Tapahtumaliput ja verkkokauppa – ovimyynnin aikakausi päättymässä
Milloin viimeksi ostit tapahtuman sisäänpääsylipun kassalta? Nykymaailmassa lähes kaikki tapahtumat myyvät lippunsa etukäteen digitaalisten kanavien kautta, ja ovimyynti on käynyt harvinaiseksi. Miksi näin on käynyt? Keskeisin syy on käteisrahan käsittelyn välttäminen sekä ravintola- että tapahtumaympäristöissä. Ennalta hankitun lipun tarkastaminen joko tulosteesta tai mobiilisovelluksen skannauksella on huomattavasti sujuvampi ja nopeampi prosessi. Ennakkomaksaminen on vakiintunut käytäntö myös muilla aloilla – vai milloin olet viimeksi tilannut soittimen kuten kitaran maksamatta mitään etukäteen? Sama pätee jopa jos valitsee lottonumerot ja pelaa niillä.
Oli kyse konserttilipusta, musiikki-instrumentista tai kolikkopelien pelaamisesta, kuluttajat suorittavat maksunsa nykyään ennen tuotteen tai palvelun saamista. Mutta mitä tapahtuu, jos asiat eivät suju suunnitellusti – tapahtuma peruuntuu, artisti sairastuu tai tuote saapuu viallisena tai ei lainkaan?
Ovimyynnin vähenemisen taustatekijät
Syyt ovat monilukuisia mutta ymmärrettäviä: ensisijaisesti ihmiset arvostavat mukavuutta ja haluavat päästä nopeasti sisään hankkien liput mahdollisimman vaivattomasti. Verkossa ostaminen mahdollistaa helpon ja sujuvan prosessin, samalla kun voi vertailla eri vaihtoehtoja. Toisaalta digitaalinen lipunmyynti on todennäköisesti kustannustehokkaampi ratkaisu tapahtumajärjestäjille, erityisesti kun heillä on oma verkkokauppa. Lisäksi älypuhelimeen tallennetut digitaaliset liput ovat moninkertaisesti turvallisempia kuin paperiliput tai postitse lähetetyt fyysiliset liput.
Verkkokauppaostaminen on todennäköisesti turvallisempaa useista näkökulmista verrattuna tapahtumapaikalla tapahtuvaan lipunmyyntiin. Merkittävä lisäetu on se, että verkko-ostamisen kautta tapahtumajärjestäjät voivat kerätä asiakastietoja ja toteuttaa jälkimarkkinointia.
Käteisellä tapahtuva ovimyynti aiheuttaa myös turvallisuusriskejä – käteisraha ja pienet kassapisteet houkuttelevat tahoja, joita varsinaiset tapahtumat eivät kiinnosta. Tämä nostaa järjestäjien kustannuksia, joten verkkokauppa ja ennakkomyynti ovat ainoa järkevä ratkaisu. Digitaalinen myynti tarjoaa varmuutta kaikille osapuolille: järjestäjille, esiintyjille, asiakkaille ja luonnollisesti veroviranomaisille, jotka keräävät osuutensa jokaisesta myydystä lipusta. Käteisliput ja ovimyynti tarjoavat aina mahdollisuuksia, jotka eivät ole kaikille samanarvoisia: montako lippua todella myytiin, jos bändi on lippuriskillä, montako lippua tilitetään ja veroja maksetaan… digitaalisuus tuo turvaa myös tässä suhteessa.
Ennakkomaksujen peruuttaminen – opas kuluttajille
Jos olet suorittanut ennakkomaksun tuotteesta luottokortilla, sen peruuttaminen on suhteellisen helppoa. Voit peruuttaa maksun ilmoittamalla luottokorttiyhtiölle, että palvelua ei ole saatu tai tuotetta ei ole toimitettu – lähes kaikki luottokortit tarjoavat tällaisen palvelun.
Muutenkin verkko-ostamisen tulisi olla Euroopassa kohtuullisen turvallista: kuluttajilla on tietyt oikeudet, jotka suojaavat heitä kohtuuttomilta peruutusehdoilta.
EU-alueella kuluttajansuojalainsäädäntö (kuten EU:n etämyyntidirektiivi) tarjoaa 14 päivän peruutusoikeuden verkko-ostoksiin. Tämä koskee myös ennakkomaksuja.
Poikkeus: Jos digitaalinen tuote (esim. latauskoodi, ohjelmisto tai äänite) on aktivoitu tai ladattu, peruutusoikeus päättyy, mikäli kuluttaja on hyväksynyt tuotteen toimittamisen ennen 14 päivän määräaikaa.
Fyysisen tuotteen tilanneena ja ennakkomaksun suorittaneena sinulla on yleensä oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa ostopäivästä. Tämä pätee erityisesti EU-alueella.
Peruutuksen jälkeen myyjän on palautettava ennakkomaksu, ja sinun on palautettava tuote myyjälle (jos se on jo toimitettu).
Tapahtumaliput, matkavaraukset ja muut palvelut noudattavat usein myyjän omia peruutusehtoja.
Joissakin tilanteissa ennakkomaksu saattaa olla palautumaton, erityisesti jos liput on nimetty tietylle henkilölle tai peruutus tapahtuu liian lähellä tapahtumapäivää.
Kannattaa aina tarkistaa ostoehdot huolellisesti ennen maksua.
Jokainen verkkokauppa voi määrittää omat peruutusehtonsa, mutta ne eivät saa olla kuluttajansuojalakia heikommat.
Tarkista aina, onko tuotteella tai palvelulla erityisiä peruutusehtoja (esim. ”ei palautusoikeutta” tai ”palautus mahdollinen vain tietyin edellytyksin”).
Ennakkomaksujen peruuttaminen on usein mahdollista, mutta ehdot vaihtelevat tuotteen tai palvelun mukaan. EU-alueella kuluttajansuojalainsäädäntö tarjoaa vahvan turvan, mutta on tärkeää tarkistaa ostoehdot ja toimia nopeasti peruutustilanteessa.
Fanitavaraliike ja verkkokaupat
Muistat varmasti ne ajat, kun konserteissa myytiin t-paitoja, julisteita, mukeja ja muita fanitavaroita. Tämäkin myynti on siirtynyt pääosin verkkokauppoihin ja ennakkotilauksiin. Tämä tarkoittaa, että verkkokauppojen ei tarvitse ylläpitää suuria varastoja, vaan tilata tuotteita kysynnän mukaan – säästöjä syntyy tiloissa, varastossa ja ajassa.
Tämä merkitsee myös sitä, ettei artistien tai kiertueväen tarvitse kuljettaa mukana turhia tuotelaatikoita. Tietenkin jos tilaa on autossa ja keikkapaikalla, live-myynti on edelleen hyvä ajatus, mutta ainakin verkkokaupan osoitteen tulisi olla selkeästi näkyvillä, jos artistilla tai bändillä sellainen on.
Liput ja verkkokauppa – aikasidonnainen hinnoittelu
Monet festivaalit ovat jo vuosia hyödyntäneet early bird -tarjouksia eli ”aikainen lintu madon nappaa” -tyylisiä alennuksia, joissa mitä aiemmin ostat liput, sitä edullisemmin saat ne. Näissä tarjouksissa voi olla merkittäviä etuja, ja samalla menestyvä ennakkomyynti varmistaa tapahtumajärjestäjälle, että tapahtuma on taloudellisesti toteutuskelpoinen. Tämäkään strategia ei ole viime aikoina aina toiminut, kun ihmiset eivät ole ostaneet lippuja ajoissa vaan jättäneet ostamisen viime hetkeen.
Esimerkiksi vuonna 2023 festivaaliala kohtasi useita taloudellisia haasteita. Useampi festaarijärjestäjä ajautui konkurssiin, ja yritykset kuten Loud’n Live Promotions Oy ja Nordic Live Productions Oy hakeutuivat velkasaneeraukseen. Näiden yritysten taloudelliset vaikeudet johtuivat osittain aiempien ongelmavuosien aiheuttamista tappioista sekä kesän 2023 odotettua pienemmistä kävijämääristä. Vieläkään keväällä 2025 tapahtumien kävijämäärät eivät ole saavuttaneet vuotta 2019 edeltäneitä lukemia.
Sen sijaan vuosi 2022 oli välivuotena melkoinen räjähdys tapahtumien määrässä, aivan kuten tuleva kesäkin näyttää olevan. Vaikka jokainen tapahtuma markkinoi omia esiintyjiään, kaikille tapahtumille ei riitä tänäkään vuonna tarpeeksi yleisöä positiiviseen tulokseen – vaikka kuinka yrittäisi myydä lippuja verkossa ennakkoon. Katso vaikkapa juhannuksen 2025 erilaisia tapahtumia – niitä on ympäri Suomen pienistä tapahtumista suuriin musiikkifestivaaleihin.
Festivaalijärjestäjät kohtaavat kasvavia kustannuksia artistipalkkioissa, logistiikassa ja turvallisuusjärjestelyissä. Nämä kustannuspaineet vaikeuttavat erityisesti pienten ja keskisuurten toimijoiden kannattavuutta, mikä on johtanut taloudellisiin vaikeuksiin ja jopa konkursseihin.
Aika ennen internetiä
Muistatko ajan ennen internetiä? Kuinka haastavaa oli saada tietoa tulevista konserteista, ellet ostanut tiettyjä kaupan hyllyllä olevia lehtiä. Paikalliset tapahtumat tulivat tietoon paikallisradion, paikallislehden tai lentolehtisten kautta, joita jaettiin autojen tuulilasiin. Ei ollut sosiaalista mediaa, ei internetiä – mutta tapahtumiin osallistui ihmisiä, baareissa vietettiin aikaa ja sosiaalinen elämä oli kokonaisuudessaan aivan erilaista kuin nykyään. Oletko itse pohtinut viime aikoina, miten oma arkesi on muuttunut?