Ukrainan käärme luo nahkansa uudelleen – arviossa Jinjer-yhtyeen odotettu pitkäsoitto ”Macro”
Ei heti tule mieleen muuta vientituotetta Ukrainasta kuin Jinjer. Toki globaalilla tasolla maa on tunnettu kaikesta muusta – hyvässä ja pahassa, mutta Jinjer on ehdottomasti sieltä paremmasta päästä. Nelihenkinen yhtye on sen verran kiertänyt jo maailmaa, että kenellekään ei pitäisi olla epäselvää, minkälaisesta yhtyeestä on kyse.
Edellinen pitkäsoitto ”King of Everything” julkaistiin jo vuonna 2016, ja käsillä olevaa yhdeksän kappaleen mittaista ”Macro”-albumia edelsi ainoastaan vuoden 2019 alkupuolella julkaistu ”Micro”-EP. Joten hirveän aktiivinen ei yhtye ole levytysten suhteen ollut. Keikkailua on toki harrastettu sitäkin enemmän, jotta nimi ei unohdu. Suomessakin useamman kerran poikennut yhtye on aina odotettu vieras, ja ”Macroa” on varmasti odotettu vielä enemmän. Kukin tyylillään, ja ”Macro” todellakin on sitä. Jinjeriä juuri kuin vain Jinjer osaa ja taitaa. Vai onko sittenkään näin?
Levyn ensimmäinen single ”Judgement (& Punishment)” kiteyttää levyltä huokuvaa teemaa kuulijalle. Yhtyeen laulaja Tatiana Shmailyukin mukaan ihmisillä on tapana kohdella kaikkea tuntematonta ja uutta kyseenalaistamalla ja hyökkäävästi aina tuhoamiseen saakka. Kun tämä kuitenkin iskee takaisin puolustautuakseen, se voi olla kestämätöntä. Jokainen reaktio aiheuttaa vastareaktion. Edellä mainitussa kappaleessa rauhoitutaan myös lähes reggae-rytmien äärelle. ”Retrospection”-biisillä kuullaan mielenkiintoisesti myös Jinjeriä heidän omalla äidinkielellään. Albumin toinen singlejulkaisu ”On the Top” myös avaa levyn mutta vaatii heti alkuunsa hieman totuttelua.
Sellainen on oikeastaan koko levy. Totuttelua. Jinjer on luonut aikaisemmilla julkaisuillaan sen pohjan, miltä se kuulostaa, tai pitäisi kuulostaa, mutta ”Macrolla” yhtye on luonut nahkansa uudelleen. Ukrainan käärme on herännyt horroksesta, luonut nahkansa ja on valmiina iskemään hampaansa kuulijan ihon alle. Levy kuulostaa tuoreelta, vihaiselta ja rehelliseltä.
Edelliseen EP-julkaisuun totuttautuneille voi tulla hieman yllätyksenä albumin suoraviivaisuus verrattuna ”Micron” viipyilevään ja niin ikään taiteellisempaan ilmaisuun. Laulaja Shmailyukin ulosanti on myös hyvin paljon synkempää ja puhtaiden vokaalien osuus pikaisesti hoidettu. Onhan tähän levyyn kyllä pieni totutteleminen, ja vaikka kaikki kappaleet ovat yli neliminuuttisia, ovat ne ohi aivan liian äkkiä.
Tatiana Shmailyukin uskomattomien vokaalien lisäksi Eugene Abdukhanovin progressiiviset bassokuviot ovat edelleen levyn kantava voima, Roman Ibramkhalilovin kitaran ja Vlad Ulasevichin rumpujen antaessa taustaräimettä sen minkä kerkeävät. Levyn kaikki osuudet on soitettu myös mahdollisimman ”orgaanisesti” käyttämättä yhden yhtä digitaalista elementtiä – kaikki soundi lähtee soittimista.
”Macro” sisältää huomattavasti, vokaaleista kitarariffeihin, synkintä ja raa’inta Jinjeriä tähän saakka. Pitkäsoitto on likimain täydellinen vastakohta alkuvuodesta julkaistulle ”Micro”-EP:lle, ja se tuo esiin huomattavasti suoraviivaisempaa yhtyettä. Jinjer iskee vasten kasvoja, nollaa odotukset ja pistää kuulijan hymyilemään – tämä on jotain uutta ja uskomatonta – jotain niin tuttua, mutta silti uutta ja tuoretta. Nykypäivänä on vain ilo huomata, että törmää julkaisuun, joka ei todellakaan kuulosta siltä samalta vanhalta, vaan riskejäkin muistetaan ottaa, ettei pääse tylsistymään. Liian moni turvautuu vain siihen tuttuun ja turvalliseen kaavaan. Jinjerin taito yhdistää vanhaa ja uutta sekä sekoitella erilaisia tyylejä on vertaansa vailla ja kulminoituu upeasti ”Macrolla”.
9-/10
Kappalelista:
1. On the Top
2. Pit of Consciousness
3. Judgement (&Punishment)
4. Retrospection
5. Pausing Death
6. Noah
7. Home Back
8. The Prophecy
9. lainnereP