Synkkä ja pakkasenpurema tulevaisuus – arviossa lahtelaisen Northern Genociden ”Genesis Vol. 666”

Kirjoittanut Jarmo Hänninen - 30.10.2019

Vuonna 2010 Lahdessa sai orastavan alkunsa Northern Genocide, jonka käsillä oleva debyyttialbumi ”Genesis Vol. 666” julkaistiin elokuun loppupuolella 2019. Yhtye on nykypäivänä nelihenkinen: Tommi Salonen (laulu), Pyry Pohjanpalo (kitara), Markku Tuuri (rummut) ja Jussi Pulliainen (basso). Mukana myös niin ikään tuottajan roolissa perustajajäsen Rainer Pekkinen (samplet ja ohjelmointi).

Bändi oli aluksi vain kitaristi Pohjanpalon ja Rainer Pekkisen olohuoneprojekti, ja poikain muutettua opiskeluiden perässä Lahteen alettiin muodostaa livekokoonpanoa. Demoa (”Atlantis”) ulos vuonna 2014 ja isolle kansalle ”Planet Asylum” -EP vuonna 2015. Kesti siis aikansa löytää se oma tyyli ja soundi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yhtye temmeltää levyllä modernin death ja industrial metalin kentillä hyvinkin taidokkaasti, ja sanoituksista vastaava Tommi Salonen ei ole hullumpi kynäniekka. Levyllä ei näennäisesti ole yhtenäistä teemaa, mutta yhtyeeseen ja levyyn neitseellisesti tutustuen sen on kuin aistivinaan, että levyn kannessa uhkaavasti poseeraava sarvipäinen hahmo kaasunaamari päässään viileän sinisessä värimaailmassa on kaiken takana – hyvässä ja pahassa.

Lyriikat kertovat globaaleista katastrofeista ja dystopioista aina henkilökohtaisiin mielisairauksiin ja riippuvuuksiin, heijastaen inhoa ja ahdistusta kaikkea kohtaan. Tämä on suora lainaus bändin puolelta, mutta tähän kun yhdistää vielä nykymaailman järjestyksen (tai sen puutteen) ja jopa tulevan talven paukkupakkasineen, niin saadaan aivan oma mielentila levyn kappaleiden fiilistelyyn.

”Genesis Vol. 666” -levyn industrial-elementit luovat kuvan synkästä, toivottomasta ja teknologian kyllästämästä tulevaisuudesta, jossa ihminen on luonut itselleen maailman, jossa minuus katoaa, epätoivo valtaa mielen ja teknologia valtaa jopa sielun. Synkän maailmankuvan luonnissa edesauttavat eritoten kappaleet ”Annihilation of the World of Spirits”, ”Neon Antichrist”, ”Soul Dystopia” ja suomenkieliset lyriikat sisältävä ”Ikiruoste”. Myös levyn nimibiisi ”Genesis Vol. 666” nousee arvoon arvaamattomaan ja onkin soinut omassa soittimessa levyn yhdestätoista kappaleesta eniten. Edellämainitut ”Neon Antichrist” ja ”Ikiruoste” ovat aikaisemmin toimineet myös albumin sinkkujulkaisuina. Levyllä myös piipahtaa parissa kappaleessa ja kuoro-osuuksissa vierailevana tähtenä Stephanie Mazor (aCore), jonka ääntä tuskin erottaa miksauksen joukosta mutta joka nousee ansaitusti ”Black Widow” -kappaleen aikana esiin enemmän.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Kun levyä on aikansa soittimessa pyöritellyt, niin mieleen nousee kysymys: ”Miksi en ole kuullut tästä bändistä aikaisemmin?” Vaikka kyseessä onkin alle 10-vuotias bändi, niin tämä nyt olisi jo pelkästään laadun perusteella pitänyt nähdä keikoillakin monta kertaa, mutta ehkä se kuuluisa puskaradio ei aina toimi tänne Pohjanmaan lakeuksille saakka. Tästä bändistä kuitenkin kuullaan vielä, ja keikkamyyjät ja -järjestäjät ovat järjettömiä jos eivät jostain syystä ottaisi yhtyettä haltuun.

Northern Genociden ”Genesis Vol. 666” on huolella toteutettu paketti Suomessa tuotettua metallia. Kyllä hyvän metallilätyn merkki on edelleen se, että sitä voi soittaa kavereilleen, bileissä, kotona, autossa, töissä ja vaikka siivotessa! Sellainen tämä levy todella on. Laadukas julkaisu, josta kuuluu Pohjolan pakkasen pauke, mielen murskautuminen, dystopioiden hulluus ja ihmisparan ahdinko! Virkistävä kotimainen uutuus ja ehdottomasti kuuntelemisen arvoinen.

8½/10

Kappalelista:
1. The World of Frost (intro)
2. Genesis Vol. 666
3. Black Widow
4. Annihilation of the World of Spirits
5. Neon Antichrist
6. Eclipse
7. The Siren
8. Soul Dystopia
9. The Avalanche
10. Sintropolis
11. Ikiruoste

Northern Genocide Facebookissa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy