollista kuunnella ilmaiseksi, mutta loppusetin nähdäkseen tarvitsi lipun. Ilmeisesti varsin moni olikin näin tehnyt, sillä chattiin puski keikan jälkeen sarjatulella kehuja sekä encore- ja “Kulli Man”-huutoja.

Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä että bändi oli kerrassaan loistavassa iskussa. Moisten itsestäänselvyyksien toistamisen sijaan haluaisinkin kehaista muita mukana olevia tekijöitä. Kuvaus ja ohjaus ovat huippuluokkaa ja ainakin itse jaksan ihmetellä, miten kokonaisuus saadaan näin toimivaksi ilman minkäänlaista jälkikäsittelyä. Sama koskee myös äänipuolta. Kaikki bändin jäsenet kuuluivat selkeästi ja tasapainossa. Kitaroiden jyrinästä välittyi jollain tapaa livetunnelma ja Hyrden äänijänteet olivat hyvässä iskussa. Siinä missä bändin suorittamisesta ei jää moitinnan varaa, voi samaa sanoa myös kulissien takana vaikuttaneista voimista.

Myös visuaalisuuteen oli panostettu kiitettävästi. Albumin kannen kuvastoa käytettiin nimikappaleen aikana ja mustavalkokuva toi “N.P.V.E.M.” -biisiin tunnelmaa. Lisäksi tasaisin väliajoin nähtiin behind the scenes-klippejä studiosta. Lavan kolmiulotteisuus myös hyödynsi striimikeikan olosuhteita toimivasti, sillä bändin ei tarvinnut esiintyä yleisöön päin.

Keikan jälkeen katsojilla oli mahdollisuus liittyä Zoom-sessioon bändin kanssa. Tunnelma oli leppoisa, eikä puheenvuoroista tarvinnut vääntää kättä. Tekniikka tosin alkoi antaa hiukan periksi kun osallistujamäärä läheni sataa, mutta mukava lisä keikkaan tämä oli silti.

Settilista:

Henkilökohtainen Helvetti
Narsisti
Memento Mori (ateistin kiitos)
Betelgeuse
Metropolio
N.P.V.E.M.
Kriittinen Massa
Tabu
Novus Ordo Mundi
Sirkkeli

Encore:
Ristiriita
Valtiaan Uudet Vaateet
Sudet Tulevat
Viisi Laukausta Päähän

Kommentoi julkaisua