The Charismatic Voice -YouTube-kanavan Elizabeth Zharoff yrittää rahoittaa laulun tutkimusta Kickstarter-keräyksellä
The Charismatic Voice -YouTube-kanavaa pyörittävä Elizabeth Zharoff yrittää rahoittaa laulun tutkimusta Kickstarter-keräyksellä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten metallilaulajien murinat, örinät ja muut vastaavat käytännössä tapahtuvat.
Zharoff ilmoitti tiistaina keräyksen aloittamisesta, jonka tavoitteena on saada kasaan 235 000 dollaria 3. lokakuuta mennessä.
Oopperalaulajaksi kouluttautunut Zharoff on kertonut YouTube-kanavansa auttaneen häntä ymmärtämään, että metallivokaalit eivät ole vähäisempiä ilmaisumuotoja. Zharoff on oppinut arvostamaan niitä ja käyttänyt paljon kanavansa aikaa korostaakseen metallilaulujen hienoutta.
Zharoff kertoo luulleensa, että tällaiset vokaalit vahingoittavat äänihuulia, mutta olleensa väärässä:
“I used to think that screams and growls were harmful to the vocal cords. Even with eight years of university opera training and a decade of performing, I believed these sounds were damaging. But I was wrong. We were wrong.”
Jos keräyskampanja onnistuu, 100 % kerätyistä varoista menee voittoa tavoittelemattomaan rahastoon nimeltä The Charismatic Voice Research Fund. Nämä rahat ohjataan tutkimukseen, johon osallistuu johtavia laulututkijoita Utahin yliopistosta. Tutkimus perustuu Utahin yliopistossa tehtyyn pilottitutkimukseen, johon osallistui Lorna Shoren laulaja Will Ramos. Tähän mennessä seitsemän ammattimetallilaulajaa on sitoutunut auttamaan projektissa:
- Travis Ryan (Cattle Decapitation)
- Phil Bozeman (Whitechapel)
- Mark Garrett (Kardashev and Kardavox Academy (YouTube)
- Melissa Bonny (Ad Infinitum ja Kamelot)
- Alissa White-Gluz (Arch Enemy)
- Spencer Sotelo (Periphery)
- Tatiana Shmayluk (Jinjer)
- Devin Townsend
Vuorokaudessa Kickstarter-keräyksen aloittamisesta tutkimukseen oli lahjoitettu jo yli 171 000 dollaria 2 492 tukijan toimesta. Tukijoille on tarjolla runsaasti etuja, kuten pääsy yksinoikeudella katsottaviin videoihin, oma nimi lopputeksteissä ja jopa laulutunteja.
Jos kaikki sujuu hyvin, Zharoff toivoo tämän käynnistävän täysin uuden tavan analysoida ihmisääntä. Riittävällä työllä hänen mielestään edessä voi olla tulevaisuus, jossa metallivokaalit voivat olla yhtä ”klassisesti koulutettuja” kuin ooppera.
Zharoff kommentoi:
“In ten years, I want to see programs on vocal distortion at Juilliard. I want classical singers to cross-train in these techniques because there’s evidence that training in vocal distortion could actually improve your high notes.”
Alta voit katsoa videon, jossa Zharoff kertoo tutkimuksesta: