Suoratoisto muodosti 80 % musiikkibisneksen tuotoista vuonna 2019: CD-levyjen myynti pudonnut, vinyyli pitää pintansa

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 26.2.2020

Suoratoistopalvelut ovat vuonna 2020 vakiintuneet jo selvästi suosituimmaksi tavaksi kuluttaa musiikkia. Nekin bändit, jotka ovat pitkään pitäneet tuotantonsa poissa Spotifyn kaltaisista palveluista, ovat lopulta joutuneet taipumaan sen faktan edessä, että ihmiset eivät enää osta samalla tavalla levyjä kuin ennen. Vuonna 2019 esimerkiksi progressiivista metallia esittävä Tool lisäsi diskografiansa vihdoin ja viimein Spotifyyn.

Nyt RIAA eli Recording Industry Association of America on julkaissut jälleen vuosittaisen katsauksensa musiikkibisneksen tuloihin. RIAAn raportin mukaan suoratoisto muodosti 80 % musiikkibisneksen tuloista vuonna 2019, ja suuruudeltaan se oli 8,8 miljardia dollaria. Tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä suoratoistopalvelu toi bisnekselle enemmän rahaa vuonna 2019 kuin mitä vuonna 2017 saatiin musiikista kokonaisuutena. Kokonaistuotto vuonna 2019 oli 11,1 miljardia dollaria, jossa loput summasta muodostivat digitaaliset lataukset, fyysiset levyt sekä lisenssit.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Digitaaliset lataukset ovat puolestaan sukeltaneet alemmas. Ne toivat ”vain” 856 miljoonaa dollaria tuottoa, mikä on ensimmäinen kerta sitten vuoden 2006 kun niiden tuotto on ollut alle miljardin. Fyysinen myynti vuonna 2019 oli suuruudeltaan 1,15 miljardia dollaria, joka on hieman vähemmän kuin vuonna 2018. CD-levyjen myynti on pudonnut 12 %, mutta vinyylilevyt jatkavat suosiotaan.

Helsingin Sanomien vuonna 2019 julkaiseman artikkelin mukaan vinyylilevyjen myynti kotimaassa oli lokakuussa jo 3,5 %, kun taas vuonna 2017 se oli alle 2 %.

Viime vuonna esimerkiksi Slipknotin solisti Corey Taylor avasi sanaisen arkkunsa koskien suoratoistopalveluja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Minä en vastusta striimausta. En ole se mulkku. Minua ei kiinnosta, mistä ihmiset saavat musiikkinsa. Ongelmani on siinä, että tuette sellaista alustaa, joka saattaa artistit työttömiksi – ellei sinulla ole miljoonia ja taas miljoonia striimauksia. He jättävät ihmisille vain muruja. Minä olen tarpeeksi onnekas – voin vain mennä tien päälle ja tienata siitä elantoni. Me myymme oheistuotteita, ja saamme siitäkin elantoa. Mutta entä ne bändit, jotka eivät pysty samaan? Mistä he sitten saavat elantonsa?”, Taylor kuvailee tuntemuksiaan koskien suoratoistopalveluja.

Luetuimmat

Uusimmat