The Doomsday Kingdomin debyytti on Leif Edlingin paras albumi vuosikymmeniin

Eeppisen doom metalin kummisetä Leif Edling on luova ihminen, joka tarvitsee tavan ilmaista itseään. Pitkän uran tehneen legendarisen doom metal -yhtye Candlemassin muut jäsenet eivät sen sijaan ole innostuneet uuden musiikin levyttämisestä viimevuotista juhla-EP:tä lukuunottanatta, ja niin sai alkunsa Edlingin uusi The Doomsday Kingdom -yhtye. Viime vuoden loppupuolella julkaistu ”Never Machine” -EP oli jo erittäin lupaava alku, joka esitteli vanhaa tuttua ja uusia tuulia.

Candlemassin faneille tämänkin albumin sävellykset kuulostavat ainakin jossain määrin tutuilta, sillä vahvasti doom metalin raskautta henkivät kitarariffit ovat The Doomsday Kingdomin ydin. Edlingin muihin yhtyeisiin verrattuna The Doomsday Kingdomissa on kuitenkin huomattavasti enemmän perinteistä heavy metalia 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun hämäristä. Yhtenä selityksenä Edling itse on tarjonnut hänen pitkäaikaista sairauslomaansa, jolloin hän kuunteli pitkästä aikaa vanhoja heavy metal -suosikkejaan juurikin tuolta aikakaudelta. Kappaleet toki eroavat toisistaan melko paljon tässäkin suhteessa. Osa kappaleista olisi kuin kotonaan Candlemassin levyillä, ja osa taas ei sopisi niille mitenkään. Kappaleet ovat myös melko pitkiä ja rakentuvat monista keskenään erilaisista osista, eli kappaleiden sisäinenkin vaihtelu on melko suurta. Yhdenlaiset riffit vaihtuvat aivan toisiin ja toisaalta riffit vaihtuvat hiljaiseen ja piinaavaan tunnelmiontiin muodostaen täysin luonnollisia kappalekokonaisuuksia.

Leif Edlingin riffikynä on terävämpi kuin vuosikausiin ja sävellystyö ihan ylipäätäänkin vetää vertoja hänen muiden yhtyeidensä parhaillekin teoksille. Candlemassin raskaus ja synkkyys kuuluvat The Doomsday Kingdomin musiikissa, mutta sillä on oma persoonansa ja tunnistettava tyylinsä. Musiikki on kenties tunnelatautuneempaa kuin mikään Edlingin aiemmasta musiikista, mikä tulee selväksi jo poikkeuksellisen synkistä ja surumielisistä sanoituksista, joita musiikki tukee ja korostaa parhaalla mahdollisella tavalla. Nuoteilla on tarkoituksensa, ja ne ovat juuri oikeilla paikoilla. Tämän albumin raskas tunnelma painaa selän kumaraan.

Leif Edling on kasannut ympärilleen erittäin hyvin yhdessä toimivan yhtyeen. Varsinkin laulaja, muun muassa Wolfista tunnettu Niklas Stålvind, ansaitsee kiitosta suorituksestaan, jolla hän elävöittää kappaleen kuin kappaleen. Hänen äänensä kärsivän kylmä väri ja koruton tulkintatapansa sopivat The Doomsday Kingdomin karaistuun äänimaailmaan erittäin hyvin.

The Doomsday Kingdomin debyyttialbumi osoittaa Leif Edlingin olevan säveltäjänä edelleen vahvoilla; tämä on yksi hänen parhaista levyistään hänen koko urallaan vetäen melkein vertoja jopa Candlemassin varhaisille klassikkolevyille. Toivon Leif Edlingille ja The Doomsday Kingdomille pitkää ja antoisaa uraa, sillä annettavaa tuntuu olevan vielä paljon.

9/10

KaaosZine levytKappalelista:
1. Silent Kingdom
2. The Never Machine
3. A Spoonful of Darkness
4. See You Tomorrow
5. The Sceptre
6. Hand of Hell
7. The Silence
8. The God Particle

The Doomsday Kingdomin kotisivut
The Doomsday Kingdom Facebookissa

Kommentoi julkaisua