Polymoon. Kuva: Kalle-Erik Kosonen

Toismaailmallisten tunnelmien äärellä – haastattelussa tänään debyyttialbuminsa toisen singlen julkaissut Polymoon

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 7.8.2020
Polymoon. Kuva: Kalle-Erik Kosonen

Tamperelainen Polymoon soittaa psykedeelistä rockia, jossa on mukana aineksia muun muassa progesta ja avaruusrockista. Tampereen räjähtävässä psykedeelisen rockin skenessä operoiva maagijoukko on aikeissa julkaista debyyttialbuminsa ”Caterpillars of Creation” 4. syyskuuta Svart Recordsin kautta, ja uusi single ”Helicaling” on juuri julkaistu. Kaaoszine tavoitti yhtyeen haastattelua varten.

Tervehdys. Miten vuosi on teillä sujunut?

Vuosi on ollut haastava COVID-19-tilanteen vuoksi, kuten kaikilla muillakin tässä maailmassa. Vuoden alku meni pitkälti levyn masteroinnin ja ensimmäisiin keikkoihin valmistautumisen merkeissä. Ensimmäisen keikkamme olisi pitänyt olla samana päivänä, kun tapahtumien yleisörajoitukset tulivat voimaan. Kaikki keikat peruuntuivat luonnollisesti kevään epidemiatilanteen aikana. Tilanne on kuitenkin mahdollistanut myös pienen hengähdystauon, sillä viimeinen vuosi on ollut levynteon ja äänittämisen vuoksi erittäin hektinen. Hengähdystauko on myös mahdollistanut keskittymisen uuden musiikin sävellystyöhön, kun maailma on seisahtunut vallitsevan tilanteen vuoksi. Pari keväällä peruttua keikkaa saatiin kuitenkin onneksi siirrettyä joulukuulle. Kesä on mennyt valmistautuessa syyskuussa tapahtuviin levynjulkaisukeikkoihin, joiden yhteydessä soitamme myös ensimmäisen keikkamme koskaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Miten Polymoon sai alkunsa?

Polymoon sai alkunsa Tampereen Nekalassa Jesse Jaksolan (kitara) ja Juuso Vallin (basso) yhteisestä halusta luoda omanlaistaan musiikkia. Otto Kontio (kitara) liittyi sessioihin mukaan vuoden 2018 joulukuussa. Yhtye alkoi saada varsinaisen muotonsa, kun Tuomas Heikura (rummut) liittyi yhtyeeseen vuoden 2019 alussa ja treenikämppä vaihtui tamperelaisen taideyhteisön tiloihin Tampereen Herrainmäelle. Kalle-Erik Kososen (laulu, syntetisaattori) liittyminen Polymooniin saman vuoden toukokuussa viimeisteli yhtyeen lopulliseen muotoonsa.

Olette julkaisemassa debyyttialbumianne ”Caterpillars of Creation” syyskuussa. Millainen levy teiltä on tulossa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Caterpillars of Creationin” tarkoitus on pohjimmiltaan viedä kuuntelija toismaailmallisiin tunnelmiin, Polymoonin omaan universumiin. Levy on tunnelmaltaan mystinen ja utuinen, mutta tunnelma yltyy välillä jopa aggressiivisiin mittoihin. ”Caterpillars of Creation” yhdistää progressiivisen, raskaan psykedeelisen tunnelman shoegaze-vaikutteisiin äänivalleihin ja -maisemiin. Meidän on silti mahdotonta luokitella levyä tiettyjen genrerajojen luomiin määritelmiin.

Millainen levyntekoprosessi oli?

Biisien kirjoitus alkoi loppuvuodesta 2018, ja sävellysprosessi kesti lokakuuhun 2019. Biisien osat syntyi pääosin kotistudioissa, ja osia yhdisteltiin sekä hiottiin kokonaisuuksiksi yhteistuumin treeniksellä. Yhtyeessä on ilmaisukykyisiä muusikoita erilaisista musiikillisista taustoista, mikä teki kappaleiden viimeistelystä yllättävän kivutonta ja samalla toi monipuolisia työkaluja sävellystyön loppuunviemiseen.

Syyskuussa 2019 äänitimme koko albumista demoversion ystävämme Andy Lohnerin avustuksella. Demoversioiden perusteella Juho (Jun-His) Vanhanen antoi meille kommentteja, ohjeita ja työkaluja albumin levyttämistä varten. Tässä vaiheessa albumin oli määrä olla täysin instrumentaalinen, mutta Juho vahvisti jo pinnan alla piilleen ajatuksen vokaalien presentoimisesta yhtenä instrumenttina jo valmiiksi täyteläisessä kokonaisuudessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Lokakuu 2019 meillä meni levykokonaisuuden viimeistelyyn, sovittamiseen, lyriikoiden ja lauluosuuksien kirjoittamiseen sekä studioon valmistautumiseen. Marraskuussa äänitimme ”Caterpillars of Creationin” Lievestuoreella käsittämättömän upeassa miljöössä, Tonehaven Recording Studiolla Tom Brooken kanssa. Tom vastasi levyn äänittämisestä ja miksaamisesta, tuoden samalla mukaan omia ajatuksiaan uuden bändin soundista. Albumin masteroi tamperelainen Janne Hakanen.

Nouseeko albumilta jotain tiettyä kappaletta, josta olette erityisen ylpeitä?

Kappaleista on vaikea valita vain yhtä, mutta ”Caterpillars of Creationin” toinen kappale ”Lāzaward” kiteyttää bändin tämänhetkisen olemuksen ja tunnelman.

Mitä koette Polymoonilla olevan annettavana kotimaiselle rock-kentälle?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Uskomme, että voimme antaa kuuntelijalle subjektiivisen kokemuksen, ilman spesifien genremääritelmien luomia keinotekoisia raameja.

Onko teillä tavoitteita suunnata myös kansanvälisille vesille musiikkinne kanssa?

Suomen psykedeelisen rockin ”skenen” ollessa vielä todella marginaalinen on meillä luonnollisesti tähtäimet kansainvälisemmillä vesillä. Suomesta on noussut tämän osaston bändejä maailmalle ja otsikoihin raivaten tietä myös meille pienille. Katsotaan ,mitä aika tuo tullessaan.

Oranssi Pazuzun Jun-His osallistui albumin tuottamiseen. Millaista hänen kanssaan oli työskennellä ja millaisia neuvoja hänellä oli antaa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Juhon kanssa työskentely on äärimmäisen inspiroivaa. Saimme paljon palautetta, vinkkejä ja korjausehdotuksia levyn viimeistelyyn. Joitakin osia ja siirtymiä muutettiin aika radikaalistikin hänen palautteensa perusteella. Juho toi myös esille ajatuksen yksittäisten elementtien huomioimisesta miksausvaiheessa, jotta jokin tietty teema kuljettaisi kappaletta eteenpäin, kappaleen junnaavan ”kudelman” tai pohjaelementin kuitenkaan suuremmin muuttumatta.

Biiseihin syntyneistä henkilökohtaisista siteistä huolimatta Juhon ohjauksesta oli jotenkin helppo ottaa koppia, koska arvostamme hänen näkemystään valtavasti. Juholle ja meille oli tärkeää kuitenkin, että tässä tapauksessa uusi bändi saa mahdollisimman vapaat kädet määrittää bändin oman soundin.

Mikä inspiroi teitä tällä hetkellä eniten musiikin tekemiseen ja julkaisemiseen?

Musiikin tekemisessä meitä inspiroi maailmankaikkeus ja sen käsittämättömyys, luonto, tunnetilat, musiikki (70’s proge, kraut, shoegaze, psykedeelinen rock, elektroninen musiikki), efektipedaalit ja niiden luomat miltei rajattomat mahdollisuudet musiikin teossa sekä kuvataiteen eri muodot. Lähes kaikesta ympärillä olevasta ja tapahtuvasta voi inspiroitua ja sen pohjalta lähteä luomaan omaa vääristynyttä näkemystään musiikilliseen muotoon.

Kun pääsette keikkailemaan albumin julkaisun tiimoilta, millainen yhtye Polymoon tulee olemaan livenä?

Livenä Polymoon tulee tarjoilemaan rajun, energisen, kauniin, kuulaan ja kokonaisvaltaisen audiovisuaalisen kokemuksen. Keikoille on tehty Kalle-Erikin toimesta kappaleita tukeva videoteos, joka projisoidaan taustalle. Korkea äänenvoimakkuus on meille äärimmäisen tärkeää. Miksi vaivautua edes soittamaan, jos siitä ei saa äänellisesti myös fyysistä kokemusta?

Tuleeko teille mieleen jotain sellaista kotimaisessa musiikkimaailmassa, jota haluaisitte muuttaa?

Musiikin kertakäyttöisyys ja yleinen sisällöttömyys tulee ensimmäisenä mieleen. Tästä huolimatta kaikelle taiteelliselle ilmaisulle on kuitenkin loppupeleissä tarpeensa ja paikkansa tässä maailmassa. Myös keikkapaikkojen sulkeutuessa keikkojen saanti on vaikeutunut pienten ja keskisuurten bändien kohdalla viime vuosina. Muutenhan Suomen vaihtoehtomusaskenessä ovat asiat suhteellisen kunnossa.

Mitä toivoisitte ihmisten saavan irti ”Caterpillars of Creationista”?

Parhaimmassa tapauksessa kuulijan on mahdollista luoda itselleen jonkinlainen turvapaikka meidän luomastamme musiikillisesta maailmasta. Toivottavasti kuulija kykenisi samaistumaan tunnetiloihin, joita olemme tunteneet levyä luodessamme. Emme halua määritellä tarkasti, kuinka kuulijan pitäisi käsittää ”Caterpillars of Creation” teoksena, vaan toivoisimme, että jokainen muodostaisi asiasta kuuntelukokemuksen perusteella subjektiivisen käsityksen ja tulkinnan.