Vaikutteeni kappaleina: Erkki Seppänen / Dreamtale

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 24.4.2013

Dreamtale live 2013Kotimainen power metallia soittava Dreamtale julkaisee uuden ”World Changed Forever” nimeä kantavan albuminsa huhtikuun 26. päivä. Kaaoszine tavoitti sähköpostitse yhtyeen vokalistin Erkki Seppäsen, joka paljasti meille viisi kappaletta jotka ovat toimineet hänelle suurimpana musiikillisena vaikutteena. Lue lisää nähdäksesi Eskon valinnat sekä perustelut valintoihin liittyen.

1. Iron Maiden – ”Hallowed Be Thy Name”:

”Tämän biisin takia musta tuli frontman. Tai siis onko ihmisellä enää muuta mahdollisuutta elämässä, jos on toistuvasti teininä kiivennyt Muhoksen torilla sijaitsevan kioskin katolle kailottamaan tätä biisiä niin lujaa, kuin palkeista tuohon aikaan lähti? Muistan edelleen, kun joku musaohjelma ’92-’93 soitti tästä Live At Donington -videon… Harriksen sormet näyttivät myös yliluonnollisilta… Ja onhan ne… Edelleenkin kun tätä Maiden-coverhommissa vetää, niin siinä on lähes poikkeuksetta aika maaginen fiilis, yhdistettynä tietenkin helvetin komeisiin laululinjoihin.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

2. Slayer – ”Skeletons Of Society”:

”Ei ehkä mikään ilmeisin valinta tai edes omaan topviitoseen kuuluva biisi Slayeriltä, mutta mulle tämä oli käänteentekevä jynkky, kun sen aikanaan yläasteella kuulin. Slayerin kautta tutustui vähän erilaiseen lyriikkamaailmaan ja varsinkin Arayan tuotanto Seasons In The Abyssiltä eteenpäin kävi kovin läheiseksi. Ehkä ne omat ensimmäiset lyriikanpoikasetkin olivat enemmän tuota Slayer-osastoa aikanaan, kunnes sitten opin käsittelemään muitakin kuin väkivaltaisia tunteita.”

3. Sentenced – ”Nepenthe”:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Tällä biisillä on myös erittäin suuri merkitys omalle uralleni, moneltakin kantilta. Ensinnäkin se, että muhoslainen bändi, oman koulun äijät julkasee tämmösen biisin ja videon Euroopassa ja sitä näytetään MTV:ltä tuntui jotenkin avaavan monia päänsisäisiä lukkoja. Senareiden seuraamisen myötä tietysti tärkeiksi tulivat Lopakan tekstit, joista monia edelleen pidän parhaimpina suomalaisten kirjoittamista hevilyriikoista. Mulle tekstit on kuitenkin aina olleet täsmälleen yhtä tärkeitä, kuin musa. Jos vain toinen puoli on kunnossa, ei se biisi voi toimia. Niiden pitää jotenkin kohdata ja Senareilla se toimi. Moni tyyppi valitettavasti antaa aika vähän painoarvoa lyriikoille.”

4. Bruce Dickinson – ”Chemical Wedding”:

”No, vaikka tässä Maiden tulikin jo käytyä läpi, ei Brucea vain yksinkertaisesti voi jättää pois. Sekä laulajana, että esiintyjänä, että lyriikankirjoittana tässä on kuitenkin se suurin esikuva. Ja tämän biisin kohdalla osuu kaikki nappiin: raskaat riffit yhdistettynä sielukkaaseen lauluun, joka menee matalalta ja menee korkealta, aina tilanteen mukaan. Itsekin olen aina koettanut pyrkiä ennen kaikkea tulkitsemaan biisejä, joskus sen täydellisen tekniikankin kustannuksella. Samoin lyriikat ovat tikissä: näennäisen yksinkertaisia, maalailevia fraaseja, jotka alluusioiden ja metaforien avulla kuitenkin rakentavat kokonaisen pienen maailman. Siihen on hyvä pyrkiä.”

5. Juice – ”Yölento”:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Ja loppuun kotimaista. Tämän biisin muistan noin kuusivuotiaasta asti (ja koko tuota nimeä kantavan levyn). Nykyään se on päätynyt myös vähän sovitettuna omaan akkarisettiini. Helvetin hienosti rakennettu, minimalistinen biisi, jossa on kuitenkin kasvua ja elementtejä useampaankin kuunteluun. Ja teksti? Istuu biisiin ja Juicen suuhun kuin piippu Stalinille.”

Dreamtale kuva: Alexander Khoroshilov
Artikkeli: Arto Mäenpää