Vaikutteeni albumeina: Damnation Plan

Kirjoittanut Ville Syrjala - 15.3.2013

Damnation Plan julkaisi tällä viikolla ”The Wakening”-nimisen debyyttialbuminsa. Kaaoszine otti yhteyttä bändiin ja uteli heiltä albumeita, jotka ovat olleet heille suurimmat musiikilliset vaikuttajat. Lue lisää nähdäksesi kyseisen listan sekä heidän kommenttinsa albumeihin liittyen.

Käydään leikkisästi lista läpi promokuvan mukaan vasemmalta oikealle:

Antti Lauri (kitara): Children Of Bodom – Hatebreeder

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Jos nyt ajatellaan tätä metallimusiikin ja kitaraharrastukseni kannalta, on mielessä yläasteajat ja ensikosketus Children Of Bodomiin. Satuin lainaamaan syystä tai toisesta koulukaverilta Children Of Bodomin Tokyo Warhearts -livelättyn. Siltä kiekolta erityisesti ”Silent Night, Bodom Night” vei mennessään. En ollut ikinä kuullut mitään niin intensiivistä. Sitten pitikin mennä kauppaan ostamaan Hatebreeder-albumi ja luukuttaa sitä himassa pienestä cd-mankasta samalla yrittäen blokata korvalla Laihon riffejä ja sooloja. Mulle se oli nimittäin vielä aikaa ennen internet-yhteyttä kotona puhumattakaan mistään nykyajan Youtubesta, joka on täynnä kitaraopetusvideoita biisistä kuin biisistä. ”Silent Night, Bodom Nightista” se kaikki tilulilun harjoittelu ja raskaamman musiikin innostus lähti tosissaan liikkeelle.”

”If I think this from the aspect of metal music and what one thing has affected heavily my guitar playing I remember the times in junior high school when I heard Children Of Bodom for the first time. For some reason I borrowed Children Of Bodom Tokyo Warhears live cd from my school mate. Especially Silent Night, Bodom Night blew me away. I had never heard anything so intense. After that I had to go and buy the Hatebreeder album and head home to listen to it and try to learn Alexi Laiho’s riffs and solos by ear. For me it was still a time before any kind of internet connection at home without even mentioning today’s Youtube filled with guitar lesson videos about any song you can ever think of. Silent Night, Bodom Night is the song which got me really into metal and into learning some fast guitar licks.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Jarkko Lunnas (rummut): Dream Theater – A Change Of Seasons

”Tässä puristeille! Vuoden arvottuani tätä valintaa, yhtä kun on mahdotonta valita – niin päädyin Dream Theaterin ”Change of Seasoniin”! Biisihän on pitkä kuin ”The Wakeningin” valmistumisprosessi, mutta mukaan ainakin mahtuu kaikkea maan ja taivaan väliltä. Mind you – tyylitajuisesti kuitenkin! Olisin voinut toki linkkailla Helloweenin ”Master of The Ringsiä”, joka sai kääntymään alkujaan metallimusiikkiin. Rumpuja aloitin soittamaan Bruce Dickinsonin ”Chemical Weddingin” tahdissa. Kulta-ajan Megadethin riffeillä ja toteutuksilla on ollut myös suuri innostava vaikutus ja usealla muulla. Tämän ajan DT:ssä kuitenkin jollain tavalla sorvautuu yhteen laajalla kirjolla niitä aspekteja mitkä mm. biisienkirjoitusta inspiroi. Mahdoton sillisalaatti mutta niin on musiikillisten vaikutteiden määräkin!”

”This one’s for the purists! After contemplating this one year, as I can only pick one – I ended up with Dream Theater’s A Change of Seasons! The song is almost as long as it took to create ”The Wakening” too, but at least this song presents almost everything between the earth and sky. 23mins song – without losing the sense of style! I surely could have picked Helloween’s Master Of The Rings that turned me into metal back in the day, drums I learned playing along Bruce Dickinson’s Chemical Wedding, Megadeth in the golden line-up with their riffs and execution has always been an inspiring influence. In this time’s DT though there’s almost all the aspects with a hugely broad scale that do inspire me in writing music as well. Endless mix of things but so is endless the list of influences too!”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Asim Searah (laulu): DIO – Last In Line

”At age 4 I was introduced to DIO and would have to say that it made a big impact on my life. As I have to pick one song (it’s damn really hard) I would have to go with EGYPT (The Chains Are On) by DIO. This song takes you in such an ancient adventurous journey with it’s lyrics, melodies and musicality. Not to forget the atmosphere which is brought by the narration of ancient times by Sir Ronnie James Dio and the great guitar playing of Vivan Campbell. With no doubt the most powerful vocals of Sir Ronnie James Dio inspired me to become a musician.”

Tommy Tuovinen (laulu): Sepultura – Arise

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Sepultura – Altered State, albumilta nimeltä Arise. Aikoja jolloin ensimmäistä kertaa kuuli vähän äärimmäisempää musiikkia ja lähinnä koulubändit, joissa vetelimme tuolloin, rupesivat harjoittelemaan covereita rankemmasta kamasta. Sain tuolloin kyseisen ”Sepon” albumin c-kasettina eräältä kaveriltani, ja olin heti aivan myyty – 12-vuotias skidi, joka kuulee ekaa kertaa jotain tällaista, silloin niin ultimaattisen voimakasta, vaarallista ja rankkaa musiikkia! Ekaa kertaa huuto-/karjumisvokaaleita kuunnellessani en voinut kuin ihmetellä, että miten tuo ukko saa tuollaisen soundin kurkustaan. Samoihin aikoihin itseasiassa kuunneltiin myös mm. Napalm Deathia, tästä seuraavana jatkumona ja tällä rankemmalla musalla oli selvä instant-vaikutus silloisten bändiemme musiikkityyleihin. Yritimme kopioda lähes kaiken omaan soittoomme ja soundiimme, tietenkin paskalla menestyksellä, mutta kivaa oli räpeltää. Kyseiseltä Arise-albumilta biisi Altered State jäi jo silloin jostain syystä lempparibiisiksi, sen mystisen ja jotakuinkin vaarallisen tunnelman takia. Vielä tänäkin päivänä tämä kiekko pyörii soittimessa aina silloin tällöin!”

”Sepultura – Altered State from album Arise. This was the time i first started to listen to a bit heavier music and it also was the time our bands from the school started to play heavier and rough music. I got this album from a friend, an old c-cassette, and i was immediately mindblown – a 12 year old kid hearing first time this kind of power, danger and roughness in music! At the same time back then we discovered other bands as well , such as Napalm Death, which had an influence on our playing. I used to wonder how can the singer sound like that and how can they play so heavy n’ fast n’ stuff. It had an immediate influence to the school-band circles as well…every band turned to heavier music and tried to copy that kind of sound to their (back then) shitty outcome…good ol’ times. Especially the song Altered State blew my mind from all around fantastic album Arise – it really got the somewhat mystical yet dangerous atmosphere in the song. These days this album is still spinning in my stereos every now and then.”

Jukka Vehkamaa (basso): Metallica – Metallica

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Enter Sandman-introa soitettiin koulussa, ennen kuin olin itse kuullutkaan koko biisiä. Ystäväni pitivät sitä loistavana kappaleen ja kaikki luokkamme pojat osasivat soittaa introriffin. Kukaan ei halunnut soittaa bassoa, joten kun jammasimme introa musiikkiluokassa, soitin itse bassoa, vaikkakin siihen aikaan olisin halunnut enemmän soittaa kitaraa. Kun vihdoin pääsin kuulemaan koko Black-albumia, oli se pitkään ”rankinta” musiikkia mistä pidin, joka myös ajoi minut kuuntelemaan metallimusiikkia.”

”Enter Sandman was a song that we played in school before I even heard the song myself. My friends thought it was the coolest song ever and all the guys in my class could play the intro riff . Nobody wanted to play the bass when we ”jammed” it in music class so I played it, all though at the time I wanted to play the guitar. When I finally heard the Black album it was for a long time the heaviest album I listened and that album drove me to listen metal music.”

Kalle Niininen (kitara): Korn – Issues

”Oli todella vaikea valinta ottaa esille yksi kappale, joka olisi vaikuttanu eniten minuun musiikillisesti. Vaikutteita löytyy ainakin thrashista, progressiivisesta metallista, deathistä, metalcoresta ja power-metallista, puhumattakaan kaikesta muusta musiikista. Niinpä teinkin ratkaisuni sen pohjalta, mikä on muuttanut eniten lähestymistäni metalliin. ”Löysin” Kornin vasta joskus 90-luvun lopulla. Aikaisemmin metallin oli pitänyt olla teknisesti ja musiikilliseti jollain tavalla haastavaa, mutta Korn osoitti, että homman saa toimimaan huomattavasti pelkistetymmälläkin tavalla. Niinpä tässä Falling Away From Me vuodelta 1999.”

”It was really hard task to choose one song which has influenced me the most. There are influences from thrash, progressive metal, death, metalcore and power metal etc. So instead to choose the biggest influence I decided to choose the band which has changed my approach to the metal music the most. I ”found” Korn in late 90’s. My earlier approach to the metal music was that it has to be somehow technically and musically challenging stuff. Korn showed me that it is possible to do it more simple way. So, here it is. Korn and Falling Away From Me from 1999.”