Vaikutteeni albumeina: Tuomas Saukkonen (Wolfheart)

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 20.8.2015

Wolfheart - Ilosaari 2014Musiikin monitoimimies Tuomas Saukkonen julkaisee Wolfheart-yhtyeensä kanssa uuden albumin nimeltä ”Shadow World” huomenna Spinefarm Recordsin kautta. Kaaoszine pyysi Saukkosta listaamaan albumin julkaisun alla albumeita sekä kappaleita, jotka ovat miehelle itselleen olleet suurimpia musiikillisia vaikuttajia. Tuomaksen valinnat sekä perustelut valintoihin liittyen voit lukea tästä: 

1. Mötley Crüe – ”Dr. Feelgood”:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Ensimmäisenä mieleeni tulee ”Dr. Feelgood” Mötley Crüelta, joka oli samalla ensimmäinen kasetti, jonka omistin. Ostin sen ihan vain sen pääkallon takia, eli minulla ei ollut mitään hajua bändistä enkä edes pitänyt levystä ”Kickstart my Heartia” lukuunottamatta. Tuota albumia kuuntelin ihan koko ajan, ja soitin joko sulkapallomailaa tai harjaa kitarana kunnes porukat kyllästyivät ja ostivat minulle kitaran. Siitä tämä homma sitten lähti käyntiin.”

2. Gary Moore – ”Over The Hills And Far Away”:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Visuaalisesti suurimman vaikutuksen on tehnyt Gary MoorenOver the Hills and Far Away”-musiikkivideo. En muista mikä 80-luvulla pyörinyt ohjelma se oli, jossa sen näin, mutta se teki heti vaikutuksen. Täytyihän kyseinen kasetti silloin hankkia myös itselle.”

3. Metallica – ”Black Album”:

Metallican ”Black Album” oli niin saatanan kova. Olin siinä iässä, että se oli eka levy, joka tarttui käteen Metallicalta, ja sen jälkeen tutustuin yhtyeen muuhun materiaaliin. Tuo albumi on vieläkin ihan saatanan kova niin tuotannollisesti kuin musiikillisestikin, ja se teki itseeni suuren vaikutuksen.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

4. Scum – ”Voyage Into the Depth of Insanity”:

”Parikkalalainen Scum-niminen bändi julkaisi kaksi täyspitkää albumia Black Markin kautta ’80-’90 luvun taitteessa. Taisi olla ensimmäisiä suomalaisia bändejä, joilla oli diili ulkomaille, ja laulaja sattui asumaan mun naapurissa. Sain kasettidemon häneltä, ja se oli eka kerta, kun kuulin örinälaulua. Se luultavasti teki damagea nuoreen mieheen ja selittänee myös sen, miksi olen tässä enkä kunnon duunissa! Se teki tosi kovan vaikutuksen, ja aika ajoin kaivan sen demon Youtubesta enkä vain siksi, että aika olisi kullannut muistot, vaan se on ihan oikeasti saatanan kovaa settiä. Odottelen yhä bändin comebackia, sillä kokonaisuutena se oli todella kova vaikuttaja minulle.”

5. At The Gates – ”Slaughter Of The Soul”:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

At The Gates ja ”Slaughter of the Soul” – tavallaan todella kliseinen ja helppo valinta, mutta onhan tuo äärettömän kova melodeath-levy. Olen ostanut tämän albumin varmaan viisi kertaa, koska olen aina sen johonkin hävittänyt, mutta aina se on vain hyllyyn takaisin saatava. Tietyt albumit pitää olla aitona kotona. Spotifysta en niin piittaa.”

6. Dissection – ”Storm at the Light’s Bane”:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Viimeinen valinta on Dissectionin ”Storm at the Light’s Bane”. Löysin yhtyeen todella nuorena. Black metallissa oli jotain todella erilaista, ja bändin tapa käyttää mollisointuja ja tehdä hienoja melodioita teki vaikutuksen. Oli todella siistiä, kun herra Nödtveidt pääsi linnasta, ja minä pääsin tekemään tuotannon Suomen keikoille, ja toisen keikoista jopa myin itse! Bändillä oli raiderissa kohta, että Jonin on päästävä salille ennen keikkaa, joten molemmilla kerroilla pääsin vetämään penkkitreenit miehen kanssa. Antaa puhtia ihan eri tavalla, kun tangon yli tuijottaa tuomittu murhaaja, joka ei kadu omien sanojensa mukaan kuin kiinnijäämistään. Mies kertoi tämän pizzan ääressä ennen Nummirockin keikkaa. Ihmisen kuulemma pitää saada tappaa toinen ihminen, jos perusteet täyttyvät. Sellainen mies kun neuvoo, että laita kyynärpäät näin kun punnerrat, niin pakkohan sitä oli uskoa. Herran ideologiaa en allekirjoita enkä harrasta, koska minulla on hieman erilainen näkemys uskonnollisuuden suhteen, mutta arvostan ”practice what you preach” -tyyliä. Satanismi ei ollut vain tyylikeino vaan se vietiin melko loppuun asti. Lähtö tapahtui omilla ehdoilla, mitä on tietyllä tapaa kunnioitettava.”

Lopuksi vielä Tuomas Saukkosen yhtyeen Wolfheartin taidonnäyte ”Aeon Of Cold” -kappaleesta bändin huomenna julkaistavalta ”Shadow World” -albumilta: