”Tumman punkin saarnaajat” – Musta Paraati On The Rocksissa 21.9.2023
Helsingin Lepakkoluolan OG:t, post-punk-legenda Musta Paraati villitsi täpötäyteen On The Rocksiin pakkautuneen tummanpuhuvan punkin ja uusromantiikan nälkäisen kansanosan torstaina 21.9.2023 Helsingissä. 40 vuotta kotimaisen rockin kiistattomaksi klassikoksi luettavan debyyttialbuminsa, ”Peilitalossa” julkaisun jälkeen Musta Paraati esiintyy syksyn koiton aikaan tarkoin valituilla keikoilla ympäri maata. Yhtye julkaisi vast’ikään kahdeksan vuotta aiemmin taltioidun, erinomaisen live-albumin, ”Tavastia 2015”, jota kyseinen, neljän keikan rundi osaltaan promotoi.
Jyväskylän Lutakosta edeltävänä viikonloppuna alkanut, Helsingin On The Rocksin ja Turun Logomon kautta Tampereen Olympiaan viime viikonloppuna päättynyt kiertue antoi ennakkoon odottaa paljon. Myös edeltävänä iltana yhtyeen johtokaksikko, alkuperäisjäsenet, kitaristi Saku Paasinemi ja rumpali Ykä Knuuttila tuntuivat olevan enemmän kuin odotusta täynnä. Kesällä Maj Karman taakseen jättäneen vokalisti Herra Ylpön, basisti Karo Bromanin (mm. Manboy) ja kosketinsoittaja Kari ”Karppa” Tornackin kanssa yhteistyönsä tuntui sujuneen mallikkaasti jo pidemmän aikaa.
Hilpeän intronauhan, Sex Pistolsin ”Friggin’ In The Riggin’”:in jälkeen tumman musiikin konkarit astelivat lavalle. Broman käynnisti ”Ajatus” -kappaleen painostavan bassokuvion myötä, jonka loppu bändi syöksi edelleen hypnoottiseen pyörteeseen. Ylppö askelsi lavalle viimeisenä vakuuttavuutta katseessaan. Jo ensi soinnuista lähtien Musta Paraati osoitti rennolla olemuksellaan olevansa timanttisessa iskussa. Kuin veitsellä lrikaten biisi vaihtui Pelle Miljoonan ”Moottoritie on kuuma” -riffin astetta rankemmalta serkulta vaikuttavaksi ”Muukalaiseksi”. Täyteen ammuttuun On The Rocksiin raahautunut, bändille uskoutunut, useasta sukupolvesta koostunut yleisö oli ensimmäisten väliaplodien perusteella enemmän kuin haltioissaan sankareidensa lavaotteista.
Edespäin synkkävivahteisten hittien kavalkadia jatkoi yhtyeen kirkkaimpiin lavanumeroihin kuuluva ”Peilitalo”, jonka myötä Herra Ylpön mikrofoni-kaapeli-plugin kosketushäiriö alkoi kuitenkin ikävästi haitata menoa. Sikäli ongelman olisi voinut kuvitella ratkeavan helpostikin, mikäli Ylppö olisi kylmän viileästi kopannut jomman kumman taustalaulumikin Karon tai Sakun edestä itselleen, ja pikaisen linjacheckin kautta setissä olisi voitu mennä eteenpäin. Yhtye päätti kuitenkin jatkaa pätkivästä laulusignaalista huolimatta settiään vielä ”Eläimen kalun” läpi, jonka jälkeen Ylppö alkoi vasta huhuilla kappaleiden välissä lavatekniikan tukea todelliseksi ongelmaksi äityneen äänentoisto-ongelman ratkaisemiseksi. Syystä tai toisesta asiasta tehtiin kuitenkin tarpeettoman suuri numero, joka vaivasi erityisesti setin toista neljännestä.
Yhtye runnoi päättäväisesti vielä kappaleen ”Toinen puoli”, jonka se oli kaivanut naftaliinista debyyttialbuminsa sessioiden ylijäämäraidan ominaisuudessa neljänkymmentä vuotta valmistumisensa jälkeen. Viimein kun mikkiongelma saatiin korjattua, PA-miksauksen laulusoundi kirkastui, voimistui, ja eräät torstai-illan setin kohokohta-esityksistä, ”Metalliset kasvot” sekä ”Ennustus” kuulostivat taas helvetin hyvälle.
Musta Paraati on siitä harvinainen yhtye, että sen niinkin legendaarisen maineen rinnalla yhtyeen uudet kappaleet eivät tunnu kalpenevan vanhan tuotannon rinnalla. Erinomaisia esimerkkejä tästä ovat Helsingissä vasta toisen julkisen esityksensä saanut, piakkoin singlenä julkaistava, erinomaisesti tähän päivään temaattisesti tuotu ”Silmät” sekä ensimmäisistä Ylpön aikaisista biisisessioista, vuodelta 2014 settiin valikoitunut ”Uusi musta”. Jopa niinkin kelvolliset alkuaikojen biisit kuin ”Nukke” ja varsinaisen setin päättänyt ”Hyvää yötä” tuntuivat jäävän edellämainittujen, uudempien teosten varjoon.
Loppusetissä vaikutuksen tekivät Alunperin Njassan tulkitsema ”Johtaja” ja väkevän basso-rumpu-pumppauksen ja upeiden kosketinmelodioiden ristitulessa syntyvä ”Myrsky nousee”, jota varten Ylppö huuteli ja kutsui yleisön joukosta todistetusti lymyillyttä Laman Epeä, biisin originaaliversion laulajaa, tulkitsemaan biisin kanssaan. Tällä kertaa kuitenkin turhaan. Encorena kuultu, maanisen makaaberisti tamppaavat ’Paraati-anthemit’, ”Kädet” ja ”Romanssi” sekä Ylpön aikainen ”Uudet juhlat” todistivat Mustan Paraatin elävän seniorivuosinaan ehkä parasta aikaansa.
Eräiden puritaanien mielestä Mustan Paraatin ei ehkä koskaan olisi pitänyt tulla takaisin alkuperäisen vokalistin, alunperin kaikenlaista markinoinnillista menestystä karsastaneen Jore Vastelin -vainaan muistoa vaaliakseen. Todellisuus on kuitenkin, että juuri tällaiset luonnollisen evoluution sanelemat miehistönvaihdokset ovat mahdollistaneet erään maamme järisyttävimmän kulttibändin uuden elämän ja paluun lavoille oikein hyvässä iskussa. Ja mikä parasta; se on synnyttänyt Mustan Paraatin kohdalla uusien huippulaatuisten biisien luomistyöjatkumon, jolle emme ole vielä nähneet päätepistettä.
Setti:
- ”Ajatus” / ”Muukalainen”
- ”Peilitalo”
- ”Eläimen kalu”
- ”Toinen puoli”
- ”Metalliset kasvot”
- ”Ennustus”
- ”Silmät”
- ”Uusi musta”
- ”Nukke”
- ”Myrsky nousee”
- ”Johtaja”
- ”Hyvää yötä”
- ”Kädet” (encore)
- ”Romanssi” (encore)
- ”Uudet juhlat” (encore)