The Rasmus osallistuu UMK:hon Raamatun pahiksesta kertovalla biisillä

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 17.1.2022

Vuoden 2022 Uuden Musiikin Kilpailun kolmas kilpailubiisi, The RasmuksenJezebel”, on julkaistu tänään suoratoistopalveluissa. Yle Areenassa voi katsoa myös kappaleen lyriikkavideon sekä ”Jezebelin” biisinkirjoituksen taustaa avaavan Biisin tarina -videon.

Onko sulla aikaa? Pitäisi tehdä maailman paras kappale ja voittaa Euroviisut.

Näin The Rasmuksen Lauri Ylönen kirjoitti viestissään Kreikassa lomailleelle maailmanluokan tuottaja-muusikko Desmond Childille, joka on tehnyt musiikkia muun muassa Bon Joville, Alice Cooperille ja Kissille. Hän on myös tuottanut The Rasmuksen vuonna 2008 ilmestyneen ”Black Roses” -albumin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Pian viestinvaihdon jälkeen Ylönen matkusti Havaijilta Kreikkaan, ja viisuihin ehdolla oleva kappale ”Jezebel” syntyi lopulta muutamassa tunnissa Ylösen demon pohjalta, minkä jälkeen hän kertoi suunnitelmansa UMK:hon osallistumisesta bändin muille jäsenille.

”Soitin muille ja sanoin, että nyt mennään tohon skabaan, onko kysyttävää?”, Ylönen sanoo.

Lähes 30 vuotta pystyssä ollut The Rasmus on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä yhtyeistä. Suurin hitti ”In the Shadows” rikkoi kesällä 100 miljoonan kuuntelun rajan Spotifyssa. Kappaleen ilmestyessä vuonna 2003 se nousi myyntilistojen kärkeen ympäri maailmaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Vuonna 1994 perustettu The Rasmus on julkaissut lukuisia albumeja, voittanut kasapäin musiikkialan palkintoja ja keikkaillut jo vuosia maailmalla. Mikä sai yhtyeen hakemaan UMK:hon ja tavoittelemaan viisupaikkaa Italiasta?

”Fanimme ympäri maailmaa ovat jo vuosia kysyneet, milloin The Rasmus ottaa osaa tähän kilpailuun. Sitä on lykätty ja lykätty, mutta nyt tuntui, että on aika osallistua. Olen aina ollut sitä mieltä, että tämä on biisikilpailu ja nyt tuntui, että tuli sopiva biisi”, Ylönen kertoo.

Kitaristitarjous yllätti Emppu Suhosen

The Rasmuksessa puhaltaa nyt muutenkin uudet tuulet, kun kitaristi Pauli Rantasalmi on päättänyt lopettaa bändissä hyvässä yhteishengessä. Rantasalmen paikalla aloitti Tiktakissa uransa aikoinaan aloittanut Emppu Suhonen.

”Halusimme suomalaisen kitaristin ja ensimmäinen, jota mietin, oli Emppu”, Ylönen kertoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Rumpali Aki Hakala hehkuttaa Suhosen lavakarismaa ja energiaa: ”Tiesimme heti ensimmäistä kertaa Empun kanssa soitettuamme, että tässä on meidän uusi kitaristi. En malta odottaa, että päästään kimpassa lavalle.”

Suhonen on soittanut eri kokoonpanoissa sen jälkeen, kun Tiktak hajosi vuonna 2007. Suhosen sooloura lähti käyntiin viime vuonna kahdella singlellä ”Tää laulu” ja ”Uusia tatuointeja”. Suhoselle pyyntö bändiin liittymisestä tuli yllätyksenä. ”Itselleni oli aikamoinen shokki, kun jäbät pyysivät bändiin. Viikkoa myöhemmin kuulin UMK:sta. Vieläkö jotain?”

Biisi syntyi etänä

Jezebel”-kappale on yhtyeen mukaan biisi vahvoille ja itsenäisille naisille, jotka kulkevat omia polkujaan. Jezebel tulee Raamatusta, jossa hänet kuvataan itsepäisenä ja pahansuopana.

”Jezebel oli Raamatun tuhmeliini, joka teki asiat omalla tavallaan ja aiheutti kaaosta. Halusimme tuoda hänet moderniin maailmaan. Biisi on myös vähän humoristinen, mikä on The Rasmukselle erikoista”, Ylönen selittää.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Tällä hetkellä The Rasmuksen jäsenet ovat ripotellusti maailmalla. Ylönen asuu Havaijilla, basisti Eero Heinonen Australiassa sekä rumpali Aki Hakala ja Emppu Suhonen Suomessa. Työskentely ja musiikin tekeminen etäyhteyksillä on vaatinut hermoja ja modernia teknologiaa.

”Olin Nashvillessä Desmondin kanssa ja muut studiossa Sipoossa. Kun Sipoossa liikutellaan liukuja, liukuvat ne kuin aaveen siirtäminä myös meillä Nashvillessä”, Ylönen kertoo ”Jezebelin” tekovaiheesta.

The Rasmuksen jäsenille UMK-kappale muistuttaa soundiltaan 2000-luvun taitteen aikoja, jolloin bändin lopullisesti läpi lyönyt ”Into”-albumi julkaistiin.

”Tämä vie minut ajassa taaksepäin oranssikantisen levyn aikoihin, jolloin F-f-f-falling ja muut tulivat. Tämä biisi on aikamatka sinne”, Ylönen sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy