Teknologian avulla niskalenkki koronaviruksen tuomista haasteista: haastattelussa juuri debyyttialbuminsa nauhoitukset valmiiksi saanut Moon Shot

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 4.5.2020

Kotimainen rockin superkokoonpano Moon Shot sai hiljattain valmiiksi tulevan debyyttialbuminsa nauhoitukset. Koronavirus oli koitua yhtyeen nauhoitusten kohtaloksi, sillä bändin laulajan Ville Maljan matka Kanadaan nauhoittamaan albumin lauluja yhdessä tuottaja David Bottrillin kanssa peruuntui, mutta kiitos teknologian ja taitavien studiovelhojen Ville sai laulut nauhoitettua Helsingissä kanadalaisen tuottajan toimiessa homman kapellimestarina etäyhteyden päässä kotistudiossaan. Kaaoszine tavoitti Ville Maljan juuri mielenkiintoisten laulunauhoitusten päätyttyä ja keskusteli hieman prosessista sekä tulevan albumin materiaalista. Voit lukea haastattelun kokonaisuudessaan tästä:

Terve Ville. Kuinka korona-aika on tähän mennessä sujunut?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ville Malja: Ihan hyvin. Itselläni oli tarkoitus lähteä kiertämään Yhdysvaltoja kuukaudeksi kuvaushommien merkeissä ja siitä sitten lähes suoraan Kanadaan nauhoittamaan lauluja Moon Shotin debyyttialbumille, mutta yhtä viikonloppua ennen selvisi sitten, että ei tarvitse lähteä kumpaankaan reissuun.

Tuosta shokista selviämisen jälkeen ollaan sitten oltu neljän seinän sisällä rauhassa. Onneksi kuitenkin saimme laulut nauhoitettua täällä Suomessa, ja kevään isoin puristus saatiin maaliin.

Toimit laulajan lisäksi myöskin valokuvaajana, kuten tuossa jo mainitsitkin. Oletko onnistunut löytämään mitään töitä peruttujen tilalle?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ville Malja: Itselläni ei ollut tarkoitus tosiaan Suomessa tehdä mitään muutamaan kuukauteen, kun oli tuo reissu buukattuna, joten totta kai töiden löytäminen tässä tilanteessa on hieman haastavaa. Isohko kuvausreissu meni koronan takia sivusuun.

Paljonhan on ollut uutisissa myös yhtyeiden kiertueiden peruutuksia ja niistä koituneita valtavia taloudellisia takaiskuja, kun esimerkiksi kiertuepaidat on ehditty jo painaa ja kuljetukset kiertueelle varata.

Ville Malja: Moon Shotin suhteen emme onneksi olleet esim. kolmea neljää kuukautta nopeampia levyn kirjoitus- ja äänitysprosessin kanssa. Tällöin olisi ollut vaarana julkaisukiertueen peruuntumisia ja muuta isompaa harmia, joihin monet tutut bändit ovat olleet pakotettuja. Säästyimme siis suurimmilta kolhuilta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mielenkiintoista nähdä, koska keikat saavat jatkua, että soitetaanko 2020 enää yhtäkään keikkaa missään.

Ville Malja: Toivotaan parasta, että syksystä saisi jo keikkoja soittaa. Itse asiassa tänään kello 12 (20.4.) alkoi albumin miksaus.

Kuten kerroit, niin alun perin tarkoituksena oli matkustaa Kanadaan lauluja nauhoittamaan, mutta nyt ne laulut nauhoitettiin lopulta Helsingissä tuottajan istuttua etäyhteyden päässä omassa studiossaan Kanadassa. Millainen projekti tuo kokonaisuudessaan oli?

Ville Malja: Jossain vaiheessa toisen studiosession aikana alkoi tulla koronavirukseen liittyviä uutisointeja, ja alkoi spekulointi, että mahdollisesti maiden rajoja aletaan sulkea. Mietittiin pitkään erilaisia vaihtoehtoja miten toimia, jos pahin skenaario tilanteen etenemisestä toteutuisi, ja silloin tuli puheeksi e-studion äänittäjä Jyri Riikosen kanssa, että Pro Toolsin sisällä on olemassa optio, jonka avulla pystyy luomaan jaetun, reaaliajassa toimivan projektin monen eri studion kesken.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jossain vaiheessa, kun Yhdysvaltojen rajat suljettiin, tuli selväksi, että emme tule pääsemään myöskään Kanadaan lauluja nauhoittamaan, ja aloimme pyörittelemään ideaa, että olisiko koko lauluäänitysprosessi käytännössä mahdollista toteuttaa etäyhteyden avulla.

Olin aluksi systeemiä kohtaan skeptinen. Se tuntui ajatuksena jotenkin oudolta ja vaikealta, mutta aloimme kuitenkin tutkia asiaa. Lopulta selvisi, että Pro Toolsin sisäinen systeemi ei oikein täysin toiminut toivotulla tavalla, mutta sitten Jyri, Jouko Lavonen (joka toimi laulujen äänittäjänä) sekä David Bottrill onnistuivat rakentamaan toimivan systeemin. Mä olin laulukopissa, Jouko äänitti ja tarkkaamosta lähti Toolsista suora striimi David Bottrillin studioon. Bottrill kuuli siis kaiken reaaliajassa. Tämän lisäksi Joukon operoiman Toolsin ruutu jaettiin Kanadaan, jotta tuottaja näki ja kuuli kaiken mitä studiossa tapahtuu.

Tämän lisäksi meillä oli vielä Googlen Hangouts auki, missä näimme kaikki toistemme reaktiot, pystyimme käymään ottoja läpi ja sain suoraan luureihin kundien kommentit mitä asioita parantaa tai tehdä toisin.

Tekniikkako toimi koko ajan moitteetta?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ville Malja: Siinä vaiheessa iltapäivää, kun Kanadassa ihmiset alkoivat availemaan Netflixejään, alkoi lähetys välillä hieman nykiä. Kaiken kaikkiaan yhteys pysyi kyllä yllättävän hyvänä koko projektin ajan.

Siihen nähden, että nauhoitimme lauluja noin kahden viikon ajan, meillä kului ehkä 15 minuuttia teknisiin ongelmiin. Siitä iso kiitos kuuluu Joukolle & Jyrille ammattitaitoisesta menosta.

Kolmannen päivän laulujen jälkeen olin kertomassa anekdoottia Davidille valokuvaan liittyen, jonka löysin kännykästäni. Olin jo ottamassa luureja pois mennäkseni näyttämään kuvaa, kunnes tajusin, että ukkohan istuu Kanadassa. (naurua) Se kertoo hyvin, kuinka luonnolliselta kommunikointi tuntui, kun siihen tottui.

Kokemuksena tämä ylitti kaikki odotukset. Sovimme, että nauhoitamme lauluja aluksi vain yhden päivän ja sen jälkeen arvioidaan, pitääkö projekti kuopata, mikäli tekniset ongelmat häiritsevät työprosessia liikaa. Pelko osoittautuin kuitenkin täysin turhaksi. Lopputulos ja tekemisen taso pysyi korkeana koko ajan.

Koetko, että voisit nauhoittaa lauluja myös tulevaisuudessa etäyhteyden kautta?

Ville Malja: Itselläni oli tässä projektissa se etu, että olin tavannut Davidin aiemmin ja tehnyt hänen kanssaan jo yhden levyn musiikkia. Se helpotti tämän projektin aloitusta. Ei tarvinnut alkaa tutustumaan tuottajaan, ja pääsimme suoraan hommiin. Oli mielestäni tärkeää, että sosiaalinen kontakti oli jo olemassa. Jos näin ei olisi ollut, tilanne olisi ollut vaikeampi.

Myös Suomesta löytyy varsin monta hyvin laadukasta tuottajaa. Minkä vuoksi päädyitte juuri David Bottrilliin?

Ville Malja: Itselleni jäi Lapkon ”Freedom”-albumin nauhoituksista Davidista varsin hyvä maku. Pidän vahvan auktoriteetin omaavista tuottajista ja ihan yleisesti siitä, kun jengi esittää selkeästi mielipiteensä. Kun mitään ei jätetä rivien väliin, homma pysyy simppelinä. Laulajana viihdyn äänitystilanteessa, jossa voin keskittyä vain puhaltamaan itsestäni parhaan mahdollisen tuloksen ulos. Tuottajan homma on sitten päättää, tarvitaanko vielä yksi vai kahdeksan ottoa.

Bottrillin työskentelytapa on hyvällä tavalla todella vanhanaikainen. Esimerkiksi ottoja valittaessa hän ei käytä tietokonetta ollenkaan vaan tekee aina käsin lehtiöönsä merkintöjä parhaista otoista, vireistä ja timesta. Tällä tavalla hän pysyy koko ajan perillä, mitä sanoja ja lauseita hän haluaa käyttää lopulliseen lead-raitaan. Tämä helpotti myös Davidin ja Joukon dialogia äänitysprosessin aikana.

Eli hyvin toisenlainen tuottaja kuin mitä nykypäivänä ilmeisesti useat tuottajat ovat, jotka antavat täysin vapaat kädet tehdä millaisen lopputuloksen artisti itse haluaa.

Ville Malja: Juuri näin. Lähettelimme Davidin kanssa ideoita albumin sanoituksista ja laulufraseerauksista aktiivisesti jo hyvissä ajoin ennen laulusessioita. Mumisin kappaleita puhelimeen ja lähetin Davidin suuntaan, ja hän sitten mumisi omia ideoitaan takaisin. Olisikohan yksi tai kaksi biisiä ollut sellaisia, jotka menivät läpi sellaisenaan, mutta suureen osaan tehtiin sanoihin tai melodioihin pikku muutoksia.

Kuinka paljon te mietitte levyn kappaleita nauhoittaessa, että ne taipuvat myös soitettavaksi ja laulettavaksi livenä?

Ville Malja: Kun nauhoitan kappaleiden lauluja studiossa, pyrin itse asiassa usein sukeltamaan kuvitteelliseen livetilanteeseen. Jos jokin asia tuntuu liian vaikealta, niin sitten ei muuta kuin lisää volaa ja keskeltä läpi. Itselläni on paha tapa koristella biisejä melodisesti liikaa demoja tehdessä, ja lopulta niistä kuoriutuu aika paljon sitten pois lopullisissa nauhoituksissa. Laululinjan melodinen runko säilyy usein tosi samanlaisena, vaikka nuotteja otettaisiinkin kolmasosa pois. Iskevissä jutuissa on harvoin paljon liplattelua. Moon Shotin lauluja tsekkaillaan aika tarkkaan jo demotusvaiheessa. Kaikki laululinjat on tehty Jussin kanssa yhteistyössä, ja myös Mikko ja Henkka osallistuvat osaltaan laulujen tekoon kommentoimalla aktiivisesti juttuja alusta asti.

Kun miettii pitkiä kiertueita, niin eihän se ääni mitenkään pysy samana kuin levyllä, eli se on varmasti ihan hyväkin asia, että kaikkea ei tehdä turhan vaikeasti?

Ville Malja: Totta! Tai sitten vain kymmenen vuotta aikasemmin. Kun tulee lisää kilometrejä, sitä huomaa, että myös laulamisen suhteen jotkin asiat vaikeutuvat.

Huomaatko sä itse sen, kun tulee ikää, että ääni muuttuu?

Ville Malja: Kyllä sen osittain huomaa. Vaikka tätä albumia ei ole toistaiseksi vielä kukaan kuullutkaan, niin on siinä hieman erilainen sävy vokaaleissa kuin mitä itselläni oli Lapkon kanssa tai mun tekemisessä koskaan. Tällä albumilla on suhteellisen paljon aika matalaa laulua, mutta myös muutama niin korkea nuotti, etten ole vielä toistaiseksi niin ylös päässytkään. Ns. ”maljan maneerit”, jotka ovat saattaneet osaa jengiä jopa ärsyttää, ovat hieman vähemmässä, tai ainakin niihin on kiinnitetty huomiota.

Kyllähän maneerit kuuluvat laulajille, jos ajattelee esimerkiksi System Of A Downin Serj Tankiania, Kornin Jonathan Davisia, Disturbedin David Draimania tai Volbeatin Michael Poulsenia. Kaikilla on semmoiset laulajat, jotka jakavat mielipiteitä.

Ville Malja: Kyllä se näin on. Olen omista maneereistani kasvattanut vuosien varrella rakkaita vihollisia, ja välillä mua jopa itseäni ärsyttää ne. Toisaalta sellaistahan se taide on, joku diggaa, toiset ei.

Millaisia asioita levyn sanoitukset käsittelee?

Ville Malja: Suurin ero aikaisempaan on temaattisesti hieman kirkastunut sävy. Lapkon kohdalla biisit yleensä lähtivät miinusmerkkisyydestä, ja niistä paistoivat läpi erilaiset nuoren aikuisen kriisit. Moon Shotissa olen pyrkinyt tekemään sanoitukset varsin suoriksi, niin että niissä kaikissa olisi selkeä viesti, mihin ihmiset halutessaan voisivat samaistua. Aiemmin sanoitukset ovat olleet hieman kryptisempiä ja jättäneet enemmän varaa tulkinnalle.

Onko se sitten ollut ärsyttävää, että fanit ovat tulkinneet kappaleita väärin?

Ville Malja: Jos itse laulaa punaisesta ja fanit näkevät vihreää, se saattaa hieman välillä turhauttaa, mutta on ollut myös kertoja, jolloin ne erilaiset tulkinnat ovat olleet paljon fiksumpia kuin mitä olen itse tajunnut (naurua). Sen takia tekstin kirjoittajan ei kait koskaan kannattaisi selitellä liikaa omia juttujaan muiden tulkintoja kaventaen.

Mietittiin jossain vaiheessa, että meillä neljällä alkaa kohta olla yhteensä 100 vuotta kokemusta rockbändissä soittamisesta. Haluamme, että lyriikat ja kappaleet ovat sillä tasolla, että sinne ei vain roiskita mitä sattuu.

Ei tehdä kappaleiden sanoituksista mitään teinileffoista tuttuja pop punk -rakkauslauluja.

Ville Malja: Usein käy niin ,että kun bändit tekevät nuorena biisejä ja niistä tulee suosittuja, niin kahden kymmenen vuoden päästä tuntuu oudolta laulaa samoja kappaleita, kun on elämässään jo aivan erilaisessa tilanteessa.

Yritin tehdä näitä debyytin lyriikoita niin, että kun esitämme biisejä kymmenen vuoden päästä, ne tuntuvat yhä relevanteilta ja voimme koko bändi edelleen seisoa niiden takana. Olisi hienoa, jos samaistumispintaa löytyisi kaiken ikäisille tyypeille. Ei puhuta YEL-maksuista, muttei ihan siitä ensimmäisestä suudelmastakaan.

Se on hauska ajatella noita kappaleiden ikääntymisiä, kun olin aikoinaan katsomassa esimerkiksi Simple Plania Nosturissa, jossa bändin jo lähempänä 40-vuotiaat rokkarit lauloivat nuorille rakkauslauluja. Kyllähän se on varmasti myös bändin muusikoille erikoista laulaa kyseisiä kappaleita.

Ville Malja: Kyllä se menee juuri noin, mutta totta kai se on väistämätöntä, että kirjoitat ajasta, jossa elät. Tavallaan Moon Shot on unelmalähtökohta meille, koska bändi on tavallaan jo ennen ensimmäistäkään julkaisuaan jollakin tavalla jo olemassa; meillä on kaikilla kokemusta aikaisemmista bändeistä ja kovasti nälkää jäljellä näyttää, mihin pystytään. Kappaleita on tehty reilusti yli 50, joista arviolta 30 about valmiiksi ja studiossa niistä lopulta nauhoitettiin 13.

Millaisia suunnitelmia teillä nyt on tuon debyytin julkaisun suhteen? Julkaistaanko tässä kohta ensimmäinen single vai odotellaanko, mihin tämä korona kehittyy?

Ville Malja: Tiedostamme hyvin, että jengi odottaa kuumana uutta musaa. Johtuen koronatilanteesta managementin neuvottelut eri julkaisijoiden kanssa ovat kuitenkin viivästyneet, ja tilanne on nyt se, ettei mitään kannata julkaista ennen kuin neuvottelut on käyty loppuun. Pakkohan näitä biisejä on silti pian ulos päästä tuuttaamaan.

Onhan se varmasti raastavaa seistä biisien päällä julkaisematta mitään.

Ville Malja: Todellakin. Toki me ei olla ainut bändi, jolla tilanne on tämä. Mut et tiedoksi vaan, että heti kun julkaisu on mahdollista, niin täältä pesee.

Kiitoksia sulle ajasta ja onnea tuon debyytin julkaisuun ja tuleviin keikkoihin!

Ville Malja: Kiitos!

https://www.facebook.com/moonshotofficial/

Luetuimmat

Uusimmat