The Backstabbersin kauan odotettu debyyttialbumi on julkaistu – ”Helppoa se ei ollut”

Kirjoittanut Niko Kuusela - 30.1.2022

Rovaniemeltä Helsingin keikkalaitumille loikannut rock-kone The Backstabbers on ensimmäisen täyspitkänsä julkaisun äärellä. Nyt päivänvalon näkevää ”For All The Bastards” -levyä alettiin kirjoittaa heti, kun kevään 2019 kokoonpanomuutoksen jälkeen bändin uusi rumpali Joni Järlström oli saatu ajettua sisään ja porukan yhteissoitto hiottua timanttiseksi. Levyltä on aikaisemmin julkaistu musiikkivideoilla höystetyt sinkut ”Knockout” ja ”My Soul Ain’t For Sale” sekä ”Riding Through The Night”.

”Kappaleiden aihiot syntyivät yllättävänkin nopeasti, eikä jouduttu paljoakaan taistelemaan keskenään, mihin mikäkin etupotku tulee. Biisien aihiot syntyvät meillä pääosin Jesperin kynästä, minkä jälkeen ne sovitetaan ja demotetaan porukalla kasaan. Sen jälkeen kaikki voivat tuoda esille omia ideoitaan muiden lytättäväksi. Debyyttialbumin kohdalla tapahtui kuitenkin poikkeus, ja muutama kappale lähti liikkeelle täysin Jonin ideasta”, kertoo yhtye.

Levyn äänitysprosessi ei ollut kuitenkaan yhtä kivuton. Pidemmän puoleisen harharetken jälkeen oli aika katsoa peiliin, miettiä syntyjä syviä ja raskaan huokaisun kautta palata lähtöruutuun.

”Aluksi päätimme äänittää levyn aiemmasta poiketen modernilla saundilla. Tuotannossa käytettiin paljon rumpusampleja ja vahvistinsimulaattoreita. Raitoja editoitiin tarkaksi ja mukaan äänitettiin paljon extraa: stemmalauluja, ylimääräisiä saundia tukevoittavia kitararaitoja sun muuta. Se versio levystä jopa miksattiin valmiiksi. Lopputulos kuulosti todella hyvältä, modernilta, nykypäivän soittolistoille saundien puolesta täydellisesti istuvalta.

Se ei kuitenkaan kuulostanut enää ollenkaan meiltä. Eräänä kesäpäivänä teimme radikaalin ratkaisun ja päätimme deletoida kaiken, mitä olimme levyn eteen tehneet. Emme halunneet kuulostaa samalta kuin tänä päivänä kaikki muutkin bändit kuulostavat. Halusimme kuulostaa meiltä”, jatkaa bändi.

Toisella kierroksella päätettiin kaikki tehdä toisin. Bändi suuntasi takaisin studioon, jossa rummut äänitettiin ilman metronomia ja täysin luomusaundeilla. Kitarat ja bassot äänitettiin samoilla vahvareilla, joilla vedetään keikatkin, ja laulut tehtiin ”v*tun lujaa ja tunteella!” -mentaliteetilla.

Lopputuloksesta voi huomata, että se kannatti. ”For All The Bastards” kuvastaa täydellisesti The Backstabbersia. Se ei ole musiikkia, jota tullaan kuuntelemaan kesäpiknikeillä mansikoiden ja kuplivan kera, eikä kappaleita tulla kuulemaan vaatekauppojen sovitusosastoilla. Mikäli pidät musiikissa hienovaraisista nyansseista, elektronisista saundeista, akustisista kitaroista tai hertsilleen autotunella viritetyistä lauluista, jotka kertovat rakkaudesta, pysyttele Top 40 -listojen musiikissa ja skippaa ”For All Bastards”.

Jos tykkäät kuitenkin lapiolla naamaan lyömisen musiikillisesta vastineesta ja haluat ennemmin huutaa mukana yksinkertaisia kertosäkeitä muutamalla sanalla [voit luntata ne suoraa levyn biisilistasta], on juuri julkaistu levy sinua varten. Kaikkea edellä mainittua kuvastaa erityisen hyvin levyn lopetusraita ”Thundertrain”.

”’Thundertrain’ on levyn ainoa kappale, joka oli olemassa jo ennen kuin albumia alettiin suunnitella ja säveltäa. Biisi on täyttä sata lasissa -kaahausta ensimmäisestä virvelilyönnistä aina viimeisiin iskuihin asti, eikä se anna pätkääkään armoa. Kappale on tehty Rovaniemellä jo vuonna 2015. Se on vakiinnuttanut siitä alkaen paikkansa jokaisen keikan päätösnumerona, minkä vuoksi se ansaitsee paikkansa myös tämän levyn viimeisenä biisinä”, kertoo yhtyeen kitaristi-laulaja Jesperi Mommo.