Uusia tuulia ja inspiraatioita – haastattelussa Issuesin basisti Skyler Acord
Yhdysvaltalainen metalcorea ja RNB-musiikkia yhdistävä Issues julkaisee lokakuun 4. päivänä Rise Recordsin kautta järjestyksessään kolmatta levyään, joka kantaa nimeä ”Beautiful Oblivion”. Kaaoszine tavoitti bändin basisti Skyler Acordin ja jututti häntä levyn teosta. Voit lukea haastattelun tästä:
Lämpimät terveiset täältä Suomen suunnasta! Kuinka syksy on alkanut bändin osalta?
Skyler Acord: Syksy on mennyt hyvin toistaiseksi, olemme saaneet julkaistua mukavasti materiaalia levyn tiimoilta. ”Tapped Out” tuli ulos kesän lopuilla, ”Drink About It” taas juuri hiljattain ja seuraava sinkku saattaa olla ulkona jo ennen tämän haastattelun julkaisua. Odotamme sitäkin innolla, saimme sille hienon videonkin kasaan.
Teemme tätä haastattelua, koska bändinne on julkaisemassa uutta ”Beautiful Oblivion” -levyä lokakuun 4. päivänä Rise Recordsin kautta. Ennen levyyn syvemmin menemistä, voisitko kertoa levyn sävellysprosessista, ja erosiko se aiemmista levyistänne?
Skyler Acord: Tämän levyn säveltäminen oli hyvinkin erilaista. Ensimmäinen levylle sävelletty kappale ”Without You” syntyi jo ”Headspace”-levyn aikoihin, mutta emme osanneet tehdä kappaleella mitään, sillä emme olleet vielä tulleet lopputulokseen Michaelin (Bohn) tilanteesta bändissä. Kävimme läpi koko levysyklin harmitellen sitä, ettemme voineet tehdä kappaleella mitään, mutta Michael-tilanteen tapahduttua pääsimme palaamaan takaisin kappaleen ääreen. Seuraavaksi levylle sävelletty ”No Problem” oli ikään kuin pohjantähtemme, sillä se oli helposti RnB-vaikutteisin kappaleemme siihen asti. ”Here’s to You” sävellettiin heti sitä seuraavana päivänä, ja kummankin lopputulos oli hyvin aggressiivinen ja energinen, ja halusimme jatkaa sillä linjalla sävellyksessä. Ennen sitä emme oikein tienneet, mitä halusimme tehdä, mutta sen jälkeen kaikki klikkasi. Vaikeinta oli saada soittimemme mätsäämään RnB-elementtien kanssa, sillä emme kuitenkaan halunneet vain säveltää pop-levyä. Lopputuloksena oli kuitenkin viitisenkymmentä kappaletta, jotka karsimme kolmeentoista, ja levy on ehdoton paras näistä viidestäkymmenestä kappaleesta.
Kolmannen levyn sanotaan usein olevan se merkittävin levy bändin urassa. Loiko tämä teille mitään paineita materiaalin suhteen ja tuntuuko, että olisitte vasta nyt oikeasti löytämässä identiteettiänne bändinä?
Skyler Acord: En tiennyt tämän olevan niin yleinen asia, mutta olen samaa mieltä. Toisen levyn jälkeen bändit yleensä vaipuvat pieneen lamaan, jonka jälkeen täytyy palata lähtöruutuun hetkeksi. Jälkeenpäin ajateltuna meillä kävi tuuri ensimmäisen kahden julkaisumme (”Black Diamonds” -EP, ”Issues” -LP) kanssa, sillä emme lähteneet miettimään mitään liikaa – lähinnä kokeilimme sekoitella muutamaa genreä ja satuimme tekemään jotain, mitä kaikki eivät olleet välttämättä aiemmin kuulleet. ”Headspace”-levyllä me vain menimme eteenpäin ja sävelsimme säveltämisen takia, ja vaikka moni pitääkin levystä, itse huomaan sitä kuunnellessa, kuinka vähän ideoita bändillä oli. Sen jälkeen lähtöruutuun palaaminen ja harkitummin säveltäminen loi paljon paineita, koska tiesimme levyn olevan tärkeä. Siksi sävelsimmekin niin paljon materiaalia: halusimme levyn olevan hyvä ja koemme vihdoin oikeasti löytäneemme identiteettimme bändinä. Tältä kuulostamme vuonna 2019.
Uusi levy on taas jälleen sekoitus genrejä. Koetteko tämän olevan bändin suurimpia vahvuuksia, vai koetteko koskaan sen vaikeuttavan esimerkiksi keikkamyyntiä? Mistä suunnasta otatte vaikutteita?
Skyler Acord: Sanoisin sen olevan bändin suurimpia vahvuuksia, sillä voimme ideioiden käydessä hieman vähiin lähteä hakemaan inspiraatiota mistä tahansa sekamelskamme suunnasta. Esimerkki: 9/10 raskaista kappaleista sisältää breakdownin bridgessä. Mutta entä jos päätätkin sisällyttää gospel-bridgen sen tilalle? ”Headspacella” löytyy kohta josta tuli kantrimpi, ja johonkin väleihin voi yhtä hyvin laittaa juuri breakdownin. Meillä on siis paljon työkaluja, ja itse ainakin rakastan ottaa eri musiikin lajien kliseitä ja asettaa ne uuteen konteksiin. Silloin se on jotenkin tuttua, mutta on kuitenkin myös uutta ja freesiä. Vaikutteita otamme taas hyvin monesta paikasta. Katatonia, Loathe, Lotus Eater ja moni nuorempi bändi ovat olleet raskaamman musiikin ohella iso asia meille, kun taas kevyemmän musiikin osalta Cocteau Twins, The 1975, Prince ja vaikka mitä.
Michael Bohn poistui bändistä vuonna 2018. Ajattelitteko korvaavanne hänet, vai oliko bändillä aina mielessä jatkaa nelihenkisenä?
Skyler Acord: Oli heti selvää, että jatkaisimme neljänä. Me itse tiesimme, mitä olimme tekemässä kun erotimme Michaelin, kun fanimme taas eivät välttämättä ajatelleet samaa. Ymmärsimme miksi näin oli, sillä meillä itsellämme oli siinä vaiheessa jo musiikkia valmiina, joka ei sisältäisi häntä. Halusimme ehdottomasti sisältää muutakin kuin puhdasta laulua, mutta halusimme sitä juuri tietyissä kohdissa, eikä olisi ollut järkeä, jos yksi jäsenistämme keskittyisi vain siihen. Toinen tärkeä asia oli se, että Michael lopetti harjoittelemisen ja alkoi hiljalleen kuulostaa huonommalta, ja omasta mielestäni AJ:n ääni sopii bändille paremmin.
Minkälaisia teemoja ja aiheita levyn sanoituksista löytyy? Onko levyllä itsessään yhtenäistä teemaa?
Skyler Acord: ”Beautiful Oblivion” -levyn teemana – jonka huomaa osittain jo kansikuvasta – on pakeneminen. ”Headspace”-levysyklin ja jäsenen erottamisen jälkeen otimme pienen tauon kiertämisestä, ja otimme sen takia taloudellisesti takkiin. Oli paljon läpikäytävää, mutta kaiken tuon keskellä meitä ajoi eteenpäin ajatus itseemme uskomisesta ja siitä, että voimme säveltää materiaalia, joka voisi nostaa meidät sieltä ylös. Uskon – tai ainakin toivon – onnistuneemme siinä, ja ”Beautiful Oblivion” edustaa tätä hyvän paikan löytämistä musiikin kautta. Levyn viimeinen kappale, nimikkokappale ”Beautiful Oblivion” etenkin käsittelee tätä. Yleistä teemaa levyllä ei juuri ole, mutta levy käsittelee kaikenlaista, mitä olemme käyneet tässä välissä läpi. ”Flexing” kertoo taloudellisista ongelmista ja ”Find Forever” taas vaimostani, sillä menin naimisiin pian ”Headspacen” julkaisun jälkeen. Yritimme yleisesti saada levystä paljon henkilökohtaisemman, sillä ”Headspace” tuntui olevan yhtä tappelua.
Olette maininnut Kornin suurena vaikuttajana bändille. Bändi oli aikanaan hyvin rajoja rikkova ja oli alkuaikoinaan hyvin ulkopuolinen metallipiireistä ennen suosiotaan. Koetko, että bändinne olisi kokenut samaa?
Skyler Acord: En varsinaisesti. En sanoisi metallipiirien olevan yhtä voimissaan kuin ennen, vaikka ovatkin edelleen hyvin konservatiivisia ja suojelevaisia, mutta olemme itse lähinnä kohdanneet mukavia ihmisiä. Kysyitkin aiemmin kiertueiden buukkaamisesta, joka on meidän osaltamme aina ollut hauskaa, sillä voimme käytännössä kiertää kenen tahansa kanssa. Haluammekin ajatella, että koska sekoitamme niin paljon materiaalia keskenään, voisimme periaatteessa kiertää jopa Meshuggahin kanssa. Eli en sanoisi meidän kohdanneen ongelmia tämän suhteen.
Miten näette Spotifyn kaltaisten suoratoistopalveluiden vaikuttavan artisteihin? Onko siitä ollut teille haittaa vai hyötyä?
Skyler Acord: En oikein osaa väittää sen olevan niin mustavalkoista. Jos vuosi olisi 1999 voisimme olla miljonäärejä, mitä emme ehdottomasti ole juuri nyt. Spotifyn järjestelmä rahan suhteen on melko kamala bändeille, eikä moni saa reilua osuutta rahoista, mutta näkyvyyden osalta se on ehdottomasti hieno asia bändille. Ennen oli vain muutama massiivinen bändi, jonka ohella kaikki muut olivat pieniä, mutta nykyään suuremmalla määrällä ihmisiä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi. On yksinkertaisesti helpompaa lähteä listaamaan monia bändejä kerrallaan, sillä Spotifyn kaltaiset palvelut ovat ehdottomasti tehokkaimpia keinoja löytää uutta musiikkia nykypäivänä.
Miltä bändin tulevaisuus näyttää ja minkälaista sanoisitte Euroopassa kiertämisen olevan? Onko se helpompaa kuin jenkeissä, vai oletteko suositumpia sielläpäin?
Skyler Acord: Toivottavasti tämä levysykli vie meidät uran seuraavaan vaiheeseen. Nautin tekemisestä ja kiireisenä pysymisestä, ja Euroopassa kiertäminen on ehdottomasti osa sitä. Siellä kiertäminen on toki hieman vaikeampaa, mikä saattaa johtua siitä, ettemme käy siellä tarpeeksi usein, mutta rakastamme siellä käymistä silti. Olemme kuitenkin suositumpia Yhdysvalloissa, ja ilman sitä fanikuntaa emme pääsisi Eurooppaan kiertämään. Eli kiitokset teille!
Valitettavasti ette ole vieläkään päässeet tänne Suomeen keikan muodossa. Onko mitään, mitä haluaisit näin haastattelun lopuksi sanoa suomalaisille faneillenne?
Skyler Acord: Suuri osa siitä, että emme ole siellä vielä käyneet johtuu siitä, kuinka vaikeaa meille on päästä kiertämään Euroopassa. Tällä hetkellä asiat tuntuvat kuitenkin olevan hyvässä nosteessa, ja haluaisin ehdottomasti päästä siellä pian käymään. Minussakin virtaa viikinkiverta ja olisi hauskaa tavata veljeksiäni ja juoda simaa yhdessä!