”Tuonen syvimmistä syövereistä” – arviossa Obituaryn Dying of Everything

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 8.1.2023

Erääksi genrensä klassisimmaksi vuosikymmenten saatossa muotoutunut Floridan kuolonkööri Obituary on päässyt yhdenteentoista kokopitkään albumiinsa. Rujoa ruhjomista tarjoileva kiekko kantaa nimeä ”Dying of Everything”. Viime kuukausien aikana tekemiensä ensilevyjensä ”Slowly We Rot” ja ”Cause of Deathin” juhlistamiskiertueiden myötä yhtye on löytänyt varhaisvuosiensa materiaalinsa uudelleen läpi kaluamisensa myötä tuoretta ryönää ja uutta inspiraatiota kyseisen albumin kappaleiden kirjoittamiseen.

Matalavireisenä, törkyisenä speed thrashinä kipakoissa nopeuksissa sahaava ”Barely Alive” aloittaa kuolonsaunan rempsakan murhaavasti Possessedin ja Slayerin henkeen. Vokalisti John Tardy ärisee vanhaan tuttuun kituvalta kuulostavaan tyyliinsä. Rumpali Donald Tardyn ja basisti Terry Butlerin pidättelemätön panssarivaunukompin tahtiin jyhkeään grooveen ampaiseva videobiisi ”The Wrong Time” edustaa puolestaan perinteisemmän laidan raskaampaa Obituarya. Kitaristikaksikon, Ken Andrewsin ja Trevor Perezin vahvalla diskanttisäröllä varustettu kitaravalli kuulostaa yhtä riipivältä niin stereokuvassa kuin vanhoina kunnon Morrisound-studion päivinä.

Albumin yllättävin tyyliliike on alternative metalin puolelle kallistuva ”Without A Conscience”, jonka Biohazard-tyyppinen, räppirytminen rakenne ja vokalisti Tardyn hokemat ovat sinällään piristävä uudistus Obituaryn kuolonlouhinnan lomassa. Celtic Frostille tyypillisiä, jäyhän raskaita riffiaineksia kierrättävä ”War” on eräs albumin raskaimpia biisejä. Biisin kompastuskiveksi koituu ainoastaan saman parin riffin kierrätyksen myötä kappaleen liiallinen pituus. ”Dying of Everything” palauttaa kiidon speed-thrashin keskitempoisen rähjäiseen moodiin avausraidan malliin, mutta pykälää maltillisempana. Kappaleen puolestavälistä eteenpäin hidastuva tempo ja outron mosh-osuus tasapainottavat ja yksilöllistävät kappaletta olennaisesti. Absoluuttista rankkuutta tavoittelevalla nuoren – ’Creeping Death -mosh-poljennolla’ eteenpäin jyystävä ”My Will To Live” onnistuu missiossaan puolittain liiallisten riffien toistomäärien ja rytmikitaran wah-pedalin pumppaamisen alkaessa rasittaa ja painaa reilun viisiminuuttisen kappaleen loppua kohti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Albumi ei kuitenkaan jaksa kantaa koko mitaltaan samalla teholla. Tasapaksu tuplabassaritykitys ”By the Dawn” jää albumin mitäänsanomattomimmaksi kappaleeksi yhdessä alkukantaista Hellhammer-louskutusta tavoittelevan ”Weaponize the Haten” kanssa. Hatebreed – Pro Pain -osaston tapaan raskaasti laukkaavaa groovaavuutta sisältävä ”Torn Apart” paaluttaa oikein kunnolla ja palauttaa albumin linjan taas laadukkaammaksi. Päätösraita ”Be Warned” kirnuaa doomin sekaisen sludgecoren syvimmissä suonsilmäkkeissä päättäen albumin Obituarylle miellyttävän poikkeuksellisella tavalla.

”Dying of Everything” on tasokas Obituary-albumi, jonka tahdissa niskat saa kipeäksi hyvin helposti. Musiikillisesti se yltää myös yhtyeen laadukkaimpien albumien neljännekseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy