Tuottaja Flemming Rasmussen tuo Metallican ”…And justice for all” -levyn bassoraitojen mysteeriin uutta valoa

Kirjoittanut Teppo Reinikainen - 15.8.2017

Bassoraitojensa heikkoudella koko lähes 30-vuotisen olemassaolonsa ajan kummastuttanut Metallican klassikkoalbumi ”…And justice for all” on jälleen noussut otsikoihin juuri kyseisen aiheen tiimoilta. Jason Newstedin panoksen katoamisesta 2015 vastuun ottaneen Lars Ulrichin sekä levyn pohjan puuttumisen nyöränä myöntäneen James Hetfieldin lisäksi, omia ajatuksiaan jakaa Alphabetallican podcastissa myös yhtyeen neljän ensimmäisen albumin tuottaja Flemming Rasmussen.

Rasmussen kertoi albumin ensimmäisen version bassolinjojen olevan peräti fantastisia ja kertoi Newstedin täyttäneen tuolloin melko vastikään edesmenneen Cliff Burtonin saappaat ansiokkaasti. Tästä huolimatta albumin miksauksesta vastanneet Steve Thompson ja Mike Barbiero päättivät aluperäisen miksauksen kuultuaan hiljentää basson osuus nykyiseen. Päätöksen syy oli sen vuoksi runsaasti kritiikkiä saaneelle Rasmussenille mysteeri, joskin hän arvelee Thomsonin ja Barbieron surreen vielä tuolloin Burtonin kohtaloa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Rasmussenin mukaan albumin äänimaisema on kuitenkin vaikuttanut lukuisiin myöhempiin metalliyhtyeisiin ja hän pyytelee anteeksi joka kerta kuullessaan albumin bassosaundeja jäljiteltävän.  Miehen omaatuntoa keventänee toivon mukaan kuitenkin se, että Metallica julkaisee vuoden vaihteessa uudelleen masteroidun version kyseisestä albumista, jolloin Newstedin panoskin on mahdollista saada kuuluviin.

Koko podcastin voit kuunnella täältä:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy