Valoisia uutisia viihdebisneksestä: bändien fanituotteita ympäri maailman myyvä Backstage Rock Shop tahkoaa vahvaa tulosta

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 28.7.2020

Kotimaisten ja ulkomaisten artistien fanituotteita ympäri maailman myyvän Backstage Rock Shopin verkkokaupasta lähetettiin vuoden 2020 alkupuoliskolla vajaat 30 000 pakettia lähes 80 maahan. Se on saman verran kuin koko vuonna 2019 yhteensä. Vuosi 2019 oli liikevaihdoltaan yrityksen siihen asti paras, yli 1 600 000 euroa. Näin yritys tekee uuden liikevaihtoennätyksen vuonna 2020.

Tällä tahdilla saatamme mennä jopa yli odotetun kasvutavoitteen. Odotamme tälle vuodelle yhteensä jopa 50 000 verkkokaupan lähetystä ja suurta myyntipiikkiä joulumyyntiin. Meillä on paljon uusia tuotteita ja lanseerauksia tulossa vielä tämän vuoden aikana, toimitusjohtaja Matti Lehtonen sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Verkkokaupan osalta vuoden 2020 alkupuoliskon myynti kasvoi noin 500 000 eur eli peräti 55 % vuoden 2019 samaan ajanjaksoon nähden. Perinteisesti loppuvuosi on ollut yrityksen vahvinta myyntiaikaa. Ennätyksellinen alkuvuosi on merkittävä saavutus etenkin, kun otetaan huomioon koronavirusrajoitusten valtavat vaikutukset musiikkialalla.

Verkkokaupan kasvun veturina on ollut ennen kaikkea myynti ulkomaille, vaikka myös Suomen myynti on kasvanut. Myyntiä kotimaahan oli vuoden 2020 alkupuoliskolla euromääräisesti yhtä paljon kuin vuonna 2019 yhteensä. Tällä hetkellä noin kolmannes verkkokauppatilauksista tehdään Suomesta. Seuraavaksi eniten myydään Yhdysvaltoihin, Saksaan, Isoon-Britanniaan ja Alankomaihin.

Asiakkaat haluavat tukea artisteja kriisissä

Koronan vuoksi peruttujen kesäfestareiden vuoksi yritys ei voinut tehdä suoraa kuluttajamyyntiä kesän tapahtumissa. Yritys arvioi menetetyksi liikevaihdoksi noin 700 000 euroa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Verkkokaupan räjähdysmäinen kasvu on paikannut livemyynnin jättämää aukkoa. Myyntiä on kasvatettu muun muassa kampanjoilla. Keväällä yritys suunnitteli ja myi erityisiä koronatukituotteita viruksen takia taloudellisia tappioita kärsineille artisteille, kuten Insomniumiulle, Omnium Gatherumille ja Ensiferumille.

Korona-aikana ihmiset ovat halunneet tukea keikkatulonsa menettäneitä artisteja ostamalla virallisia fanituotteita. Tukikampanjoiden tuotot on tilitetty suoraan artisteille, ja fanit arvostavat tätä. Siksi he haluavat tukea samalla myös Backstage Rock Shopia. Esimerkiksi firman omaa mallistoa on myyty tänä vuonna jo nyt huomattavasti enemmän kuin viime vuonna yhteensä”, Lehtonen sanoo.

Myös laadukkaat kansainväliset julkaisut ovat vahvistaneet verkkokaupan myyntiä. Yrityksen edustamiin artisteihin lukeutuu muun muassa kotimainen metallijätti Nightwish, jonka uusi albumi julkaistiin huhtikuussa. Se oli Backstage Rock Shopin historian isoin julkaisu, ja sitä lähetettiin albumin julkaisuviikolla maailmalle Tampereen Lamminpään varastolta lähes 10 000 paketin verran.

Backstage Rock Shop on saanut tänä vuonna viralliseen edustukseensa lisää korkean profiilin kotimaisia artisteja, kuten suomirockbändit Tehosekoitin ja Hassisen Kone. Viimeisimpänä yrityksen talliin on liittynyt metallilegenda Stratovarius. Vanhastaan yritys pyörittää muun muassa Apulannan, Nightwishin, Insomniumin, Klamydian, Ensiferumin, Eppu Normaalin, Tuomari Nurmion ja The 69 Eyesin virallisia verkkokauppoja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Resursseja verkkokaupan kehitykseen ja markkinointiin

Seuraavan kahden vuoden aikana verkkokauppaa ja sen taustajärjestelmiä kehitetään voimakkaasti. Nykyiset noin 500 neliön toimitilat käyvät pieniksi ja varastokapasiteettia tarvitaan lisää. Myös työvoimaa tarvitaan sekä varastolle, asiakaspalveluun että markkinointiin.

Vuonna 2021 yritys täyttää 10 vuotta. Kun livetapahtumat palaavat jo nyt hiljalleen osaksi elämää, juhlavuosi sisältää runsaasti stadionluokan myyntikeikkoja sekä isoja verkkokauppajulkaisuja, yrityksen omia levyjulkaisuja ja spesiaalitapahtumia. Verkkokaupan kasvu yhdessä livetapahtumien kanssa varmistavat, että kasvutarina saa jatkoa.

Olemme tällä hetkellä Suomen suurin artistien fanituotteisiin keskittynyt yritys, ja viiden vuoden päästä on tarkoitus olla Euroopan kärkeä, kertoo tavoitteista Matti Lehtonen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy