Tapahtuma-ala rikkoi kolmen miljardin euron rajan – kasvu jatkuu, mutta kannattavuus yhä heikkoa
Suomalainen tapahtuma-ala jatkoi viime vuonna vahvaa kasvuaan ja saavutti historiallisen rajapyykin. Tapahtumateollisuus ry Turun yliopistolla teettämän toimialatutkimuksen mukaan alan liikevaihto nousi vuonna 2024 ennätystasolle – noin 3 miljardiin euroon. Kasvua vuoteen 2023 verrattuna kertyi 7,8 %, ja vuoteen 2019 nähden kasvu on ollut peräti 41,5 %.
Tapahtuma-ala työllistää yhä enemmän
Raportin mukaan tapahtuma-alan henkilöstömäärä nousi vuonna 2024 noin 24 500 henkilöön, mikä on lähes yhdeksän prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Vaikka tilastoissa näkyy pääosin pysyvästi työllistyviä, todelliset luvut ovat huomattavasti suurempia, sillä tapahtuma-ala nojaa pitkälti väliaikaiseen ja projektikohtaiseen työvoimaan.
Vuonna 2019 alan arvioitiin työllistäneen noin 120 000–175 000 henkilöä tilapäisesti – moninkertaisesti enemmän kuin vakituisesti työskenteleviä.
Kolmen miljardin rajapyykki – mutta haasteet jatkuvat
Tutkimuksessa todetaan, että vuoden 2024 kasvu jatkaa pandemian jälkeistä vahvaa nousua, mutta alan kannattavuus on edelleen heikko. Vaikka volyymit ovat ennätyksellisiä, liikevoittoprosentti on yhä alle yhden prosentin.
”Viime vuosi oli alan kannalta ennätyksellinen, mutta myös viime kuukausien lipunmyyntiluvut kertovat, ettei tämä kasvu ollut tässä. Tämä on se hetki, jolloin kannattaa uskoa tapahtumiin,” toteaa Tapahtumateollisuus ry hallituksen jäsen ja Lippupisteen toimitusjohtaja Juhana Stenbäck.
Stenbäck muistuttaa, että tapahtumat vaikuttavat laajasti myös muihin toimialoihin:
”Kun ihminen ostaa tapahtumaelämyksen, hän kuluttaa samalla kotimaisia majoitus-, liikenne- ja ravintolapalveluita. Tapahtumien taloudellinen vaikutus ulottuu paljon festivaalialueiden ulkopuolellekin.”
Alan tulevaisuus riippuu päätöksistä
Elävän musiikin etujärjestö LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtinen nostaa esiin huolen alan kustannuspaineista ja poliittisista päätöksistä:
”Jos Suomeen kaivataan kasvua, olisi tärkeää ruokkia sitä siellä, missä sitä on jo tarjolla. Arvonlisäveron korotus ja kulttuurileikkaukset syövät kasvun eväitä. Sen sijaan virike-edun tason korotus ja suurtapahtumien tapahtumakannustin tukisivat alaa merkittävästi.”
Kasvua, mutta ei vielä kestävää
Tapahtumateollisuus ry toimitusjohtaja Sami Kerman korostaa, että kasvuluvut kertovat vahvasta kysynnästä, mutta yritysten taloudellinen tila ei vielä mahdollista pitkäjänteistä kehittämistä:
”Kun alan yritykset voivat taloudellisesti hyvin, ne voivat investoida tulevaisuuteen. Onneksi kuluttaja- ja yritystapahtumille on selkeästi kysyntää – se antaa hyvät lähtökohdat jatkaa kasvu-uraa myös tulevaisuudessa.”
Lue koko toimialatutkimus täältä: Tapahtumateollisuus 2025 (PDF)
Lähde: Tapahtumateollisuus ry


