Tapahtuma-alan kannattavuus luisussa epävarman taloustilanteen ja kustannusnousun vuoksi
Tapahtumateollisuus ry:n jäsenyrityksillään teettämän kyselyn tulokset tukevat aiempaa lipunmyyntidatan ja alan isoimpien yritysten kautta saatua tilannekuvaa, jonka mukaan kannattavuus on heikentynyt ja näkymät ovat erittäin epävarmat. Alennetun arvonlisäverokannan korotus ja sisältöihin kohdistuvat leikkaukset tulevat huonoimmalla mahdollisella hetkellä.
Tapahtumateollisuus ry toteutti jäsenyrityksilleen kyselyn näiden taloustilanteesta 2.-22.8.2024. Vaikka kyselyn tulokset ovat vain suuntaa-antavia, ne tukevat aiempaa lipunmyyntiyritysten ja isoimpien tapahtumajärjestäjien jakamaa tilannekuvaa. Tapahtumateollisuus on myös tilannut Turun yliopistolta kattavamman toimialatutkimuksen, jonka tulokset valmistuvat myöhemmin tänä syksynä.
Jäsenyrityksiltä kysyttiin, kuinka niiden talous on kehittynyt tänä vuonna. Liikevaihdon kehityksen osalta hajonta on suurta, mutta kokonaisuutena liikevaihto on pysynyt vakaana tai jopa maltillisesti kasvanut. Sen sijaan liikevoitto ja kannattavuus ovat laskeneet tänä vuonna. Neljänneksellä nämä ovat heikentyneet merkittävästi ja yli puolella vähintään jonkin verran. Yksikkökustannukset ovat kasvaneet yli puolella kyselyyn vastanneista jäsenyrityksistä.
“Kysely vahvisti sen, mitä viestiä olemme kentältä saaneet jo aiemmin. Kustannusnousu on ollut tapahtuma-alalla yleistä inflaatiota merkittävästi kovempaa ja heikentänyt koronan jälkeen laihaan kuntoon joutuneiden tapahtuma-alan toimijoiden taloutta vielä entisestään”, Tapahtumateollisuus ry:n varapuheenjohtaja Kalle Marttinen
Tällä hetkellä yritysten henkilöstön sekä kaluston ja palveluiden saatavuus on vähintään viimevuotisella tasolla. Monella nämä ovat jopa parantuneet. Toimintaympäristön ja liiketoiminnan ennakoitavuus ovat sen sijaan valtaosalla yrityksistä heikentyneet vuodentakaisesta. Tämän kuun ja tulevien kuuden kuukauden tilauskannat ovat heikentyneet yli 40 % yrityksistä ja parantuneet vain 20-30 % yrityksistä. Myös yritysten kyky työllistää on keskimäärin hieman viimevuotista heikompi.
Avoimissa vastauksissa yritykset nostavat merkittävimpänä toimintaedellytyksiin liittyvänä haasteena asiakasyritysten ja muiden asiakasorganisaatioiden kuten kuntien heikentyneen taloustilanteen. Myös asiakasorganisaatioiden päätöksenteon viivästyminen B2B-tapahtumien puolella aiheuttaa tilauskannan heikkenemistä ja sitä kautta taloudellista epävarmuutta.
“Suhdanneherkkä tapahtuma-ala elää ja hengittää asiakkaiden taloudellisen tilanteen mukaan. B2B-puolella on nähty suhdanteen heikkous jo pidempään ja nyt taantuma näyttää tarttuneen myös kuluttajatapahtumiin. Tässä tilanteessa alennettujen alv-kantojen korotus osuu raskaasti tapahtumiin ja niiden ympärillä toimivaan ekosysteemiin”, Tapahtumateollisuus ry:n toimitusjohtaja Sami Kerman