”Tiukasti kiinni kuolon seitissä” – klassikkoarvostelussa Obituaryn 30-vuotias ”Cause Of Death”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 19.9.2020

Floridan Gibsontonista tulevan, hitaan ja painavan kuolometallin edelläkävijöihin kuuluvan Obituaryn toista albumia ”Cause Of Death” on yleisesti pidetty eräänä death metalin merkittävimmin genren soundia ja luonnetta määritelleistä kulmakivistä. Albumi julkaistiin 19.9.1990.

Alun perin Michael Whelanin taiteilema upea kansitaide oli menossa Sepulturalle ”Beneath The Remains” -albumin kuvitukseen. Whelanin piirrokseen hullaantunut Obituary-miehistö onnistui kuitenkin löytämään oikeaan aikaan brasilialaiskolleegoidensa levyn kansikuvan korvaavaksi kansitaiteeksi ”Beneath The Remainsin” lopullisessa kannessa irvistävän oranssin pääkallon. Lopulta he onnistuivat myös taivuttelemaan Max Cavaleran luovuttamaan Sepulturalle alun perin tarkoitetun Whelanin tekemän kansiteoksen oman bändinsä käyttöön. Aivan yhtä kevyesti asiaa ei kuitenkaan ottanut Maxin rumpali-veli Igor, joka oli jo ehtinyt ottaa osan ”Cause of Deathin” kansitaiteesta tatuoituna ihoonsa ennen kansien vaihtumista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kannessa hämähäkinseittiin kietoutunut ihmishahmo roikkuu saalistettuja, huutavia sieluja pursuilevasta puunrungosta pääkallopinon yllä. Taustalla näkyvä punainen linnun silmä ja luutarha taivaalla kuulaana hohtavan planeetan alla täydentävät brutaalia symboliikkaa. Etäisesti samaa kuvitusideaa saattaa myöhemmin huomata käytetyn Sepulturan ”Chaos A.D.” -albumin kannessa.

Lopulta Roadrunner Records päätti virallisesti osoittaa Whelanin kansitaiteen Obituaryn käyttöön. Albumin kansikuvaa käytettiin toisaalla myös H. P. Lovecraftin novellikokoelmassa ”Bloodcurdling Tales of Horror and Macabre, ja osaa siitä käytettiin myös ”Tomb and the Doom That Came to Sarnath” -pokkarin kuvituksessa.

Alkukantaisen mädännäisesti ruhjovan, lyijynraskaan, keskitempoisen death metalin merkkiteoksen ”Slowly We Rot” vuonna 1989 julkaissut Obituary oli julkaissut debyyttialbumiaan aiemmin ainoastaan muutaman demokappaleen Executioner– ja Xecutioner -nimillä erinäisillä kokoelmilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Onnistuneen debyyttialbumin jälkeen ja kaiken oltua paperilla paremmin kuin hyvin, kuviot eivät kuitenkaan menneet Obituaryn leirissä kuin elokuvissa. Roadrunnerin pyydettyä yhtyettä levyttämään seuraajaa debyyttialbumilleen, Dardyn veljesten, raakaäänisen vokalisti Johnin ja raskaasti paukuttavan rumpalin Donaldin, luotsaama viisikko oli menettänyt debyttialbuminsa jälkeen biisintekijä-kitaristi Allen Westin perhesyistä johtuneiden haasteiden ja taloudellisten ongelmien seurauksena. Nuoren kitaristin yllättävä poistuminen yhtyeestä tapahtui käytännössä siksi, että hänen täytyi elättää vastasyntynyt lapsensa ja perheensä päivätöillään, eikä hänellä näin ollen ollut mahdollisuutta jättäytyä niistä pois studioäänitysten eikä kiertueiden takia.

Samoihin aikoihin yhtyeen silloinen basisti Daniel Tucker katosi jäljettömiin ja löytyi lopulta vasta kuukausia myöhemmin autokolarin seurauksena, muistinsa menettäneenä. Cynicin silloisen basistin Tony Choyn (mm. Atheist ja Pestilence) suotuisalla avustuksella yhtye rekrytoi Tuckerin paikalle basistiksi Frank Watkinsin, joka opetteli soittamaan yhtyeen biisisetin ja uuden materiaalin uutterasti, pikaiseen tahtiin. Vuonna 2015 syöpään menehtyneen Watkinsin alkuvuodesta 1990 tapahtuneesta Obituaryyn liittymisestä tuli siinäkin mielessä merkittävä osa yhtyeen historiaa, että miehestä tuli lopulta Obituaryn pitkäaikaisin basisti; Watkins päätyi soittamaan yhtyeen kokoonpanossa lopulta aina vuoteen 2009 asti.

Vastoinkäymisistä ja ennakoimattomista muutoksista huolimatta Obituary astui nelimiehisenä alkuvuodesta 1990 tuottaja-äänittäjävelho Scott Burnsin johdolla Tampan kaupungissa sijaitsevan Morrisound Studiosin suojiin äänittämään toista albumiaan. Vaikka Obituary käytännössä kirjoitti biisinsä yhdessä, puolet ”Cause Of Deathin” materiaalista oli yhtyeestä puoli vuotta ennen albumin äänityssessioiden alkua lähteneen Westin käsialaa. Tästä esimerkkinä mainittakoon panssarivaunun lailla alleen lanaava albumin nimikkobiisi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

John Tardy kuvaili omaa rooliaan albumin kappaleiden sanoittajana enemmänkin kappaleiden kyllästäjänä: murinan soundi ja fiilis oli huomattavasti tärkeämmässä roolissa kuin se, mistä kappaleiden lyriikat kertoivat. Tardyn mukaan yhtyeen keskittyminen ja fokusoituminen biisien tekoon alkoi olla parhaimmillaan juuri noina päivinä. Vielä tuossa vaiheessa yhtyeellä ei kuitenkaan ollut minkäänlaista käsitystä siitä, että kyseisissä sessioissa sen käsistä syntyisi eräs maailman kaikkien aikojen merkityksellisimmistä ja vaikutusvaltaisimmista death metalin kulmakivistä.

Tämä siitäkin huolimatta, että parin kymmenen ikävuoden hujakoilla olleen Obituary-miehistön päihteidenkäyttökulttuuri oli varsin monisyinen ulottuen viskin naukkailusta, sienien nappaillusta ja peruspössyttelystä aina happotrippailuun saakka. Jim Morris Roadrunner Recordsilta valvoi albumin tuotannon etenemistä pistäytyen satunnaisesti Morrisoundilla seuraamassa isällisesti nuorten miesten aikaansaannoksia. Johnin mukaan aina tuolloin he piilottelivat aineitaan ja koettivat esittää särmiä, selväpäisiä ammattilaisia.

Westin lähdön jälkeen Obituarylta puuttui kuitenkin edelleen soolokitaristi. Alun perin basisti Watkins oli ehdottanut yhtyeelleen Morbid Angelin Trey Azagthothin rekrytoimista sessiohenkisesti soittamaan albumille kitarasoolot. Muu Obituary-miehistö ei kuitenkaan lämmennyt uuden jäsenensä ajatukselle, koska Azagthoth oli heidän mielestään liian tunnetun yhtyeen jäsen ja leimallisesti pelkästään ”Morppari-kitaristi”. Obituary oli suunnilleen albumin äänityssessioiden puolivälissä, kun heidän onnekseen juuri Deathista vapautunut kitaravirtuoosi James Murphy sattui soittamaan puhelinsoiton ”Cause Of Deathia” parhaillaan tuottamassa olleelle Burnsille, joka puolestaan kertoi tälle studiossaan parhaillaan äänittämässä olevan floridalaisyhtyeen kaipailevan joukkoonsa soolokitaristia. Niinpä lyhyen neuvonpidon jälkeen Obituary päätti valita hätäavuksi sessiotyyppiseksi soolokitaristiksi kakkosalbuminsa äänityksiin tuolloin juuri Deathin kanssa ”Spiritual Healingin” tehneen ja albumin jälkeen yhtyeen jättäneen Murphyn. Floridalaisryhmään liittymisensä jälkeen Murphy jopa kirjoitti ”Cause Of Deathia” varten joitakin riffejä, mutta jotka kuitenkin jäivät hyödyntämättä kyseisellä albumilla muuhun albumin materiaaliin nähden liiallisen erilaisuutensa takia. Hyötykäyttöön ne kuitenkin pääsivät myöhemmin ilmestyneellä Murphyn Disincarnate-yhtyeen levyllä ”Dreams Of The Carrion Kind”.

”Cause Of Deathille” päätyi myös jyräkkä, Obituaryn live-settiin yhtyeen varhaisina vuosina kuulunut Celtic Frost -cover ”Circle of The Tyrants”, jonka Burns päätyi äänittämään yhtyeeltä salassa studio-livenä eräänä päivänä, yhtyeen lämmitellessä studio-ottoja varten studion äänitystilassa. Obituaryn tulkinta on onnistunut versio avantgardemetallin klassikosta, ja se on sittemmin saanut kiitosta myös itseltään biisintekijä Tom G. Warriorilta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Morrisoundilla hengaillut, iäkäs mainosmuusikko Kent Smith kehitti Johnin idean pohjalta albumin kappaleiden välille ambient-osuuksia, joilla mullanmakuisia kappaleita nivottiin yhteen. Smithin kädenjälkeä on myös hyökkäävän avausraidan ”Infected” hyytävä intro-osuus.

”Cause Of Deathin” tasalaatuisista kappaleista ”Body Bag”, lyijynraskas ”Dying”, hardcore-vaikutteita sisältävä ”Chopped In Half” ja albumin päätösbiisi ”Turned Inside Out” ansaitsevat lisäksi erityismaininnan malliesimerkillisistä doomahtavista, vanhan liiton death metalin kappaleista, joista lukemattomat äärimetalliyhtyeet ovat ottaneet sittemmin mallia niin tyylittelyn, asenteellisuuden kuin ilmaisunkin suhteen.

Merkille pantavaa albumin tuotannossa on eritoten se, että sen äänityksissä hyödynnettiin death metalin saralla aikaansa nähden äänityspoliittisesti rajoja rikkovan edistyksellisiä äänitysmenetelmiä. Kitaristi Trevor Perezin mukaan ”Cause Of Deathilla” hyödynnettiin Burnsin kehotuksesta ensimmäisiä kertoja yhden kokonaisen sävelaskeleen alempaa, D-viritteistä, murhaavaa kitarasoundia. Albumilla hyödynnettiin myös ensimmäistä kertaa triggeröityjä virveli- ja bassarirumpusoundeja, jotka myöhemmin mullistivat äärimetalliyhtyeiden rumpuäänityksen teknologian. Burns rakensi albumille myös useista Johnin murahdusten päällekkäisäänityksistä koostuvia, ennenkuulumattoman julmia kuolonkorahduskuoroja, joita olisi ollut mahdotonta toteuttaa pelkästään yksittäisille raidoille äänitettyinä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Obituary kiersi albuminsa tiimoilta ensimmäisen maailmankiertueensa. Yhdysvaltain-kiertueen ensimmäisellä puoliskolla kimppabändeinä soittivat Sacred Reich ja Forced Entry; jälkimmäisellä kiertueen puoliskolla mukana olivat puolestaan Sepultura ja Sadus. Obituary starttasi puolestaan ensimmäisen Euroopan-rundinsa ”Cause Of Death” -albumin promoamisen tiimoilta hyytävästi juuri samana päivänä, kun blueskitaristi ja Obituaryn miesten musiikillinen esikuva, texasilainen blues-kitaristi Stevie Ray Vaughan oli kuollut keikkamatkallaan helikopterionnettomuudessa. Pahaenteisesti alkaneen Euroopan-kiertueen osalta kaikki sujui kuitenkin osapuiltaan hyvin. Obituaryn mukana kyseisellä rundilla soittivat Demolition Hammer ja Morgoth.

Yhtyeen palattua kiertueeltaan takaisin Yhdysvaltoihin he kokoontuivat treenikselle, jossa kaikkien yllätykseksi Allen West treenaili kitaraa ja ilmoitti palaavansa yhtyeeseen. Siinä samassa aikanaan väliaikaisesti mukaan rekrytoitu Murphy tiesi aikansa koittaneen Obituaryssa. Niinpä hän kääntyi treeniksen ovella kannoillaan, sanoi yhtyeelle heipat ja paineli ovesta ulos. Jälkikäteen Murphy on ilmaissut Westin paluun ja hänen poistumisensa yhtyeestä olleen paras mahdollinen ratkaisu niin hänelle itselleen kuin Obituaryllekin useasta eri syystä.

Luetuimmat

Uusimmat