Syksyn jumalat – Arviossa Old Gods of Asgardin ”Rebirth – Greatest Hits”
Poets of the Fallin pelimaailmassa pomotaisteleva veljesorkesteri Old Gods of Asgard aloittaa ”Rebirth – Greatest Hits”- albuminsa ”The Skald Awakens”– biisillä. Se tuulee, humisee, soittaa urkuja ja syntetisaattoria. Kappale toimii reilun minuutin mitallaan introna itse levylle ja seuraavalle ”Dark Ocean Summoning”– biisille. Siinä sähkökitara avaa polun ja rummut seuraavat kintereillä. Bändi humppaa menemään suurilla kierroksilla, bassosoundi hyväilee korvia ja laulumelodia sydäntä. Kertosäkeessä kytketään power metal- vaihde ja tuplataan iskunopeus. Yhtye palaa A-osaan kitaran rakentaessa maltillista sooloa taustalla, kunnes intoutuu juoksuttamaan täydellä vimmalla. Soundimaailmassa soi Nightwishista muistuttava jylhyys osien kiertäessä diagonaalityylillä. Biisi ei ehkä maata mullista, mutta toimii ja kulkee komeasti. Ilmassa on vanhan heviliiton meininkiä. Yhteisiskut lopettavat mainion pelinavauksen.
”The Poet and the Muse” helkkyy käyntiin teräskielisellä akustisella kitaralla. Laulu liittyy mukaan ja vaikutelma on runollinen. Syntikka / puhaltimet alleviivaavat vähäeleistä herkkyyttä. Pojat taitavat tunnelmoinnin ja sen luonnin. Bändi liittyy mukaan ja kitarasoolo tavoittelee taivaita. Kertosäe on jälleen komea, kuten Old Gods of Asgard ja emoyhtyeensä osaa. Kappale ei katoa mustaan, vaan hiipuu kauniisti pois.
Komeasti näkyvyyttä Game Awards- palkintogaalassa saaneen ”Herald of Darkness”– biisin albumiversio on pitkä. Miltei 14 minuutin kestolla liikutaan jo progemitoissa. Basari polkee alun, komppi tulee mukaan ja matka alkaa. Näppärät, miltei huomaamattomat rytmikikkailut maustavat murekkeen. Kitarasoolo tekee ensimmäisen hyökkäyksensä. Niitä tässä kappaleessa riittää… Tehokeinoksi ajateltu hakkaavaksi muuttuva rytmi ei varauksettomasti innosta, mutta modulointi sitäkin enemmän. Bändi tekee vierailun alun äänimaisemaan ja palaa sitten hyväksi havaittuun osien vuorotteluun. Useat laulajat ja monet äänet tuovat biisiin viidennen ulottuvuuden ja terssikitarat menneisyyden voimaa. Tunnelma on vahva, kun yhtye katkaisee soiton ja laulu jää yksin tulkitsemaan tarinaa. Synkkyys ottaa itselleen tilaa, wahwah- kitara naukuu ja syntetisaattori ujeltaa. Minuuttien mittaiset soolo-orgiat ja instrumenttien kaksintaistelut vääntävät hymyn huulille. Biisi menee jazziksi. Idea on loistava ja fiilis omissa sfääreissään. ”Herald of Darknessin” singleversio puolustaa paikkaansa tiivistetyllä toimivuudellaan, mutta täysimittainen albumiversio tuo nyanssit ja koko kuvan parhaiten esiin.
”The Sea of Night” on ilmeinen levyn päätösbiisi, jossa Valhallan veri ei vapise ja voimametalli sykkii uutta nuoruuttaan. Meren aallot työntävät kaleerin vesille huilun säestämänä. Bändi heittäytyy kuohuihin nyrkki taivasta kohti ja tukevalla otteella airoista. ”The Sea of Night” on kerrassaan erinomainen vetäisy, kuten on sen kertosäekin. Myös tällä kertaa kuuntelija pääsee nauttimaan makoisasta moduloinnista, terssikitaroista ja monikerroksisesta laulusta. Näkemys on vahva ja ytimeen sukeltava. ”Rebirth – Greatest Hits” on albumina enemmän kuin osiensa summa. Ei pelkästään pelien soundtrackia. Se on täysipainoinen levy täynnä täysipainoista yhtyemusiikkia.
Kappalelistaus:
- The Skald Awakens
- Dark Ocean Summoning
- Children of the Elder God
- The Poet and the Muse
- Balance Slays the Demon
- Anger’s Remorse
- Herald of Darkness
- Take Control
- The Sea of Night