Universal Music Groupin metalli-artistien tuotanto saattaa poistua TikTokista – kyse lisensointisopimuksen päättymisestä
Videosovellus TikTokin ja levy-yhtiö Universal Music Groupin välinen lisensointisopimus päättyi 31. tammikuuta. Osapuolten väliseen uuteen sopimukseen ei ole vielä päästy, ja taisto uudesta sopimuksesta jatkuu. Lisensointisopimuksen päättymisen johdosta TikTokista on jo poistettu Universal Music Groupin tämän hetken suosituimpien artistien kuten Taylor Swiftin ja Draken kappaleita.
TikTok on tällä hetkellä yksi levy-yhtiöiden tärkeimmistä mainostyökaluista. Alustalla mainostaa musiikkia niin isot kuin pienetkin artistit. Metallibändit ovat myös hyödyntäneet TikTok-mainontaa ja ovat sitä kautta onnistuneet levittämään musiikillista ilosanomaansa uudelle sukupolvelle. Nyt Universal Music Groupin suurimpien metalli- ja rockyhtyeiden musiikki voidaan joutua kuitenkin poistamaan alustalta, jos yritykset eivät löydä yhteisymmärrystä uudesta lisensointisopimuksesta.
Universal Music Groupin metalli- ja rock-yhtyeiden katalogi sisältää yhtyeitä kuten Aerosmith, Beastie Boys, Black Sabbath, Blink-182, Bon Jovi, The Cure, Eagles, Enter Shikari, Fleetwood Mac, Ghost, Jane’s Addiction, Jimi Hendrix, The KIllers, KISS, Korn, Linkin Park, Metallica, Pearl Jam, The Rolling Stones, Sleep Token, U2 ja Within Temptation.
Jos sopimuskeskustelut menevät täysin karikolle, voidaan myös Universal Music Groupin alaisuudessa toimivien pienempien levy-yhtiöiden musiikki poistaa alustalta.