Vader
Puolalainen death metalin veteraani Vader julkaisee järjestyksessään jo kymmenennen albuminsa nimeltään “Tibi Et Igni” toukokuun 30. päivä Nuclear Blast Recordsin kautta. Kaaoszine tavoitti puhelimen välityksellä yhtyeen varsin puheliaan ja rennon oloisen vokalisti-kitaristi Piotr ”Peter” Wiwczarekin, jonka kanssa keskustelimme mm. Puolan äärimetalli-scenestä, yhtyeen uudesta albumista sekä bändin odotuksista tulevaa Steelfest Open Air –keikkaa kohtaan. Lue lisää nähdäksesi haastattelu kokonaisuudessaan.
Morjensta. Kuinkas vuosi 2014 on otettu vastaan Vaderin leirissä?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Vuosi on ollut äärimmäisen kiireinen. Aloitimme nauhoittamaan uutta albumiamme jo vuoden 2013 joulukuussa, mutta saimme sen valmiiksi vasta joskus tammikuun lopulla. Sen jälkeen olemmekin sitten valmistelleet albumin julkaisua ja miettineet yhtyeen tulevaisuudensuunnitelmia kiertueiden sun muiden osalta. Meillä oli myös muutama keikka tuossa hetki sitten, joten saimme muutaman keikan soiteltua kun edellisistäkin alkoi jo olla sen verran paljon aikaa. Nyt olen aloittanut tekemään haastatteluita ”Tibi Et Igni” albumiin liittyen, joten aika kiireistä on tähän asti ollut. Uusi albumimme on meille prioriteetti, joten emme aio kauheasti soitella keikkoja ennenkuin se tulee ulos.
Eli nyt on vuorossa se tylsä ja ”virallinen” osuus, kun joudut antamaan haastatteluita aamusta iltaan levyyn liittyen?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Tottakai sitä itse artistina toivoisi vain saavansa soittaa keikkoja ja olla tien päällä koko ajan, mutta tämä on ihan yhtä tärkeä osa kokonaisuutta kuin myös itse soittaminenkin. Tiedän kuitenkin, että uusi albumimme on meidän kymmenentemme, ja tavallaan myös siten merkkipaalu myös itse yhtyeelle, joten tottakai joudun myös antamaan haastatteluita siihen liittyen. Haastattelujen antaminen on tavallaan erilaista hauskuutta soittamisen sijaan. Tottakai metalli on minulle livekeikkoja, mutta olen myös kiitollinen, että yhtyeemme saa vielä 30 vuoden jälkeenkin näin paljon huomiota eri puolilla maailmaa.
Uranne aikana olette myös käyneet Suomessa lukuisia kertoja. Mitä itse pidät Suomesta keikkapaikkana? Soititte viimeksi Jalometallissa muutama vuosi takaperin.
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Tykkään soittaa Suomessa. On todella vaikea erottaa keikkoja toisistaan, mutta yleisesti ottaen meillä on aina ollut Suomessa hauskaa. Meillä on siellä paljon tuttuja, ja yleisö tuntuu todella tykkäävän metallista.
Olette tulossa kesällä Steelfest Open Airiin. Millaisia odotuksia itselläsi on keikan suhteen ja mitä fanit voivat keikalta odottaa?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Valitettavasti tulemme sinne ennenkuin uusi albmimme on julkaistu, joten emme aio soittaa kappaleita siltä todennäköisesti ollenkaan Suomessa. Julkaisemme kuitenkin huhtikuun 18. päivä ”Go To Hell” nimisen, kaksi kappaletta sisältävän EP:n, jonka materiaalia aiomme Suomessa teille soittaa. Alamme soittamaan uuden albumin kappaleita vasta syyskuussa, kun aloitamme Euroopan kiertueemme Puolasta. Kesän aikana soitamme setin, joka koostuu suurimmaksi osaksi vanhoista kappaleista, mutta se sisältää myös muutaman kappaleen tulevalta albumilta.
Haluamme antaa faneille aikaa sisäistää uudet kappaleet, ja myös itsellemme aikaa opetella ne kunnolla ennen kuin alamme niitä livenä ihmisille soittamaan. Annamme sille kesän aikaa, jotta ihmiset ehtivät päästä kunnolla kappaleisiin sisälle ja sitä kautta myös pystyvät nauttimaan niistä livenä, kun ne ovat jo entuudestaan tuttuja.
Uusi albuminne on latinaksi ”Tibi Et Igni” (englanniksi ”For You and Fire”) ja se ilmestyy toukokuun 30. päivä Nuclear Blast Recordsin kautta. Mistä keksitte nimen albumille?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Albumin nimi on tosiaan latinaa kuten mainitsit, ja se viittaa tuleen. Uuden albumimme kappaleet käsittelevät tulta sen eri muodoissa ja merkityksissä, joten mielestäni albumin nimi kuvastaa loistavasti itse albumin sisältöä. ”Tibi Et Igni” –lausetta käytettiin myös ennen vanhaan, kun haluttiin pitää jokin asia salaisena ja täysin itsellään, joten albumin nimellä on tavallaan kaksi eri merkitystä.
Modernissa maailmassa nykypäivänä ainakin itsestäni tuntuu siltä, että kukaan ei pidä enää mitään asioita omana tietonaan, vaan jakavat kaiken ystäviensä kanssa vaikkapa esimerkiksi Facebookin kautta. Mielestäni ihmiset ovat tavallaan menettäneet oman ”hahmonsa”, koska kaikki asiat nykyään jaetaan yleisesti ihmisille, eikä mitkään asiat pysy täysin omana tietona ja salassa maailmalta. En tarkoita tällä sitä, että pitäisi olla jotain pahoja salaisuuksia tai sellaisia, mutta en vain itse ymmärrä tuota, että halutaan jakaa jokainen asia kaikkien maailman ihmisten kanssa vaikkapa Twitterin tai Facebookin kautta.
Olen nähnyt ihmisiä jotka viettävät kaikki päivänsä tietokoneen edessä kertoen itsestään ja siitä, mitä ovat syöneet, pukeneet, tehneet tänään ja niin edelleen, ja mielestäni se on äärimmäisen surullista. Yritin itse viime vuonna pitää itseni ajan tasalla sosiaalisen median kautta ja päivitellä tuoreimpia kuulumisiani sinne, mutta tulin siihen tulokseen, että ketä oikeasti kiinnostaa se mitä puen aamulla päälleni, tai millaisen aamupalan syön kun herään tai muuta sellaista paskaa.
Aloin miettimään, että miksi ihmiset nykyään haluavat tavata kavereitaan virtuaalisessa maailmassa sen sijaan, että menisivät oikeasti vierailemaan toistensa luo ja tapaisivat heitä kasvotusten. Kun minä aloitin kuuntelemaan metallia, niin me kävimme kaveiden kanssa katsomassa konsertteja livenä ja todella vietimme aikaa yhdessä juoden olutta ja kuunnellen eri yhtyeitä.
Tämän takia siis valitsin kyseisen fraasin albumin nimeksi. Se siis kuvastaa kahta eri asiaa ja sillä on kaksi täysin eri merkitystä.
Toimit yhtyeessä kappaleiden kirjoittajana. Mistä saat ideoita yleisesti ottaen yleensä albumin kappaleisiin?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Poimin oikeastaan ideoita koko ajan, kun olen kiertueilla tai muuten vain seuraan maailman menoa. Muusikin suhteen jos mieleeni tulee hyvä riffi, niin yleensä nauhoitan sen heti iPhonellani ja myöhemmin alan käymään ideoitani läpi samalla, kun alamme kirjoittamaan albumia. En ole oikein koskaan osannut kirjoittaa kappaleita ollessani kiertueella, joten kirjoitan kappaleita vain omalla vapaa-ajallani silloin, kun saan sitä tehdä rauhassa ilman ulkopuolisia häiriöitä. Eli tavallaan kerään ideoita aina muutaman vuoden ajan puhelimeeni, ja alan sitten työstämään niistä uusia kappaleita kun kiertueemme kyseisen albumin kohdalta ovat loppuneet.
Jos musiikillisesti vertaat albumia edelliseen ”Welcome To The Morbid Reich” albumiin, niin mitkä näet näiden albumeiden suurimpana eroavaisuutena?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Kappaleiden tekijänä minun on aina hieman hankala vastata näihin kysymyksiin. Uudet kappaleet ovat tietenkin aina uusia, mutta joidenkin kappaleiden ideat saattavat ulottua jopa vuosien taakse, kun en vain ole kiireissäni ehtinyt työstää kyseisiä ideoita valmiiksi kappaleiksi asti. Tämän takia albumeillamme saattaa olla kappaleita, jotka ovat tavallaan saaneet ideansa aivan eri aikoihin toisiinsa verrattuna ja osa jopa ennen edellisen albumin julkaisua.
Nauhoitimme tämän albumin Hertz –studiossa, missä olemme aikaisemminkin nauhoittaneet albumeita, mutta nyt he olivat saaneet perustettua täysin uuden huoneen rumpujen nauhoittamista varten. He olivat käyttäneet paljon aikaa ja rahaa uuden huoneen tekemiseen, ja sen takia albumistamme tuli mielestäni hieman luonnollisempi ja parempi kokonaisuus tuotannollisesti.
”Tibi Et Igni” albumi on myös rumpalillemme James Stewartille ensimmäinen julkaisu studiossa meidän kanssamme. Hän saapui yhtyeeseen edellisen albumin julkaisun jälkeen ja hän on saanut soittaa kanssamme nyt muutaman vuoden ennen studioon menemistä. Tämä oli siinä mielessä hieman erilaista, että aikaisemmat rumpalimme ovat suurinpiirtein tulleet suoraan studioon nauhoittamaan albumia, joten emme ole kerinneet tutustua heihin hyvin ennen albumin nauhoittamista. Tällä kertaa kuitenkin James oli meille jo entuudestaan hyvin tuttu ja hän toikin paljon omia ideoitaan pöytään siinä vaiheessa, kun aloitimme nauhoittamaan albumin rumpuja nauhalle. Albumin rummuista tuli sen takia paremmat, että tunsimme toisemme jo entuudestaan hyvin ennen studioon menemistä.
Luin lyhyen tiedotteen, jossa kerroitte albumin olevan teidän ”raskain” julkaisunne tähän päivään mennessä. Miksi siitä tuli mielestäsi niin raskas?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: En yleensä tapaa kehua albumeitamme tällä tavalla, mutta olen oikeasti tällä kertaa todella tyytyväinen albumin lopputulokseen. Olen 100%:sti tyytyväinen siihen. Yleensä haluan aina muokata jotain asioita jopa sen jälkeen kun levy on saatu valmiiksi, mutta nyt olen siihen täysin tyytyväinen enkä haluaisi muuttaa sieltä mitään.
Minkä takia albumistamme tuli sitten niin raskas? Omasta mielestäni suurin syy siihen on se, että yritin todella parhaani mukaan saada itsestäni ensimmäistä kertaa Vaderin historiassa irti vokalistina kaiken sen, minkä pystyin. Tämä ei tokikaan tarkoita sitä, että muutin jotain asioita täysin, tai että Vader olisi johonkin muuttumassa. Halusin tuoda ulos myös hieman erilaisia sävyjä huutamisen kanssa sen sijaan, että olisin laulanut kaikki kappaleet samankaltaisella tyylillä. Viimeisessä kappaleessa ”The End” yritin tavallaan luoda kuin synkän puheen yhteen kohtaan, ja en ole koskaan yrittänyt mitään vastaavaa aikaisemmilla albumeillamme. Se on varmasti jotain uutta myös faneillemme.
Albumin kansitaide on Joe Petagnon käsialaa. Hän on tehnyt mm. Motörheadille logon. Miten päädyitte yhteistyöhön hänen kanssaan?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Joe on legenda metallipiireissä ja hän on tehnyt paljon loistavia kansia eri artistien kanssa. Saimme idean kysyä häneltä albumin kansitaidetta, ja meille tuli hieman yllätyksenä, että yhtyeemme oli hänelle tuttu ja hän oli seurannut yhtyettämme aivan sen alkuajoista lähtien. Soitin hänelle ja löysimme heti yhteisen sävelen. Puhuimme tuntikausia niitä näitä puhelimessa. Lähetin hänelle hieman albumin kappaleita sekä lyriikoita, ja hän puolestaan laittoi meille takaisin sitten muutamia ehdotuksia siitä, miltä albumin kansi voisi näyttää. Viiden päivän kuluttua hän lähetti meille ehdotuksia albumin kanteen liittyen ja hyväksyimme ne heti.
Miten kansi sitten kuvastaa albumia?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Vaderin kannet kuvastavat aina albumeita monilla erilaisilla tavoilla. Tästäkin kansitaiteesta pystyy hyvin lyriikoita lukemalla löytämään yhteneväisyyksiä sekä symboleita, jotka vain kaikista tarkkaavaisimmat sieltä löytävät. Mielestäni on hienoa säilyttää kansitaiteessa hieman mystiikkaa, joten en aio paljastaa tässä kohtaa vielä enempää vaan jätän sen kuuntelijoiden tulkittavaksi. Kaikki on tavallaan taidetta ja haluamme ihmisten itse saavan vaikutteita meiltä.
Kun perustitte yhtyeenne, suurin osa julkaisuista oli erilaisilla demokaseteilla tai vinyyleillä. Nykypäivänä suurin osa musiikista löytyy digitaalisena verkosta. Mitä itse ajattelet asiasta vanhan koulukunnan metallin fanina?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Maailma tietenkin muuttuu teknologian mukana, emmekä me sille tokikaan mitään voi. Kun aloitimme soittamisen ja halusimme soittaa kiertueella ollessamme kotiin, jouduimme etsimään jostakin lähimmän kolikkopuhelimen. Kun aloitimme soittamaan Vaderissa, nauhoitimme kaiken kaseteille, koska meillä ei ollut koskaan varaa vinyyleihin. Vinyylit olivat tuohon aikaan todella kalliita, ja vain harvalla oli niihin varaa Puolassa.
Meillä oli tapana tavata ystäviä ja matkustaa jopa toiselle puolelle Puolaa varta vasten sen takia, että saimme nauhoitettua jonkun demon jonkun kaverin kokoelmista. Jouduimme todella tekemään töitä, että saimme musiikkia, mutta se oli tavallaan myös erityistä ja hienoa aikaa.
Tuntuuko nyt siltä, että kaikki on tehty liian helpoksi?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Yritänkin kertoa tällä, että ei ihmisillä enää nykyään ole samanlaista intohimoa musiikkia kohtaan. Saatoimme matkustaa jopa seitsemän tuntia jonkun demon takia eikä se silloin tuntunut yhtään hullulta. Nykyään ihmiset katselevat bändien keikkoja kotisohviltaan Youtuben kautta, eivätkä vaivaudu edes klubille asti katsomaan kyseistä yhtyettä. Se on mielestäni hieman surullista, että ihmiset ovat niin laiskoja ja tottuneet saamaan kaiken nenänsä eteen. Eihän se koskaan palaudu entiselleen, mutta harva nykypäivän ihminen edes tajuaa, millaista se oli ennen. Jos siitä kertoo, se on vähä sama kuin juttelisi ihmisen kanssa joka puhuu täysin eri kieltä (naurua).
Vader tulee Puolasta, josta tulevat myös yhtyeet kuten Behemoth sekä Decapitated. Miten äärimetalli voi nykyään Puolassa? Onko se hyväksyttävämpää nykyään, kuin se oli aikoina jolloin aloititte?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Se ei ollut silloin hyväksyttävää, mutta ei se ole sitä kyllä vieläkään. Ei Puolassa ymmärretä vieläkään kauheasti äärimetallin päälle. Metallista tuli kuitenkin vuosien saatossa yleisesti hieman tunnetumpaa juuri isojen yhtyeiden, kuten Metallican ja Iron Maidenin takia, mutta äärimetalli on edelleen varsin negatiivisesti vastaanotettua täällä päin.
Mainitsemasi Behemothin Adam ”Nergal” Darski on täällä Puolassa varsin tunnettu, koska hän seurusteli tunnetun laulajan kanssa ja osallistui muutamaan suureen tv-sarjaan. Se teki hänestä todella tunnetun, ja toki sitä kautta myös Behemothista, mutta silti Nergal on yhtyettään tunnetumpi pelkkänä hahmona. Nergalin myötä ihmiset kuitenkin alkoivat kiinnostumaan enemmän metallista, ja se oli hyvä asia myös äärimetallille Puolassa.
Eli hän on tavallaan rikkonut rajoja äärimetallin suhteen?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Hän on saanut nimellään ihmiset kiinnostumaan äärimetallista, ja sitä kautta helpottanut myös erilaisten metallibändien toimintaa täällä.
Kiitoksia paljon haastattelusta ja onnea tulevaisuuteen. Haluatko vielä sanoa jotain suomalaisille metallin ystäville?
Piotr ”Peter” Wiwczarek: Kiitos kaikille. En malta odottaa, että pääsemme sinne soittamaan toukokuussa Steelfest Open Airiin. Tuomme sinne huikean shown, ja odotamme myös yleisöltä samaa. Kiitos!