Teoston tuore raportti: 12–17-vuotiaat nuoret löytävät uutta musiikkia TikTokista, vain 6% radion kautta

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 9.1.2023

Teosto ry on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka säveltäjät ja musiikinkustantajat perustivat vuonna 1928 valvomaan etujaan. Teoston tehtävänä on kerätä ja tilittää musiikintekijöille ja kustantajille korvaukset heidän musiikkinsa julkisesta esittämisestä ja tallentamisesta. Järjestö huolehtii myös, että musiikin käyttäjät saavat helposti luvat musiikin esittämiseen ja tallentamiseen.

Musiikin kulutus ja kuuntelutavat muuttuvat digitaalisaation ja sosiaalisen median kanavakehityksen vuoksi jatkuvasti ja sen vuoksi Teosto on nyt julkaissut varsin kattavan tutkimuksen, johon se on koostanut erilaisia mielenkiintoisia tilastoja suomalaisten tavoista kuluttaa ja löytää uutta musiikkia kuunneltavakseen.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 12-17 -vuotiaat nuoret löytävät uutta musiikkia nykyisin suurelta osin TikTokin kautta radion osuuden jäädessä ainoastaan 6% luokkaan. Yli 30 vuotiaiden keskuudessa taas TikTokin merkitys putosi merkittävästi ja radio oli selkeästi suosituin tapa löytää itselleen uutta kuunneltavaa. Kaikkien ikäryhmien keskuudessa keskimäärin tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen oli yhä radio, josta uutta musiikkia vuonna 2022 löysi 28 % kaikista suomalaisista (vuonna 2020: 38 %).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

TikTokista vuonna 2022 musiikkia kertoi kuuntelevansa 16 % (vuonna 2020: 9 %) ja Instagramista 21 % (vuonna 2020: 16 %) 12–65-vuotiaista suomalaisista. Voit lukea Teoston tekemän mielenkiintoisen tutkimuksen kokonaisuudessaan täältä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat