Tästä hetkestä eteenpäin – Haastattelussa Hanging Gardenin Toni Toivonen

Hanging Garden 2016Melodista doomia louhivan Hanging Gardenin ensimmäisestä kokopitkästä levystä tulee ensi vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Näihin vuosiin on mahtunut yhteensä neljä kokopitkää ja tuorein ”Hereafter” mukaan lukien myös kaksi EP:tä. Useat ovatkin kuvanneet ”Hereafteria” kokoelmaksi bändin tähänastisesta urasta, eikä se ole kovin kaukaa haettu vertaus. Kaaoszine otti yhteyttä bändin laulaja Toni Toivoseen ja kyseli häneltä hieman EP:n syntyprosessista ja siitä, millainen prosessi kymmenen vuoden kaikujen pakkaaminen yhteen EP:hen oli. Tietysti tiedusteltiin myös, mitä on luvassa tulevaisuudessa.

Morjensta! Mitenkäs bändin syksy on tähän mennessä sujunut?

Toni Toivonen: Aikas kiireisesti, koska on kyhäilty tässä näitä videoproggiksia kosketinsoittajamme, tuon meidän ”primus motorin” eli Jussi ”Jude” Hämäläisen kanssa. Hän kysäisi tuossa levyä nauhoiteltaessa, voitaisiinko tehdä musiikkivideo tai lyriikkavideo jokaiseen biisiin. Mehän sitten menimme sanomaan kyllä, mikä tietenkin on tuottanut työsarkaa. Siinäpä sitä aikaa on sitten kivasti kulunutkin.

Julkaisitte lokakuussa uuden EP:n nimeltä ”Hereafter”. On kulunut noin vuosi edellisestä kokopitkästä eli ”Blackout Whiteoutista”. Millainen oli EP:n syntyprosessi ja miksi päätettiin tässä välissä julkaista EP eikä esimerkiksi säästetty näitä kappaleita kokopitkälle levylle?

Toni Toivonen: Tästä ehkä jopa väännettiin vähän bändissä. Osa kappaleista jäi yli täyspitkältä. Koska moni tekee biisejä, ylijäämää syntyy aina. Näistä ylijäämistä parhaat vedettiin sitten uudelleenkäsittelyyn, ja ne päätyivät tälle EP:lle. Tätä voisikin kuvailla palapeliksi vanhoista ideoista. Oli myös puhetta siitä, että jos olisi tehty noin kolme biisiä enemmän, levy olisi ollut täyspitkä, mutta sitten Judelta tuli vakava argumentti, että kun tehdään täyspitkä, niin tehdään siitä kokonaisuutta ajatellen vähän omanlaisensa ja aloitetaan tietyistä lähtökohdista.

Hanging Garden 2015 (4)Olisiko ollut vaarana, että kokopitkä olisi ollut hieman hajanainen, jos materiaali on ns. ”palapelimateriaalia” pitkältä aikaväliltä?

Toni Toivonen: Joo, tosin tämän EP:n tapauksessa ilmeisesti tämä hajanaisempi materiaali on toiminut ja palaute on ollut hyvää. Ehkä vähän vaikutti se, että tämä on ”vain” EP eikä ihan täysipitkä, joten uskallettiin kokeilla tällaista lähestymistapaa. Tämän EP:n piti alunperin olla itse asiassa omajulkaisu, mutta levy-yhtiö sitten nappasi tämän ja päädyttiin julkaisemaan se levy-yhtiön kautta.

Se lienee hyvä asia, koska luulisi EP:n saavan paljon paremmin näkyvyyttä, jos levy-yhtiö julkaisee ja panostaa sen mainontaan. Vai olenko tässä pahasti väärässä?

Toni Toivonen: Et ollenkaan väärässä. Tätä kautta saatiin promottua EP:tä Euroopassa, ja tokihan se sitten nostaa näkyvyyttä huomattavasti.

EP:ltä osuvat ensimmäisenä silmään varmasti useat vierailijat. Oliko EP:lle alunperinkin tarkoitus ottaa vierailevia tähtiä mukaan vai syntyikö ajatus vasta myöhemmin – ja mistä ajatus alkujaan lähti?

Toni Toivonen: Meillähän oli jo viime levyllä useampi vierailija mutta enemmän kitarapuolelta, esimerkiksi ex-Katatonian Norman, ja sitten oli Ville Sorvali huutelemassa . Meillä oli tosiaan melko villejä ideoita siitä, ketä tähän voisi saada, ja lopulta lopputulos on jopa maltillinen suunnitelmiin verrattuna. Ideana oli alusta alkaen, että kun EP nyt on tällainen ”kokeilupaketti”, jossa pystyttiin kokeilemaan vähän erilaisia temppuja, niin voi huoletta miettiä vähän erikoisiakin ratkaisuja. Ehkä tässä vähän on sellaista fanipoikameininkiä mukana: ”Oispa siistiä saada tämä ja tämä tyyppi vetämään, pyydetäänkö?”

Oliko vierailijoiden joukossa bändille jo entuudeltaan tuttuja hahmoja musiikkipiireistä?

Hanging Garden 2015 (2)Toni Toivonen: No, Swallow the Sunin jätkät ovat tuttuja, ja ihan Suomen-kiertueella kysyin  Kotamäeltä, tulisiko hän huutamaan – ja hän myöntyi. Judella sitten saattoi olla jokin kontakti Moth Gathererin Viktoriin, ja tämä October Tiden laulaja taisi tulla jotenkin Norman-kontaktin kautta; hänhän soitteli kitaraa ”Blackout/Whiteoutilla”.

Millä tavalla vieraiden osuudet EP:lle hoidettiin? Kävivätkö ihmiset vetämässä studioillanne vai tekivätkö he osuutensa missä milloinkin ja saitte valmiiksi vedetyt osuudet?

Toni Toivonen: Alexander Högbom veti osuutensa jossain, mitä en nyt heti muista, ja Moth Gathererin materiaalista en osaa sanoa, mutta se on äänitetty jossain heidän studiollaan. Kotamäki sen sijaan kävi omalla kotistudiollani huutamassa minulle kauniilla äänellään, kaljapalkalla.

Mitenkäs sitten EP:n nauhoitus muuten: hoidettiinko homma yhdessä osassa vai useamman session aikana pakettiin?

hanging garden - hereafter epToni Toivonen: Ei toki, meillä on nyt ollut viime levyllä ja tällä hyvin nurinkurinen prosessi, eli kitarat äänitetään ensimmäisenä. Meillä on jokaisella jäsenellä oma kotistudio mikä auttaa asiaa. Rummut on äänitetty kahdella viime julkaisulla Red Five -studiolla Tikkurilassa Tomi Kimpimäen toimesta. Bassot on Kirveen Jussi äänittänyt kotonaan, ja laulut vedän itse joko kotosalla tai treeniksellä. Nino taas on soitellut koskettimet kotonaan. Rummut ovat siis ainoat, jotka on äänitetty ”oikeassa studiossa” kahdella viimeisellä julkaisulla.

Voisi olettaa, että tämä kotona työskentely vapauttaa vähän aikatauluista, koska ihmisten ei ole pakko kerääntyä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan vaan voi tehdä äänitykset silloin, kun haluaa ja pystyy.

Toni Toivonen: Tavallaan siinä on puolensa, koska helposti homma menee sitten loputtomaan hinkkaamiseen ja on pakko asettaa deadlinejä ja varata miksausaika etukäteen, että valmista tulee jossain vaiheessa.

Millaista tematiikkaa EP:n sanoitukset käsittelevät ja minkälaiset aiheet ovat toimineet innoituksena sanoituksille?

Toni Toivonen: Tässä ehkä käsitellään aikaa ja ajan subjektiivista luonnetta: ”Hereafter” eli tästä eteenpäin. Näkisin, että tässä on vähän enemmän toivonpilkahduksia kuin aiemmin, mutta tästä löytyy monta eri lähestymistapaa tematiikkaan eli ensimmäinen raita ”Penumbra” käsittelee hieman muistojen petollisuutta ja sitä, miten ne koetaan henkilökohtaisten kokemusten kautta. Kakkosbiisi eli ”Sirkle of Onan” on enemmän pohdintaa siitä, mitkä ilmiöt nostavat maailmassa päätään ja miten asiat menevät nykyään. Jos kappaleen nimestä muodostaa akronyymin, voi saada vihiä siitä, mihin suuntaan kritiikki kenties kallistuu.

Nimikkobiisi ”Hereafter” on sitten taas vähän henkilökohtaisempi teksti, sellainen vaikeuksien kautta kohti parempaa fiilistely siinä missä ”Where the Tides Collide” on oma muistokirjoitukseni perheenjäsenelle ja liittyy taas tähän aikatematiikkaan. Päätösraidassa ”Towards the Sun” ehkä paetaan kohti jotain parempaa. Summaan tämän nyt tuohon ajatukseen ja EP:n nimeen ”Hereafter”. Joissain arvioissakin on sanottu, että tämä EP on uran poikkileikkaus ja nyt mennään tästä eteenpäin niin temaattisesti kuin musikaaliseesti. Saa siis nähdä, mitä on luvassa tästä eteenpäin.

Millaiset suunnitelmat bändillä on tällä hetkellä tulevaisuuden varalle, täyspitkään ja keikkailuun liittyen esimerkiksi?

Toni Toivonen: Meillä oli alunperin erittäin kunnianhimoinen suunnitelma saada täyspitkän levyn äänitykset loppuun vuoden loppuun mennessä, mutta en oikein siihen jaksa uskoa, koska kiirettä pitää muiden juttujen suhteen. Levyllä on luvassa sitten taas ehkä jotain hieman erilaista: synkkää mutta melodista…ehkä hieman raskaampaa suuntaa. Synkempää ja teknisempää olisi oma summaukseni siitä. Julkaisun veikkaan sijoittuvan johonkin kohtaan ensi vuotta.

Keikkarintamalla ei ole suurempia suunnitelmia, ehkä sitten uuden kokopitkän tiimoilta. En kuitenkaan lähde spekuloimaan vielä, mitä olisi luvassa. Euroopan-kiertue on ollut suunnitelmissa jo pidemmän aikaa mutta ei ole vain onnistunut vielä. Kyllähän keikkailu kivaa on ja sitä tekee mielellään, mutta katsotaan nyt, mitä on luvassa.

Kiitoksia haastattelusta ja hyvää jatkoa koko bändille! Mikäli haluat tähän loppuun sanoa jotain faneille, sana on tunnetusti vapaa!

Toni Toivonen: Sen verran voin tässä sanoa, että mikäli tuon EP:n haluaa fyysisenä itselleen, niin painoksen pienuudesta johtuen se kannattaa hankkia nopeasti, sillä EP:itä ei käsittääkseni enää kauheasti ole varastossa.

Kommentoi julkaisua