Universal Music on tehnyt sopimuksen kouluttaakseen tekoälyä luomaan ”ultra-korkean laadun vokaalimalleja” levy-yhtiön kiinnittämistä artisteista
Maailman suurin musiikkiyhtiö Universal Music on tehnyt sopimuksen tekoäly-startup Soundlabsin kanssa luodakseen ”virallisia ultra-korkean laadun vokaalimalleja artisteille käyttämällä heidän omia äänidatojaan harjoitteluun, heidän säilyttäessä samalla omistusoikeuden ja antaen täyden taiteellisen hyväksynnän ja kontrollin lopputulokseen.”
Lyhyesti sanottuna sopimus sallii levy-yhtiöön kiinnitettyjen laulajien kouluttaa tekoälymalleja omilla äänillään, mikä tarkoittaa, että Jon Bon Jovi – ainakin teoriassa – voisi äänittää uuden albumin käyttämällä tekoälyn tuottamia vokaaleja ilman, että hänen täytyisi itse äänittää laulujaan. Sopimus varmistaa, että artistit säilyttävät omistusoikeuden tuloksiin ja saavat täyden taiteellisen hallinnan niiden käytölle, joten kuka tahansa ei voi tehdä uutta Bon Jovi -albumia.
Lehdistötiedotteessa Universal Music sanoo: ”Se antaa artisteille ja tuottajille mahdollisuuden tutkia huipputason vokaalimuunnoksia, mukaan lukien voice-to-voice, voice-to-instrument, speech-to-singing, language trasposition ja monia aiemmin mahdottomia vokaalimuunnoksia. Yhdessä UMG ja SoundLabs tekevät yhteistyötä mahdollistamaan UMG-artisteille räätälöityjen vokaalimallien luomisen, jotka ovat saatavilla vain heidän yksinoikeudellisiin luoviin käyttötarkoituksiinsa, eivätkä yleisön saataville.”
”On valtava kunnia työskennellä edistyksellisesti ajattelevan ja luovasti suuntautuneen Universal Music Groupin kanssa”, lisää Soundlabsin perustaja BT, jonka musiikkifanit saattavat muistaa vuoden 1986 hitistä ”Blue Skies”, jolla esiintyi Tori Amos. ”Uskomme, että musiikin luomisen tulevaisuus on selvästi ihmisten.”
”Tekoälyllä, kun sitä käytetään eettisesti ja siihen koulutetaan yhteisymmärryksessä, on Prometheuksen kyky avata ennennäkemättömiä uusia luovia näkemyksiä, vähentää kitkaa luovassa prosessissa ja demokratisoida luovuus artisteille, faneille ja luojille kaikilta aloilta.”
”Suunnittelemme työkaluja, jotka eivät korvaa ihmistaiteilijoita, vaan vahvistavat inhimillistä luovuutta.”
Soundlabs kuvailee tuottavansa ”eettisesti koulutettuja tekoälytyökaluja muusikoille, jotka antavat vallan muusikoiden käsiin ja pitävät sen siellä”, mutta tekoälyn käyttöä on ehdoteltu kiistanalaisemmin muualla.
Uudessa Classic Rock -lehden numerossa Peter Frampton kertoi äskettäisistä suunnitelmista julkaista AI-avusteisia Humble Pien -äänityksiä, joissa käytetään ”uusia” lauluosuuksia edesmenneeltä laulajalta Steve Marriottilta:
”Jos he (tekoälyteknikot) voivat tehdä sen Stevelle ja he ovat tehneet sen minulle, mitä seuraavaksi? Kuinka pitkälle he menevät?” sanoo Frampton. ”Minusta tällaiselle väärennökselle ei ole sijaa. Jonkun kuolemattoman äänen käyttäminen muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen on yksinkertaisesti väärin.”